مقبره‌ شیرکو بیکس، شاعر شهیر کردستان تخریب شد و نماد عشق در نزدیکی این مقبره به آتش کشیده شد. شیرکو بیکس که به «شاملوی کردستان» معروف بود، چندی پیش در ۷۳ سالگی بر سر بیماری در سوئد درگذشت.

شیرکو از شاعران پیشروی کردستان بود و موضع‌گیری‌ها و اشعارش در خصوص زن، مسئله‌ی مذهب، بی‌عدالتی و …، باعث فتواهای تند اسلام‌گرایان کردستان علیه وی شده بود، تا جایی که او را واجب‌القتل دانسته بودند.

این شاعر بزرگ کردستان، وصیت کرده بود که نه در گورستان، که در پارک آزادی در شهر سلیمانیه، «نزدیک آوای موسیقی و آواز و پایکوبی و کلوپ‌های زیبای این پارک» دفن شود. پس از مرگ شیرکو، شهرداری سلیمانیه ابتدا با این مسئله مخالفت کرد. اما در پی شکل‌گیری اعتراضات و کمپین‌های گوناگون در کردستان و به خصوص سلیمانیه، سرانجام شهرداری موافقت کرد که پیکر وی در پارک آزادی به خاک سپرده شود. اما درحالی که مدت زیادی از مرگ وی نمی‌گذرد، در شب عید قربان در عراق، مقبره‌ی شیرکو تخریب و مجسمه‌ی عشق در نزدیکی آن به آتش کشیده شد.

رادیو زمانه گزارشی در این خصوص منتشر کرده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com