علی صدارت– لزوم بازنگری در مفاهیم و کاربرد حقوق بشر و لائیسیته، به مناسبت سالگرد

تاریخ تولید و انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۲ = ۱۱-۱۲-۲۰۲۳ دوشنبه

❊❊❊

با توجه با فجایعی که در میهن خود، و نیز در فلسطین مشاهده می‌کنیم، امروزه بیشتر از زمان گذشته، ضرورت بازنگری در برخی مفاهیم که در سرنوشت ما شهروندان دهکده کوچک دنیا نقش‌آفرین هستند را لمس می‌کنیم. از جمله این مفاهیم کلیدی، حقوق بشر و لائیسیته هستند که سالگرد آن‌ها را پشت سر گذاشتیم.

دهم دسامبر ۱۹۴۸ – اعلامیهٔ جهانی حقوق بشر  پیمانی است بین‌المللی که در اجلاس عمومی سازمان ملل متحد در تاریخ ۱۰ دسامبر ۱۹۴۸ در پاریس به تصویب رسید.  با توجه به جنایت‌های آلمان نازی در جنگ جهانی دوم،  لزوم اعلامیه‌ای که حقوق را ذاتی همه انسان‌ها می‌خواند، منجر به تدوین و تصویب و انتشار آن اعلامیه شد.

https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights

نهم دسامبر ۱۹۰۵ –  قانون لائیسیته به تصویب مجلس شورای فرانسه رسید. در نهم دسامبر ۲۰۰۵ ، اعلامیه جهانی لائیسیته، بر اساس سه اصل بنیادین ارائه شد:

۱-تکیه بر حقوق

۲-نفی سلطه‌ی دولت و نهادهای دینی بر یکدیگر

۳-نفی تبعیض

https://alisedarat.com/2005/12/09/76/

علی صدارت : اطلاعیۀ جهانی لائیسیته در قرن بیست و یکم

در کشورهایی که خشونت‌های سلطه‌سالاران دین‌مدعی ابعاد بیشتری داشت، لائیسیته به عنوان یک واقعه تاریخی انقلابی رخ داد. ولی در کشورهایی که دین‌سالاران سلطه‌گر، به حقوق مردم کمتر تجاوز می‌کردند، آن سامانه به مردم امکان اصلاحات در دین ادعایی قدرت‌مدران را داد و آن دین ادعایی، در یک روند دنیوی‌گرایانه، به تدریج دنیوی‌تر شد.

این روند، در کشورهای مدعی سکولاریسم، پیوسته تغییرپذیر بوده است. این تغییر‌پذیری، توسط مردم به دولت‌ها تحمیل می‌شود. سرشماری در بریتانیا (کشوری با دین رسمی مسیحیت، و با پادشاهی که رئیس کلیسای عالی هم هست، ادعای سکولاریسم هم دارد!) در سال ۲۰۲۱ برای اولین بار نشان داد که پیروان دین مسیحیت در انگلستان و ولز، در اقلیت قرار گرفته‌اند.

مطلب را به شکل صوتی، در👇همین‌جا👇بشنوید:

❊❊❊ گزارش، بررسی و ارزیابی رویدادها ❊❊❊

مطلب را به صورت تصویری در این‌جا ببینید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

یوتیوب

https://www.youtube.com/watch?v=-RbbpLdvHvo

مطلب را همچنین می‌توانید به شکل صوتی،  در👇همین‌جا👇بشنوید و در هم‌رسانی مشارکت بفرمایید:

پادکست اسپاتیفای

https://open.spotify.com/episode/2H1zuWrIqPZ0VGndjQcbeQ

کست‌باکس

https://castbox.fm/channel/علی-صدارت-id3317800?country=us

لینک مطلب در رسانه‌ها و شبکه‌بندی‌های اجتماعی، برای: عضو شدن و دنبال کردن و مشترک شدن، رای‌دادن، ابراز نظر، پسندیدن، پیاده کردن، به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و لطفا هم‌رسانی:

