هم‌زمان با برگزاری بیست‌وچهارمین فستیوال فیلم استکهلم در سوئد، گروهی از کارگردانان سوئدی و بین‌المللی حاضر در این فستیوال در مقابل سفارت جمهوری اسلامی در این کشور جمع شدند و پشتیبانی خود را محمد رسول‌اُف، کارگردان ایرانی که از سوی مقامات حکومت ایران ممنوع‌الخروج شده، اعلام کردند.

به گزارش تقاطع این گروه از کارگردانان و نیز مدیران فستیوال فیلم استکهلم، در این تجمع که روز سه‌شنبه (۱۲ نوامبر-۲۱ آبان) برگزار شد، در اقدامی نمادین به چشم‌های‌‌شان چشم‌بند زدند تا بدین طریق به بازجویی و زندانی کردن سینماگران در ایران اعتراض کرده باشند.

کریستین پتری، رییس هیات داوران جشنواره استکهلم به وبسایت این جشنواره می‌گوید: «ما می‌خواهیم نشان دهیم که ممانعت فیلم‌سازان، هنرمندان و روزنامه‌نگاران از فعالیت‌های‌شان غیر قابل قبول است. بنابراین، مهم است که ما هم‌کاران، به طور مشترک، اعتراض‌مان را نسبت به محدودیت و سانسوری که محمد رسول‌اُف با آن مواجه شده بلند کنیم.»

گیت شینوس، مدیر این فستیوال نیز با اشاره به فیلم‌هایی با “کلاس جهانی” توسط فیلم‌سازان ایرانی خاطرنشان می‌کند که فستیوال فیلم استکهلم خواستار آن است که کارگردانان ایرانی بتوانند آن‌چه را که می‌خواهند بسازند و به کشورهایی که می‌خواهند، مسافرت کنند.

بخش ویژه جشنواره‌ی امسال فیلم استکهلم، حول موضوع “آزادی” است و تازه‌ترین فیلم محمد رسول‌اُف، «دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند» نیز قرار است روز شنبه (۱۶ نوامبر-۲۵ آبان)  در همین بخش در سینما “زیتا” به نمایش در بیاید. در کنار نمایش این فیلم، سمیناری نیز توسط “مارک کوزینز”، منتقد فیلم اهل ایرلند شمالی برگزار خواهد شد.

رسول‌اُف، که بعد از بازداشت سه‌هفته‌ای‌اش در اسفندماه ۸۸ به یک سال حبس قطعی محکوم شد، فیلم “دست‌نوشته‌ها نمی‌سوزند” را در سکوت و به صورت مخفیانه ساخت و موفق شد برای نخستین بار این فیلم را در اردیبهشت‌ماه امسال، در بخش “نگاه ویژه” شصت‌وششمین فستیوال فیلم کن به نمایش در بیاورد. این فیلم که نشان می‌دهد چگونه دولت ایران از سانسور علیه مخالفان استفاده می‌کند، موفق شد جایزه‌ی فدراسیون بین‌المللی منتقدان فیلم را در کن دریافت کند.

او که با نمایش فیلمش در فستیوال فیلم تورنتو، و فستیوال فیلم تلورید آمریکا به موفقیت‌های بیشتری دست یافته بود، روز ۲۸ شهریور (۱۹ سپتامبر) به تهران بازگشت که در همان بدو ورود، گذرنامه‌اش توسط ماموران امنیتی فرودگاه توقیف و از وی خواسته شد تا هفته‌ی بعد از آن، برای ادای پاره‌ای توضیحات، به اداره‌ی اطلاعات مراجعه کند.

توقیف پاسپورت این کارگردان ۴۰ ساله باعث شد که او نتواند در جشنواره بین‌المللی حقوق بشر فیلم نورنبرگ در آلمان که خود ریاست افتخاری آن را بر عهده داشت، شرکت کند. امری که با اعتراض برگزارکنندگان آن جشنواره به حکومت ایران روبه‌رو شد.

بدین ترتیب، فستیوال فیلم استکهلم که از روز ۶ نوامبر آغاز شده و تا ۱۷ نوامبر ادامه خواهد داشت، دومین فستیوالی است که رسول‌اُف از حضور در آن باز می‌ماند.

 

SWEDEN-IRAN-DEMO-STOCKHOLM-FILM FESTIVAL

rasoulof_protest_SFF-2

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com