در روزهای ۸ و ۹ اکتبر سال ۲۰۲۳ اعضای مجامع اسلامی ایرانیان از کشور‌های مختلف در شهر پاریس سمینار تابستانی خود را برگزار نمودند.

در این سمینار در رابطه با سیاست های استبدادی حاکم بر کشور و نیز وضعیت اقتصادی و اجتماعی و فشارهایی که بر مردم  وارد می شوند تبادل نظر شد و همچنین در مورد وقایع بین المللی؛ سیاست روسیه در اوکراین و حمله حماس به اسرائیل و حمله متقابل اسرائیل به مردم فلسطین بحث مفصلی صورت گرفت  .

ما مجامع اسلامی ایرانیان بر این باور هستیم که درمنازعات بین المللی،  گزینش جنگ، خشونت علیه انسان و طبیعت است و یافتن راه حل برای مشکلات قومی، مرزی و … تنها با گفتگو و تبادل نظر با محوریت  حق حاکمیت انسانها بر سرنوشت خویش و رعایت حقوق انسان، حقوق ملی و طبیعت ممکن است. اگر قدرتهای حاکم بر کشورها صلح را مخالف اهداف خود می دانند، وظیفه نهادهای مدافع صلح است که شرایط  و امکانات صلح را به کمک وجدان جهانی ممکن نمایند.

حمله روسیه به اوکراین که جنگی تجاوزگرانه می باشد، در درجه اول باعث تخریب طبیعت و کشتار و آوارگی مردم اوکراین گردیده است. هرنوع پشتیبانی از عمل روسیه و “همکاری” با آن ویا جانبداری از مداخله قدرتهای بیگانه خلاف اصل استقلال و به معنای قبول سلطه گری بر منطقه و سلب حق حاکمیت مردم اوکراین است. اصولا تجاوز به هر کشوری، و کشتار مردم بی گناه در هیچ عرف بین المللی مجاز نیست و محکوم است. بنا بر اصل استقلال و محترم شمردن حاکمیت ملی ، مشکلات درون مرزی هر کشور می باید توسط مردم آن کشور حل و فصل شود، اختلافات درونی  اوکراین را بایستی مردم آن تصدی کنند و برایش راه حلی در عدم خشونت بیابند. همچنین، ملت اوکراین بایستی هشیار باشند که  قدرتهای عضوپیمان ناتو، در راس آنها آمریکا، تحت نام ارسال کمک های نظامی، تجاوز روسیه را مستمسکی برای دخالت در امور کشورشان قرارندهند تا درآینده بعنوان “منجی” سلطه خود را برقرار نمایند. لازم است به این نکته نیز توجه شود که تجاوز روسیه به اوکراین و ادامه جنگ  تاثیری جهانی در پی داشته و دارد و باعث افزایش فقر در سطح جهان هم گردیده است. بنا بر این  در معادلات جهانی حمله روسیه به اوکراین هم باید مورد بررسی و  مد نظر قرار گیرد.

در باره آنچه که در فلسطین می گذرد  

اشغال سرزمین های فلسطینی در طی بیش از ۷۵ سال و لجاجت ویژه از جانب اسرائیل که  از حمایت  بی قید و شرط قدرتهای سلطه گر به ویژه آمریکا برخوردار است، عدم پذیرش قطعنامه های متعدد که از سوی سازمان ملل صادر شده است و رد کردن راه حل دو کشور، تضعیف جریانات معتدل فلسطینی جهت دامن زدن به بحران، تقسیم کردن آنچه که از فلسطین برای فلسطینیان باقی مانده و نوار غزه را با ۳۷۰ کیلومتر مربع وسعت و بیش از ۲ میلیون نفر جمعیت، با محاصره زمینی و دریایی و هوایی به بزرگترین زندان روباز جهان تبدیل کردن بستری را برای خشونت ورزی فراهم ساخته است.