اینستاگرام

https://www.instagram.com/reel/C0ucjVFu7q4/

تلگرام

https://t.me/sedaratMD/2340

واتساپ

در واتساپ با شناسه:

علی صدارت-نظر، خبر، تحلیل

با آدرس:

https://chat.whatsapp.com/IT11IqMZ44v9L62gPRghhu

صفحه فیس‌بوک:

علی صدارت

https://www.facebook.com/Sedarat57/videos/6802193716535134

آدرس مطلب در سایت (سایت علی صدارت: رسانه‌های ملیِ همگانی به مثابه شاخه چهارم دولت) را در ذیل آورده‌ایم.

در این آدرس، شما می‌توانید به بعضی دیگر رسانه‌ها که هم این مطلب و نیز برخی دیگر از مطالب سایت در آن‌ها منتشر می‌شوند، دسترسی داشته باشید.

از این راه شما می‌توانید به عنوان یک «کنش‌گر حقوق بشر» فعال شوید. با عضو شدن، و دنبال کردن، و مشترک شدن، و رای‌دادن، و ابراز نظر، و پسندیدن، و پیاده کردن، و به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و ابتکار برای سایر روش‌های هم‌رسانی، برای احقاق حقِ اطلاع‌یابی و اطلاع‌رسانی، نقش‌آفرین گردید:

https://alisedarat.com/2023/12/11/12666/

برای مشترک شدن و دریافت خودکار مطالب جدید سایت، به آدرس ذیل مراجعه فرمایید:

https://follow.it

خبرنامه علی صدارت، Broadcast channel، پایگاه خبری در اینستاگرام:

https://ig.me/j/AbZQnDEDWb26LXMO/

برخی منابع، مراجع، ماخذ، مطالب مرتبط،….

رویدادها و خبرها…

در هفته‌ای که گذشت:

در پیروزی خود تردید نکنید!، سخنرانی ماندگار ابوالحسن بنی صدر

سلام به شما پدران، به شما مادران، به شما جوانان، به شما ایرانیان که برپا خواستید، به جنبش همگانی روی آوردید!

جوانانِ شما که به خیابان ها درآمدند، به دنبال مرگ نبودند، نمی خواستند به گلوله ای کشته شوند، و یا زیر شکنجه نفله گردند. زندگی را می جستند، زندگی انسانِ آزاده را می جستند، آرمان در سر داشتند. آرمان آنها، انسانی بود، زیبا بود، زندگی در استقلال بود، زندگی در آزادی بود، زندگی در رشد بر میزان عدالت اجتماعی بود. پس آنها شهیدِ زندگی هستند، شاهد اندیشۀ شما، پندار شما، گفتار شما، و کردار شما اند، وقتی آن پندار و آن کردار، برای آزادی، برای زیستن در آزادی، زیستن بمثابۀ انسان حقوقمند است. آنها شاهد اند، شاهد زندگی، وقتی جامعه ای تصمیم می گیرد در استقلال بزیید، وقتی تصمیم می گیرد، در غرور و سرفرازی بزیید، وقتی ملتی می خواهد به نقش خود در جهان بها بدهد، و توان ایفای این نقش را به خود می دهد. وقتی مردمی، نه از فروع، که از اصول شروع می کنند، زیرا درمی یابند که بدون اصل، فرعی وجود ندارد. بدون آزادی، چگونه شما می توانید، مثلاً از آزادیِ سخن گفتن، از آزادیِ اندیشیدن، از آزادیِ اجتماعات سخن بگویید، بدون استقلال، یک انسان، کجا می تواند از قوۀ رهبری خود، از حق خود در مشارکت در زندگی جامعه، و مدیریت آن سخن بگوید؟ بدون استقلال، یک ملت چگونه می تواند سرنوشت خویش را در دست بگیرد، و در چند و چون زندگی خود، خود تصمیم بگیرد؟

پس شما را که فرا خواندند یا فرا می خوانند که از فروع باید شروع کرد، به شما راست نمی گویند، زیرا بدون اصل، هیچ فرعی وجود ندارد.

