«اوایل تمام ۱۰ شب محرم نذری می دادند اما کم کم تبدیل به سه شب شد. چیزی که این هیات را معروف کرده، نه غذاهای خاص که بیش‌تر به دلیل مداحان مشهور و روضه خوان هایی است که به این جا می آیند. همین دلیل هم باعث شده تا در قسمت مردانه از همه تهران و به خصوص شرق تهران پا به این هیات بگذارند و معمولا هم چندین سال است که پای ثابت آن شده اند.

غذاهای این سه شب که یکی از ویژگی های اصلی هیات خیابان پاسداران محسوب می شود از رستوران فارسی گرفته می‌شود و منو روز رستوران مشخص می کند که نذری هر شب چه غذایی باشد. به همین دلیل، هم کیفیت غذا بالاست و هم نوع غذاهایی که توزیع می شود، متنوع است. میگو سوخاری، کباب چنجه و کباب برگ غذاهایی بودند که سال گذشته بین عزاداران پخش شد. در کنار غذای اصلی، یک بسته شامل سالاد، ماست، زیتون، ژله یا کارامل و نوشابه هم به عزاداران داده می شود. »

بانیان این هیات غیر از سه شب مفصلی که در خیابان های بالای شهر تهران برگزار می کنند، دو گاو هم در ظهر عاشورا در خیابان ۱۵ خرداد قربانی و گوشت آن را بین نیازمندانی که از قبل شناسایی شده و البته اهالی همان محل توزیع می کنند.

گفته می شود بازیگران و افراد مشهور به این هیات می آیند و اتفاقا همین مساله یکی از دغدغه های بانیان آن است که مردم برای دیدن افراد مشهور پا به این هیات نگذارند و صرف عزای امام حسین دغدغه اصلی عزاداران باشد.

سوپرمیلیاردرها
آدم های مهم و به ویژه پول‌دار همیشه مرکز توجه بوده اند. همین اتفاق در محرم و هیات هایی که ممکن است این افراد بانی آن باشند، جالب توجه است؛ این که مثلا علی پروین در این شب ها کجا خرج می دهد و بانی چه هیاتی است یا علی دایی چه شب هایی و کجای تهران خرج می دهد. حالا در کنار این اسامی مشهور، به برخی نام‌ها می رسیم که این روزها به عنوان سوپرمیلیاردرهای ایران شناخته می شوند.

«علی انصاری»، رییس بانک آینده و رییس اتحادیه مبل ایران این روزها جزو پنج مرد پول‌دار ایران شناخته شده است، کسی که در تمام ۱۰ شب محرم در مسجدی در خیابان ولی‌عصر (بالاتر از پارک وی) نذری می دهد. این مسجد را که خود انصاری ها ساخته اند، تنها مسجد اطراف خیابان ولیعصر است که به سبک مساجد مدینه ساخته شده است. تمام ۱۰ شب اول محرم علی انصاری به همراه برادرانش از عزاداران امام حسین در این مسجد میزبانی می کنند.

 صف نذری
یک پرس چلوکباب با برنج ایرانی و گوشت راسته گوسفندی به همراه یک پکیج همراه که شامل دسر و کارامل، نوشابه پپسی یا رانی، آدامس، ماست و سماغ داده می شود، یکی از نذری های خیابان شهرآراست که بین ۸۰۰ نفر توزیع می شود. البته ۲۰۰ پرس هم برای فامیل در نظر گرفته می شود. برای این نذری ظهر تاسوعا، مردم در خیابان های اطراف صف می کشند که آن هم خودش صفایی دارد تا از این نذری خاص که خرج زیادی برای آن شده است، استفاده کنند. خرجی که برای یک ظهر تاسوعا با چنین کیفیتی می شود، ممکن است با پنج شب نذری یک غذای معمولی برابر باشد.

نوشیدنی های غیرمتعارف
فکر چای خوردن در خیابان های بالای شهر را از ذهن تان دور کنید. این که در بین دسته های سینه زنی شربت آبلیمو پخش شود یا به دلیل سردی هوا شیرکاکائو نذری دهند لااقل مربوط به خیابان های معمولی شهر تهران است. سال گذشته در شب عاشورا در میدان محسنی «رانی» توزیع می شد. البته این رانی به همراه یک پکیج کامل از کیک و بسته های خوراکی دیگر در بین مردم پخش شد و به دست عزاداران امام حسین رسید.

به هرحال، مهم این است که عزاداران امام حسین وقتی برای سینه زنی و علم کشی به خیابان ها می آیند، گلویی تازه کنندو پذیرایی شوند. اصلا هم مهم نیست که این پذیرایی با رانی های ۱۲۰۰ تومانی باشد یا شربت های معمولی.

نیاوران، چنجه های ظهر عاشورا
در خیابان نیاوران هم هیاتی هست که ظهر عاشورا نذری می دهد. این نذری هم متفاوت است؛ هیاتی که غذاهایش را بین اهالی محل و مردم کوچه و خیابان پخش می‌کند. یک پرس کباب چنجه غذای ظهر عاشورای این هیات است. جالب این جاست با وجود چنین نذرهایی، کسی دم در خانه برای گرفتن غذا صف نمی کشد و همسایه ها وقتی زنگ در خانه شان زده می شود، متوجه می شوند که باید غذای ظهر عاشورای خودشان را تحویل بگیرند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com