آمادگی عربستان برای دریافت کلاهک هسته ای از پاکستان

عربستان از سال ها پیش در صنایع دفاعی و هسته ای پاکستان سرمایه گذاری کرده است تا در مقابل، اسلام آباد در زمان نیاز به ریاض بمب هسته ای مورد نیازش را تحویل دهد. حال صهیونیستها می گویند ریاض آماده دریافت کلاهک های هسته ای است.

گزارش رسانه های غربی از این حکایت دارد که بهانه عربستان سعودی برای دریافت سلاح هسته ای، نگرانی از توان موشکی و هسته ای ایران است.

روزنامه آمریکایی ورلد تریبون در گزارشی نوشت: تمام تلاش عربستان این است که اگر ایران جنگی را آغاز کند، ریاض با سلاح هسته ای وارد این جنگ شود و این موضوع را به آمریکا هم اطلاع داده است.

منابع خبری اروپایی و اسرائیلی می گویند: عربستان صدها میلیون دلار در برنامه هسته ای پاکستان سرمایه گذاری کرده است، و اسلام آباد تعدادی کلاهک هسته ای آماده کرده و در صورت لزوم کلاهک ها را به ریاض تحویل خواهد داد.

این خبر را برای اولین بار شبکه “بی بی سی” انگلیس اعلام کرد.

این شبکه تأکید کرد: “عربستان برای مقابله با برنامه هسته ای ایران درپی دست یابی به سلاح های هسته ای است و شاید زودتر از ایران به قدرت هسته ای تبدیل شود.”

“مارک اوربان” گزارشگر دیپلماتیک و دفاعی روزنامه ورلد تریبون در مقاله ای می نویسد: یکی از مقامات ارشد ناتو گزارشی به دست آورده که پاکستان برای عربستان سلاح هسته ای تولید کرده است، و این سلاح آماده تحویل است.

بر اساس این گزارش، عربستان از چند سال پیش تاکنون کمک های مالی کلانی به پاکستان برای توسعه صنعت دفاعی این کشور ارائه کرده است. به گفته کارشناسان غربی بخشی از این کمک ها صرف تحقیقات مربوط به تولید موشک و سلاح هسته ای می شود.

اوربان می نویسد: اسرائیل اطلاعاتی درباره آمادگی عربستان برای دریافت کلاهک های هسته ای برای موشک های دور بُرد خود در دست دارد و این اطلاعات را به سرویس های اطلاعاتی آمریکا و ناتو داده است.

با این حال، وزارت خارجه پاکستان گزارش ورلد تریبون را بی اساس دانست و در بیانیه ای اعلام کرد پاکستان کشور هسته ای مسئولیت پذیری است.

سفارت عربستان در لندن پایتخت انگلیس نیز در بیانیه ای اعلام کرد که عربستان معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی ) را امضا کرده است و برای خالی کردن خاورمیانه از سلاح های هسته ای تلاش می کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com