برای بیرون آمدن از مدارِ بد و بدتر، برای زندگی در فرخنایِ باز خوب و خوبتر، می باید از اصول شروع کرد، از استقلالِ انسان، از استقلالِ ملت، از آزادیِ انسان، و آزادی ملت شروع کرد. از اینجا که شروع کردید، زندگی جدید می یابید.

آن شاهدان، آن شهیدان، شما را به این زندگی می خوانند. به جنبش خود ادامه بدهید، برای اینکه شما یک اکثریتِ بسیار بزرگ، و استبدادیان، یک اقلیتِ بسیار کوچک هستند! شما زندگی می خواهید، و آنها مرگ می سازند! پس شما بر آنها پیروز هستید، در پیروزیِ خود تردید نکنید! به جنبشِ خود ادامه بدهید و این جنبش را به پیروزی برسانید، به پیروزی که پایانی دائمی باشد برای استبداد، و آغازی و دوامی باشد برای زندگی در استقلال و آزادی!

شاد و پیروز باشید!

پیام دانشجویان نخبه زندانی: حکومت با دوگانه ترس و یأس سعی می‌کند چند روزی بیشتر زنده بماند

«علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه زندانی، در پیامی از زندان اوین به مناسبت ۱۶ آذر، روز دانشجو، تأکید کردند که «پتانسیل و نقش تاثیرگذار دانشجویان… مایه هراس حکومت شده و تیغ سرکوب را علیه دانشجویان و اساتید تیزتر کرده است».

آنها با یادآوری مشارکت دانشجویان سراسر ایران در اعتراضات گسترده «زن، زندگی، آزادی» نوشته‌اند: «دانشجویان سال گذشته نشان دادند که بخش مهمی از قیام و تحولات پس از آن هستند. امروز نیز به عنوان یک قشر جوان و آگاه می‌توانند پایان‌بخش تردیدها باشند.»

به گفته آنها، «بناست که حکومت دیکتاتوری در هر شکل آن چه شاه، چه شیخ یک بار برای همیشه پایان یابد و یک جمهوری واقعی و جمهوری دموکراتیک جایگزین آن شود.»

سال گذشته روز دانشجو در ایران همزمان شد با گسترده‌ترین اعتراضات ضد حکومتی در کشور که با مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد آغاز شده بود.

در پی گسترده‌تر شدن اعتراضات، دانشجویان در دانشگاه‌های مختلف به حمایت از مردم معترض برخاستند و تا مدت‌ها هر روز محل تحصیل خود را به مکانی برای بیان اعتراض تبدیل کردند.

پاسخ حکومت به این اعتراضات دانشجویی که مدت‌ها بود سابقه نداشت ورود نیروهای امنیتی و انتظامی به دانشگاه‌ها و سرکوب و بازداشت گسترده دانشجویان بود. در ادامه حکومت به استادانی تاخت که در حمایت از دانشجویان خود برخاسته بودند و به فضایی «خفقان‌آور» در دانشگاه‌ها دامن زد.

این نکته‌ای است که در بیانیه فعالان دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس به مناسبت ۱۶ آذر نیز مورد تاکید قرار گرفته: «امسال در شرایطی به استقبال روز دانشجو می‌رویم که دانشگاه یکی از خفقان‌آلودترین روزهایش را در تاریخ ایران تجربه می‌کند.»

این فعالان می‌گویند: «وحشت از تکرار روزهای درخشان «زن زندگی آزادی» خواب را از چشمان مدیران امنیتی وزارت علوم و دانشگاه‌ها ربوده و هم‌چنان می‌کوشند تا با… تعلیق و اخراج دانشجویان و اساتیدِ معترض…، درون ترس‌خورده و مضطرب‌شان را آرام نگه‌دارند.»

