فرانسه، مانع اصلی توافق در ژنو – مشرق نیوز

منابع نزدیک به مذاکرات می گویند فرانسه اکنون به مانع اصلی به نتیجه رسیدن مذاکرات تبدیل شده است.

به گزارش مشرق به نقل از ایران هسته ای، منابع نزدیک به مذاکرات می گویند فرانسه اکنون به مانع اصلی به نتیجه رسیدن مذاکرات تبدیل شده است.

یک منبع در تهران به «ایران هسته ای» گفت: «ظاهرا از زمان ورود لوران فابیوس به ژنو روند کار تغییر کرده است. فابیوس عملا به عنوان نماینده اسراییل وارد مذاکرات شده است».

وی اضافه کرد: «فابیوس اکنون به مدافع اصلی ایده برچیده شدن غنی سازی از ایران و همچنین عدم لغو جدی تحریم های نفتی و بانکی تبدیل شده است».

این منبع تاکید کرد: «استدلال اصلی فرانسه اکنون این است که هیچ اعتمادی به ایران وجود ندارد و ایران برای اینکه حداقل اعتماد ایجاد شود باید گام های بسیار بزرگی بردارد».

این دیدگاه به دیدگاه اسراییل که می گوید کاهش تحریم های نفتی و بانکی باعث خواهد شد ایران تداوم روند امتیاز دهی را متوقف کند شباهت بسیار دارد.

منبع گفت وگو کننده با «ایران هسته ای» در ادامه تاکید کرد که اکنون فرانسه تنها طرفی است که همچنان اصرار می کند ایران حق هیچ نوع غنی سازی در هیچ مرحله از فرآیند را ندارد.

شواهد نشان می دهد که دیدگاه امریکا اکنون به این اندازه رادیکال نیست چرا که امریکایی ها نمی خواهند مذاکرات شکست بخورد.

یک کارشناس ارشد امور راهبردی در این باره به «ایران هسته ای» گفت: «این احساس به طور گسترده وجود دارد که امریکا لااقل در این مقطع خواهان شکست مذاکرات نیست چرا که گزینه های بدیل هیچ جدابیتی برای کاخ سفید ندارد. مهم ترین گزینه بدیل در صورت شکست مذاکرات این است که کنگره تحریم های شدیدتر را علیه ایران تصویب خواهد کرد و این می تواند کل روند مذاکرات را نابود کند. این به هیچ وجه چیزی نیست که دولت امریکا خواهان آن باشد».

با این حال به نظر می رسد امریکا ناچار است بر چالش فرانسه غلبه کند.

یک منبع دیگر به «ایران هسته ای» گفت: «فابیوس اکنون متن روی میزرا رد کرده است. بخشی از تحریم ها اعمال شده مربوط به اتحادیه اروپاست که فرانسه نقش مهمی در پابرچا ماندن یا تعدیل آن دارد. امریکا می تواند اسراییل را فعلا نادیده بگیرد اما فرانسه پای میز نشسته و نمی توان آن را نادیده گرفت».

با این حال تحلیلگران می گویند احتمال اینکه فرانسه تا مرز به شکست کشاندن مذاکرات مقاومت کند زیاد نیست. این امر هزینه سنگینی برای پاریس خواهد داشت و روابط آن را با امریکا مختل می کند.

به عقیده این تحلیلگران ظاهرا هدف فابیوس بیشتر افزایش قدرت چانه زنی ۱+۵، کاستن از مشوق هایی که به ایران داده می شود و افزایش درخواست هاست.

فابیوس صبح روز شنبه در مصاحبه ای گفته است احتمال توافق در ژنو زیاد نیست ولی کارشاسان می گویند این یخن فابیوس احتمالا نوعی مانور عملیات روانی برای این است که تیم ایران تحت فشار بیشتری قرار بگیرد.

مهم تر از این، ناظران عقیده دارند اینکه سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه عازم ژنو شده نشان دهنده این است که توافق نهایی انجام خواهد شد.

«ایران هسته ای» ارزیابی هایی از محتوای توافق را به زودی منتشر خواهد کرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com