بنا بر رعایت حقوق و کنواسیونهای متعدد، غیر نظامیان باید از هر گونه تعرض مصون باشند. از این رو ما از یک سو،حمله حماس به اسرائیل و کشتن و به گروگان گرفتن شهروندان غیر نظامی را نادرست و ناصحیح و خارج از عرف و قوانین بین الملل و جنگی می دانیم (هرچند بنابر ادعا و اعلام حماس این اعمال به دست “گروه های خودسر” صورت گرفته باشد) از دیگر سوعملکرد اسرائیل وجنایت او نسبت به مردم بی دفاع فلسطین با بمباران پی در پی مناطق مسکونی، که منجر به کشته و مجروح شدن کودکان زنان و مردان،  همچنین بستن آب و برق و رسیدن دارو و … بر روی مردم بی پناه را نیز محکوم و ضد انسانی می دانیم. عملکرد اسرائیل در رابطه با مردم فلسطین را که سالهاست بر آنها تجاوز را روا می دارد محکوم می نماییم و خواهان رعایت حقوق مردم فلسطین می باشیم  و معتقدیم منطقه تنها با بازگرداندن حق مردم فلسطین یعنی وطن آنها بدانها، روی آرامش و امنیت را می بیند.

در این میان مسئولیت آمریکا به عنوان عمده ترین قدرت حامی اسرائیل در وتو کردن قطعنامه های سازمان ملل که می توانست مانع از گسترش اشغالگری بیشتر سرزمین های فلسطینی توسط اسرائیل، بیرون راندن فلسطینان از خانه و کاشانه و ساختن شهرک های یهودی نشین در آنها بشود سنگین و غیر قابل انکار است.

مجامع اسلامی ایرانیان ضمن همدردی با مردم افغانستان که در اثر زلزله تعدادی کشته و زخمی داده و بسیاری نیز بی خانمان شده اند از مبارزه حق طلبانه آنها علیه استبداد طالبان تا رسیدن به یک نظام مردمسالار حمایت می کنند.

ما مخالف سیاستهای خشونت طلبانه استبداد ولایت فقیه در ایران و خارج از ایران می باشیم .

استبداد فقیه مطلقه از آنجا که  از یک سواز طرف مردم  درجنبش و دیگر سو با بحران سازیها در برون مرز از سوی کشورهای مختلف تحت فشار قرار گرفته ،کوشش می کند با بوجود آوردن رابطه با برون و دادن باج به کشورهای منطقه، روابط خارجی خود را از تنش خارج نماید تا در داخل با سرکوب، ادامه حیات استبداد خود را ممکن نماید.

از آنجا که خانم نرگس محمدی جایزه صلح نوبل را دریافت نموده است به ایشان بخاطر مقاومتهای صلح طلبانه و دفاع او از حقوق انسانها و مخصوصا زنان تبریک می گوییم .این جایزه سمبل احترام به جنبش “زن ، زندگی ، آزادی “ملت ایران و نیز مقاومت خانم نرگس محمدی که از جمله مدافعان این جنبش است می باشد.

  بنا بر اصل آزادی، مجامع اسلامی ایرانیان مخالف زندانی نمودن افراد با اتهامات سیاسی و عقیدتی در ایران می باشند از این رو، خواهان آزاد کردن هر چه زودتر تمامی زندانیان سیاسی، عقیدتی می باشیم.

حق مردم ایران است که بتوانند از حقوق خود برخوردار بگردند. استبداد ولایت مطلقه فقیه حاکم بر کشور مانع برخوردار شدن شهروندان ایران از حق حاکمیت بر سرنوشت خویش می باشد. جنبش های متعدد در درون ایران در راستای محقق کردن حق حاکمیت مردم و برخوردار شدن آنها از حقوق شهروندی است.

ما  مجامع اسلامی ایرانیان، ضمن حمایت از جنبشهای اعتراضی مردم و دفاع از حقوق شهروندان ایران با هر عقیده و مرام و نظر، خواهان استقرار نظام جمهوری که ضامن برخورداری مردم از تمامی حقوق ،استقلال و آزادی و و جدایی دولت از  بنیاد دینی و مرامی باشد هستیم و در این راه می کوشیم .

 

dabirkhaneh@majame.com

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)