علی یونسی و امیرحسین مرادی در این باره نوشته‌اند: «جمهوری اسلامی از هراس قیامی دیگر، قیامی که می‌تواند تا رسیدن به آزادی ادامه پیدا کند، از یک سو به اعدام و دستگیری گسترده اقدام کرده و از سوی دیگر به دنبال پراکندن گرد ناامیدی است تا شاید در این دوگانه ترس و یأس جامعه، چند روزی بیشتر زنده بماند.»

با این حال، به گفته آنها، «دانشجویان نشان دادند که در این جنگ که ”جنگ واقع” ماست، تسلیم نمی‌شوند. جنگی که قربانیانش آرمیتا و مهسا و همه کسانی که اعدام شدند و یا هدف گلوله قرار گرفتند، هستند. جنگی که ۴۵ سال است علیه مردم ایران در جریان است و به دست همه ما با رسیدن به آزادی پایان می‌یابد.»

علی یونسی و امیرحسین مرادی به طور همزمان در روز ۲۲ فروردین سال ۹۹ بازداشت شدند و دادگاه انقلاب در نهایت هر یک از این دو دانشجو را به ۱۶ سال زندان محکوم کرد که ده سال آن قابل اجراست.

علی یونسی دانشجوی مهندسی کامپیوتر و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۵ و مدال طلای المپیاد جهانی نجوم سال ۹۶ است.

امیرحسین مرادی نیز دانشجوی فیزیک و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری سال ۹۶ است.

چهار زندانی در ندامتگاه مرکزی کرج اعدام شدند

یک زندانی در زندان یاسوج اعدام شد

زهره سرو در زندان اوین دست به اعتصاب زد

کمپین حقوق بشر در ایران: جان توماج صالحی در خطر است

بیانیه دانشجویی در آستانه ۱۶ آذر: وحشت از تکرار روزهای «زن، زندگی، آزادی» خواب از چشمان مدیران امنیتی ربوده

دوراهی دانش‌آموزان سیستان و بلوچستان: حوادث مرگ‌بار یا ترک تحصیل؟/ خلیل‌الله بلوچی

افشای جزئیات طرح آمریکا برای آینده غزه پس از جنگ

شورای همکاری خلیج فارس: ایران باید تکلیف حاکمیت امارات بر جزایر سه‌گانه را روشن کند/ ایران هیچ حق و حقوقی در میدان گازی آرش ندارد

سیاست چیست؟، نویسنده منوچهر صالحی لاهیجی

گفت و گوی احمد غلامی با داریوش رحمانیان و کریم سلیمانی درباره کودتای ۲۸ مرداد, جنگ روایت ها

پرویز ثابتی، جنایتکاری که قهرمان “من و تو” می شود، نویسنده محمود دلخواسته

تجاوز و خشونت‌ جنسی بر علیه معترضان جنبش “زن، زندگی، آزادی” توسط مأموران سرکوب رژیم ولایت فقیه

دومین خلع سلاح داوطلبانۀ اتمی در تاریخ تسلیحات کشتار جمعی هسته‌ ای؟ نقش من و نقش ما!؟، سخنرانی علی صدارت

ج. پاکنژاد: “من و تو”، پرویز ثابتی، حمید نوری، ولایت مطلقه فقیه، “فضای امن”

نابرابریهای آزار دهنده و انباشت خشم

هشدار اردوغان به اسرائیل درباره هدف گرفتن سران حماس در خاک ترکیه

دبیر کل سازمان ملل ماده ۹۹ منشور سازمان ملل متحد را در واکنش به «بحران انسانی در غزه» فعال کرد

❊❊❊❊❊❊❊❊

ارتباط:

https://linktr.ee/sedarat

راههای تماس و ارتباط با ما: لینکتری LinkTree

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)