از ابزارهای عمده استبداد حاکم بر کشوربرای بازسازی استبداد و حذف مخالفین، ایجاد سانسوروبستن فضای اطلاع رسانی بود. محیط دانشجویی و دانشگاهها، از سنگرهای مقاومت در برابر استبداد که در شکل گیری و پیروزی انقلاب نقش عمده ای را بازی کرده بود از جمله مکانهایی بود که مورد تصفیه قرار گرفت. از فردای انقلاب، با دوگانه سازی “مکتبی” و “متخصص” اخراج اساتید و دانشجویان را روش کار خود قرارداد که پس از سخنرانیهای خمینی جهت “اسلامی کردن” دانشگاهها با  طرح حزب جمهوری اسلامی تحت عنوان “انقلاب فرهنگی” که ترفندی علیه جمهوریت نظام و آقای بنی صدرنخستین و تنها رئیس جمهوری در یک انتخابات آزاد بود شدت گرفت که البته با مخالفت شدید وی مواجه شد. قابل توجه اینکه رژیم حاکم، به مناسبت وپس از هر جنبش اعتراضی حذف واعمال فشار وتحقیراساتید ودانشجویان متعهد را شدت می دهد.

درآستانه سالگرد جنبش “زن زندگی آزادی” که در طی آن حدود ۵۰۰ نفر از هموطنان مان به دست نیروهای سرکوب مطیع استبداد فقیه شهید شدند وبیش از ۲۰ هزار نفر بازداشت گردیدند که اکثر آنها جوان ونوجوان وحتی اطفال بودند، نظام ولایت فقیه قصد دارد با ایجاد بحران واعمال خشونت، علیه معترضان که صاحبان بر حق وطن هستند وحق حاکمیت دارند آنان را به سکوت وادار کند.

دراین راستا، در چند هفته گذشته شاهد دستگیری واخراج بسیاری از استادان دانشگاه ها بوده ایم که این روند کماکان ادامه دارد.

قابل ذکر است که اخراجهای اخیر، تحت نام خالص‌سازی ودر ادامه اخراج استادان در حکومت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۶ است که در دوران حسن روحانی وابراهیم رئیسی ادامه یافته است. جای تعجب نیست که از “نمایندگان” مجلس شورای اسلامی تا وزیر علوم همه در سکوت هستند تا سازمان اطلاعات کشورکه مامور به این کار است عملیات را ادامه دهد.

جامعه نیازبه امنیت دارد تا انسانها بتوانند از حق استقلال در عقیده وآزادی در نوع انتخاب تصمیم وعمل خود برخورداربگردند. استبداد فقیه که بسان هر استبداد از دانش ودانش پژوه وحشت دارد واهل فکروخرد را دشمن خود می انگارد، باعث فرار مغزها از دانشجو واستاد وپزشک ومتخصص و … که از سرمایه های اصلی کشور هستند گردیده است. این سیاست رژیم حاکم، باعث تنگ شدن فضای رشد همچنین بیابان شدن طبیعت در کشورشده ومی شود.

ما مجامع اسلامی ایرانیان همواره مدافع حقوق همگان ومعترض به روشهای خشونت طلبانه بوده وهستیم.

 حق مردم ایران میدانیم که ازحقوق انسانی وشهروندی وملی برخوردارگردند. از اینرواز حقوق هموطنان خود با هر عقیده ومرام دفاع واخراج استادان دانشگاههای کشور که ناقض حقوق آنهاو جامعه است را شدیدا محکوم می کنیم. لازم است که جامعه در جنبش ایران، نسبت به این نقض حقوق و “قلع وقمع” استادان بی تفاوت نماند ومخالفت خود را به هر شکل بیان نماید.

 دبیر خانه مجامع اسلامی ایرانیان

۸ شهریور۱۴۰۲برابر با ۳۰ آگوست ۲۰۲۳

dabirkhaneh@majame.com

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)