وبسایت “خردادنیوز”، نزدیک به حسن روحانی، روز شنبه (۱۱ آبان- دوم نوامبر) سخنان منتشرنشده‌ای از وزیر نفت جمهوری اسلامی را منتشر کرده که طی آن، وی ضمن انتقادهای شدید از نحوه اداره کشور در هشت سال گذشته، وضعیت کنونی کشور در عرصه نفت را «بسیار سخت‌تر از شرایط دوران جنگ» توصیف کرده و از “گریه‌” رییس جمهوری اسلامی به خاطر این وضعیت خبر داده است.

بر اساس این گزارش، بیژن نامدار زنگنه، پنج‌شنبه هفته گذشته (۹ آبان-۳۱ اکتبر) در سخنانی در سالن اجتماعات باشگاه نفت که در حضور فارغ‌التحصیلان دانشگاه صنعت نفت انجام گرفت، در شرح ماجرایی که گریه حسن روحانی را به دنبال داشت، گفت: «چند روز پیش آقای روحانی ماجرایی را گفتند که من خیلی متاثر شدم. ایشان گفت یکی از وزیران پیشین آمد پیش من و به من گفت که من رفتم امارات و خواهش کردم و یک مقدار پول از آن‌ها گرفتم و آوردم ایران. آقای روحانی گفتند ایشان وقتی که رفتند من نشستم و گریه کردم که کشور ما به کجا رسیده که وزیر ما باید برود و از یک شیخ اماراتی خواهش بکند که چهار قران پول به ما بدهد برای امور جاری کشور. این عزت ماست؟»

زنگنه با اشاره به “نزول مکرر”، “شعار‌های بزرگ” و “عمل‌های خراب” در سال‌های اخیر، ادامه داد: «چرا مردم ما هر روز باید فقیر‌تر شوند؟ یک زمانی بود که حدود صد هزار نفر در عسلویه کار می‌کرند و محتاج کسی نبودند. چرا باید امروز به این روز بیفتند و تمام توسعه کشور را به هم بریزیم و شعار بدهیم؟»

او با تاکید بر اینکه «با شعار نمی‌شود کشور را پیش برد»، گفت: «چرا در این کشور آدم‌های صالح و توانمند باید کنار گذاشته شوند و یک سری افراد که در هیچ‌جا کار جدی به آن‌ها داده نمی‌شد، باید کار‌ها را به دست بگیرند؟ خوب معلوم است که کار‌ها خراب می‌شود.»

وزیر نفت، وضعیت امروز کشور از نظر فروش نفت و استفاده از پول آن را «بسیار سخت‌تر از شرایط دوران جنگ» دانست و گفت: «ما باید جامعه را توجیه کنیم که چه خطراتی هنوز هست. آنهایی که خطرساز بودند همچنان درصدد این هستند که چوب لای چرخ مدیریت کشور بگذارند.»

گفتنی است مقامات دولت حسن روحانی پیش‌تر نیز از عمل‌کرد هشت ساله‌ی اقتصادی دولت پیشین و به ویژه خالی بودن خزانه دولت انتقاد کرده بودند.

از جمله، علی طیب‌نیا، وزیر اقتصاد، روز شنبه (۱۳ مهر-۵ اکتبر) گفت که دولت با ماهانه حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان کسری منابع مالی برای پرداخت یارانه‌های نقدی به مردم مواجه است.

حسن روحانی نیز روز دوشنبه (۲۲ مهر-۱۴ اکتبر) طی سخنانی در مراسم شروع سال تحصیلی در دانشگاه تهران گفت که «دولت در شرایطی کار خود را آغاز کرده که با یک خزانه خالی و انبوه بدهکاری مواجه است».

در واکنش به این اظهارات، شمس‌الدین حسینی، وزیر سابق اقتصاد‌ شامگاه یکشنبه ۵ آبان در برنامه “پایش” شبکه یک، ضمن رد اظهارات مسوولان کنونی دولت گفت: «در ‌سیزدهم مرداد سال جاری، ۱۶۲۳ میلیارد تومان موجودی خزانه مثبت بوده و نسبت به عدد مشابه سال گذشته، ۷۶ درصد بالا‌تر بوده است.»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com