سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲ بهمن ۱۴۰۱:  طبق ابلاغیه‌ای که وکیل محمد قبادلو در توییتر خود منتشر کرده، با وجود نقض در دیوان عالی کشور، قرار است حکم اعدام این زندانی سیاسی تا ساعاتی دیگر به اجرا درآید. فرهاد سلیمی زندانی سیاسی اهل‌سنت کرد نیز در زندان قزل‌حصار جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده است. 
فرهاد سلیمی و محمد قبادلو

سازمان حقوق بشر ایران خواهان توقف فوری اجرای حکم این دو زندانی سیاسی شده و از جامعه جهانی می‌خواهد با فشارهای بیشتر مانع اعدام‌های بیشتر شوند.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان در این خصوص گفت: «هر دو این احکام براساس قوانین بین‌المللی و حتی براساس قوانین جمهوری‌اسلامی غیر قانونی هستند و قتل‌های فراقضایی محسوب می‌شوند. فرهاد‌سلیمی بر اساس اعترافات زیر شکنجه در یک روند دادرسی غیرعادلانه توسط دادگاه انقلاب محکوم شده بود، و محمد‌قبادلو که از بیماری دوقطبی رنج میبرد، حکمش توسط دیوان عالی نقض شد. در این ساعات فقط کارزار‌های مردمی و فشار بین‌المللی می‌تواند جلوی اجرای این قتل‌های فراقضایی را بگیرد».

بنا به اطلاع سازمان حقوق بشر ایران، محمد قبادلو و فرهاد سلیمی دو زندانی سیاسی در زندان قزل‌حصار کرج، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شده‌اند.

طبق ابلاغیه‌ای که امیر رئیسیان وکیل مدافع محمد قبادلو در توییتر خود منتشر کرده، علی رغم نقض حکم اعدام در دیوان عالی کشور، حکم اعدام این زندانی سیاسی، تا ساعاتی دیگر به اجرا درخواهد آمد.

وکیل مدافع محمد قبادلو در این‌باره در توییتر خود نوشت: «حکم اعدام محمد قبادلو پیشتر توسط شعبه اول دیوان عالی کشور نقض شده بود و پرونده به شعبه هم‌ عرض (شعبه ۵ کیفری یک تهران) ارجاع داده شد تا با معاینات مجدد پزشکی قانونی، حکم مناسب صادر گردد. با این حال، پرونده ماه‌ها به دست این شعبه نرسید و در نهایت، شعبه اول دیوان عالی کشور اعلام کرد که رسیدگی به پرونده منوط به نتیجه رسیدگی در شعبه ۳۹ است. حالا این ابلاغیه اجرای حکم، چند ساعت پیش برای ما ارسال شده است! هر تصمیمی در فرایند ماده ۴۷۷ گرفته شده باشد نافیِ حق محمد قبادلو برای رسیدگی مجدد در راستای اعاده‌ دادرسی نیست. در نتیجه اجرای این حکم هیچ مجوز قانونی ندارد و بی تردید قتل محسوب میگردد».

محمد قبادلو از بازداشت شدگان اعتراضات سال گذشته در ایران است که با اتهام «افساد فی‌الارض از طریق جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد» و «تخریب و اقدام علیه امنیت ملی که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور شده و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به اعدام محکوم شده است. همچنین از سوی شعبه اول دادگاه کیفری استان تهران به اتهام «قتل عمد» به قصاص نفس محکوم شده است.

فرهاد سلیمی نیز زندانی اهل‌سنت کرد است که در یک پرونده مشترک به همراه انور خضری، داوود عبداللهی، ایوب کریمی، خسرو بشارت، کامران شیخه و قاسم آبسته در بهمن ماه ۱۳۸۸ بازداشت و براساس اعترافات تحت شکنجه و بدون برخورداری از دادرسی عادلانه به اعدام محکوم شدند.

فرهاد سلیمی به  اتهام محاربه و افساد فی الارض از طریق «اقدام مسلحانه و عضویت در یک گروه سلفی جهادی» به اعدام محکوم شده بود. یکی از اتهامات این هفت نفر قتل یک روحانی اهل‌سنت به نام ماموستا عبدالرحیم تینا بود.

پیشتر سه‌ تن از متهمان این پرونده به‌نام‌های قاسم آبسته، ایوب کریمی و داوود عبداللهی به‌ترتیب در تاریخ ۱۴ آبان، ۸ آذر و ۱۲ دی ماه سال جاری اعدام شده بودند.

یک منبع مطلع درخصوص پرونده فرهاد سلیمی به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «فرهاد سلیمی از دو روز پیش جهت اعدام به سلول انفرادی منتقل شده. درحالی که فرهاد برای اعدام اخیر دو هم‌پرونده خود در اعتصاب غذا بود، جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شد».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)