علی صدارت: به صحبت‌های اسدالله لاجوردی خوب توجه کنید. بی‌دلیل نبود که بسیاری از ایرانیان آن زمان، به‌خصوص جوانان، روحیه و روانشناسی برخی زندانیان سیاسی شکنجه‌شده، و شکسته و بریده را پیدا کرده بودند(۱). با این جنایت‌ها بود که رژیم توانست کودتای خرداد ۱۳۶۰ را به ما تحمیل کند. با انجام این کودتا بود که توانستند فاجعه ملی  نسل‌کشی و جنایت‌ها علیه بشریت و کشتار جمعی  دهه ۱۳۶۰ را مدیریت کنند. خمینی و شرکا و سایر ضدانقلابیان، باید نسل منقلب شده و انقلاب کرده را از بین می‌بردند تا همان سرنوشت ولایت پهلوی را پیدا نکنند. رژیم ولایت فقیه، این نسل‌کشی را یا به طور رسمی در زندان‌ها، و یا به طور غیررسمی در خارج زندان‌ها، و همچنین با طولانی کردن جنگ به مدت نزدیک به هشت سال انجام دادند. چندین ماهی است که از تهدید خامنه‌ای با یادآوری «خدا»ی دهه ۱۳۶۰ می‌گذرد. در این تاریخ هنوز هم از آن «خدا» کمترین خبری نیست.

مطالبی از این دست را اینجا از زبان لاجوردی، از سوی گیلانی، ری‌شهری، خلخالی، و… و بسیاری دیگر از مقامات وقت رژیم هم شاهد بودیم. آن‌ها را با مطالبی که از مقامات فعلی رژیم ولایت فقیه می‌شنویم مقایسه کنید، تا ببینید که چقدر رژیم از خسونت و سرکوب، ناتوان و بی‌رمق شده است. این علیل و ذلیل شدن رژیم به علت حضور یک حداقل لازمی از مردم در میدان ساختن سرنوشت‌های خود و خوب‌تر بوده است. 

ولی برای کوتاه کردن زمان رسیدن به سقوط فیزیکی رژیم، حداقل لازم از ما مردم، چه به لحاظ کمی و چه به لحاظ کیفی، هنوز فعال تشذه‌ایم.

درس تجربه: این مشاهدات و مقایسه آن‌ها با ماههای آخر رژیم ولایت پهلوی، بسیار گویایی دارد. 

لاجوردی- اعتراف به اعدام شرکت کنندگان در تظاهرات و تهدید به اعدامهای بیشتر:

لاجوردی: زندان اوین مختص ضد انقلاب، وکیل مدافع معتقد به حرکت مسلحانه علیه نظام است

پانوشت‌ها:

(۱) تحلیل روانشناختی بخشی از جامعه ایرانیان

بخش اول:

https://alisedarat.com/2014/01/16/1138/

صدارت : تحلیل روانشناختی بخشی از جامعه ایرانیان (۱)

بخش دوم:

https://alisedarat.com/2014/01/16/1626/

صدارت : تحلیلی روانشناختی بخشی از جامعه ایرانیان (۲)

 

آدرس مطلب در سایت (سایت علی صدارت : رسانه‌های ملیِ همگانی به مثابه شاخه چهارم دولت) را در ذیل آورده‌ایم. در این آدرس، شما می‌توانید به بعضی دیگر رسانه‌ها که هم این مطلب و نیز برخی دیگر از مطالب سایت در آن‌ها منتشر می‌شوند، دسترسی داشته باشید. از این راه شما می‌توانید به عنوان یک «کنش‌گر حقوق بشر» فعال بشوید با عضو شدن، و دنبال کردن، و مشترک شدن، و رای‌دادن، و ابراز نظر، و پسندیدن، و پیاده کردن، و به دوستان خود ایمیل کردن، و…، و ابتکار برای سایر روش‌های هم‌رسانی، برای احقاق حقِ اطلاع‌یافتن و اطلاع‌دادن، نقش‌آفرین گردید.

https://alisedarat.com/2023/08/27/11903/

❊❊❊

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)