بیانیه کمیته شهیدان پژاک

دهم اکتبر ۲۰۲۳ مصادف است با هفدهمین سالگرد شهادت رفیق عطا کهنه‌پوشی معروف به «فرهاد پَپوله»، به همین مناسبت یاد و خاطره‌ی ایشان و تمامی شهدای راه آزادی و دمکراسی را گرامی می‌داریم.

با ظهور رهبر آپو و گسترش مبارزات جنبش‌ آپویی، خیل عظیمی از جوانان شرق کوردستان که جویای حقیقت و راه صحیح تدوام مبارزه بودند، به این جنبش پیوستند و مرحله‌ای نوین و نوید‌بخشِ آزادی از تاریخ خلقمان در شرق کوردستان را آغاز کردند. شهید عطا کهنه‌پوشی معروف به «فرهاد پَپوله» یکی از این جوانان دلیر و تشنه‌ی آزادی بود که بر مبنای اندیشه‌های رهبر آپو تا آخرین نفس در راه سازماندهی و تنویر افکارعمومی خلقمان و به‌ویژه جوانان، بی‌وقفه تلاش نمود و در این راه نیز به شهادت رسید.

رفیق فرهاد سال ۱۹۸۳ در خانواده‌‌ای میهن‌دوست و مبارزِ شهر مریوان چشم‌ به‌جهان گشود. پرورش در خانواده‌‌ای که محب خلق و سرزمین است و منطقه‌ا‌ی که مدام مهد مبارزه و مقاومت بوده، سبب می‌شود که ایشان از همان اوان نوجوانی با تاریخ و فرهنگ کوردستان آشنا شده و پایه‌های شخصیتی روشنفکر و انقلابی را بنیان نهد و در مسیر خودسازی انسانی و انقلابی گام بردارد. در سرآغاز جوانی غرق در مطالعه و تحقیق می‌شود و در انجمن و کانون‌‌های فرهنگی و ادبی مریوان به فعالیت می‌پردازد. شهید فرهاد که از ذهنی پویا و روحیه‌ای حقیقت‌جو برخوردار بود، استبداد، استثمار و اشغالگریِ نظام‌های حاکم بر کوردستان را برنتابید و بعد از آشنایی با جنبش آپویی، در سال ۲۰۰۱ مرحله‌ای نوین از حیات و مبارزات خود را آغاز کرده و به صفوف گریلاهای آزادی‌خواه ملحق می‌شود. رفیق فرهاد که به‌خوبی بر پتانسیل آزادی‌خواهی جوانان و همچنین سیاست‌های رژیم برای منفعل‌سازی و گمراه‌کردن آن‌ها واقف بود، بعد از سپری نمودن آموزش‌های مقدماتی و مدتی فعالیت در کوهستان‌های آزاد، به‌منظور آگاه‌سازی و سازماندهی جوانان، مخصوصا دانشجویان، با شور و شوقی مضاعف راهی شرق کوردستان و ایران می‌شود. ایشان نقش مهم و موثری در احیای جنبش دانشجویی و جوانان در آن مقطع ایفا نمود و با فداکاری و تلاش‌های بی‌وقفه، شمار زیادی از جوانان را با افکار و اندیشه‌های رهبر آپو آشنا کرد. فعالیت و مبارزات این رفیق پیشاهنگ و جسور آپویی چنان تاثیرگذار و نتیجه‌بخش بود که نیروهای امنیتی و اطلاعاتی رژیم را به هراس انداخته بود، این نظام فاشیست و اشغالگر بنابر سرشت و سنت دیرینه‌ی خود، باردیگر با زیرپا نهادن تمامی معیارهای اخلاقی و انسانی طی توطئه‌ای شوم و شنیع، با اعزام شمار زیادی از نیروهای سرکوبگر و تجهیزات جنگی به منطقه‌ی مَرگَوَر از توابع سیلوانه در ارومیه، به این رهرو و پیشگام آزادی‌خواهی حمله‌ور می‌شوند. در ۱۰/۱۰/۲۰۰۶ شهید فرهاد زمانی که مشغول انجام فعالیت‌های سازمانی خود در منطقه‌ی مَرگَور بود به  کمین نیروهای رژیم می‌افتد، در جریان درگیری، رفیق فرهاد بعد از نبرد و مقاومتی فدایی، به همراه دو برادر میهن‌دوست به نام‌های «سیدرضا و آزاد» از اهالی روستای حَساره، به شهادت می‌رسند.

شهید فرهاد پَپوله جوانی ازجان‌گذشته و دلاوری راستین بود که با درک صحیح از فلسفه و مبارزات رهبر آپو و جنبش آزادی‌خواه خلق کورد، حیات خود را وقف آزادی، عدالت و دمکراسی نمود. بعد از شهادت رفیق فرهاد، برادر ایشان نیز به نام مختار کهنه‌پوشی معروف به «فواد آپوچی» سلاح شهید فرهاد را بر دوش نهاد و برای تداوم خط‌مشی شهدا، به صفوف گریلا‌های آزادی پیوست. ایشان نیز در سال ۲۰۲۲ در منطقه‌ی زاپ در نبرد با ارتش اشغالگر ترکیه قهرمانانه جنگید و بعد از خلق حماسه‌های بسیار به شهادت رسید.

بار دیگر ضمن گرامیداشت یاد و خاطره‌ی شهیدان عطا کهنه‌پوشی معروف فرهاد پَپوله، مختار کهنه‌پوشی معروف به فواد آپوچی، برادران شهید «سید‌رضا و آزاد» و تمامی شهدای راه آزادی و تعالی انسانیت، عهد می‌بندیم که بر مبنای فلسفه‌ی رهبر آپو و خط‌مشی شهدا تا تحقق اهداف و آرمان شهدا که همانا برساخت جامعه و حیاتی آزادی برای تمامی انسان‌هاست به وظایف و مسئولیت‌های انقلابی و انسانی خویش عمل نموده و به مبارزه ادامه دهیم؛ همچنین از تمامی آحاد خلقمان به‌ویژه جوانان دعوت می‌کنیم که با پیوستن به صفوف جنبش آپویی، یاد و خاطره‌ی شهدا را برای همیشه زنده‌نگه دارند.

کمیته‌ی شهیدان حزب حیات آزاد کوردستان- پژاک

۸/۱۰/۲۰۲۳‌

مشخصات شهید:

نام و نام‌خانوادگی: عطا‌ کهنه‌پوشی

نام سازمانی: فرهاد پَپوله

نام مادر: قمری

نام پدر: علی

تاریخ و محل تولد:۱۹۸۳ مریوان

تاریخ و محل ملحق شدن:۲۰۰۱ قندیل

تاریخ و محل شهادت: ۱۰/۱۰/۲۰۰۶ مَرگَوَر- ارومیه

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)