رهبر جمهوری اسلامی با اعلام حمایت از گروه مذاکره کننده ایرانی با کشورهای ۵+۱ در خصوص پرونده‌ی هسته‌ای، آن‌ها را «فرزندان انقلاب» خواند و گفت که هیچ‌کس حق ندارد آن‌ها را «سازش‌کار» بداند. با این حال وی بار دیگر تاکید کرد که به نتایج مذاکرات با آمریکا و متحدانش «خوش‌بین» نیست.

علی خامنه‌ای، صبح روز یکشنبه (۱۲ آبان-۳ نوامبر) در جمع شماری از دانشجویان و دانش‌آموزان و به مناسبت سال‌روز اشغال سفارت آمریکا در ایران در سال ۱۳۵۸ سخن می‌گفت، در حمایت از تیم مذاکره‌کننده‌ی هسته‌ای جمهوری اسلامی اظهار داشت: «اینها مأموران دولت جمهورى اسلامى ایران هستند؛ این‌ها بچه‌هاى خودمان هستند؛ این‌ها فرزندان انقلابند. دارند با تلاش فراوان آن کارى را که بر عهده‌ى آنها است انجام می‌دهند. هیچ‌کس نباید آن‌ها را تضعیف کند، مورد توهین قرار دهد یا سازش‌کار بداند.»

وی با تاکید بر اینکه «مذاکرات با شش کشوری که امریکا هم جزو آنهاست فقط درباره پرونده هسته‌ای ایران است»، افزود: «بأذن‌ الله از این مذاکرات ضرری هم نمی‌کنیم بلکه تجربه‌ای در اختیار ملت قرار می‌گیرد که مثل تجربه تعلیق موقت غنی‌سازی در سال‌های ۸۲ و ۸۳، ظرفیت فکری و تحلیلی مردم را بالا خواهد برد.»

رهبر جمهوری اسلامی که پس از غیبتی بیش از دو هفته‌ای در یک سخنرانی عمومی ظاهر می‌شد، با اشاره به تعلیق موقت غنی‌سازی در سال‌های ۸۲ و ۸۳ گفت «اگر این کار را نمی‌کردیم ممکن بود برخی مدعی شوند که اگر یک بار عقب‌نشینی می‌کردید مشکلات حل و پرونده هسته‌ای عادی می‌شد» اما با اجرای تعلیق موقت «همه درک کردند که طرف‌های ما دنبال اهداف دیگری هستند، لذا کار و پیشرفت را مجدداً شروع کردیم».

علی خامنه‌ای ضمن ابراز تردید در خصوص اینکه مذاکرات کنونی نیز «نتایجی را که ملت انتظار دارد به همراه بیاورد»، رویکرد کنونی دولت حسن روحانی را «یک تجربه» و «احتمالا یک کار مفید» دانست و گفت: «ما از مسوولان خودمان که دارند در جبهه‌ى دیپلماسى فعالیت می‌کنند، قرص و محکم حمایت می‌کنیم؛ اگر نتیجه گرفته شود چه بهتر اما اگر نتیجه گرفته نشد، معنایش این خواهد بود که برای حل مشکلات، کشور باید روی پای خود بایستد.»

با این حال، وی با بیان اینکه «نباید به دشمنی که لبخند می‌زند، اعتماد کرد» به دولت حسن روحانی هشدار داد تا در اثر «لبخند فریب‌گرانه دشمن»، دچار «اشتباه» و «خطا» نشود.

رهبر جمهوری اسلامی با بیان اینکه «آن‌ها از یک طرف لبخند می‌زنند و اظهار تمایل به مذاکره می‌کنند اما از طرف دیگر بلافاصله می‌گویند، همه گزینه‌ها روی میز است»، افزود: «حالا مثلاً چه غلطی می‌خواهند بکنند معلوم نیست.»

خامنه‌ای، با تاکید بر این‌که دشمنى آمریکا با جمهورى اسلامى «اصلاً حول محور هسته‌اى نیست» اظهار داشت: «اگر یک روزى هم مسأله‌ى هسته‌اى، فرضا با عقب‌نشینی جمهوری اسلامی، حل شد، ده بهانه‌ى دیگر را به‌تدریج پیش می‌کشند: چرا شما موشک دارید؟ چرا هواپیماى بدون سرنشین دارید؟ چرا با رژیم صهیونیستى بدید؟ چرا رژیم صهیونیستى را به رسمیّت نمى‌شناسید؟ چرا از مقاومت در منطقه‌ى به قول خودشان خاورمیانه حمایت می‌کنید؟ و چرا؟ و چرا؟ و چرا؟»

او در پایان این سخنرانی، اسراییل را رژیم “نامشروع” و “حرام‌زاده” خواند که با استفاده از “قدرت مالی” و “کمپانی‌های صهیونیستی” بر دولت و کنگره و مسوولان آمریکایی مسلط است.

گفتنی است در روزهای اخیر، انتقادهای تندی از سوی گروه‌های تندروی حامی حکومت ایران درباره مذاکره با امریکا و عمل‌کرد دولت در این خصوص صورت گرفته است.

از جمله در روز یکشنبه، حسین شریعتمداری در سرمقاله روزنامه “کیهان” از حسن روحانی خواست که شماری از «اطرافیان» خود را «پالایش» و در «نگاه خوشبینانه خود نسبت به آمریکا تجدیدنظر کند».

حمید روحانی، رییس “بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی” نیز طی سخنانی در پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران (۱۰ آبان-یکم نوامبر) با انتقاد از «محرمانه ماندن جزییات مذاکرات هسته‌ای» گفت: «این‌ها مردم را نامحرم می‌دانند و در نوشته‌های منحوس و زهرآگین‌شان زمزمه می‌کنند که سیاست خارجی را باید از خیابان‌ها جمع کرد.»

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام جمهوری اسلامی هم در گفتگو با جدید‌ترین شماره مجله “مثلث” با بیان اینکه «مذاکرات کنونی چارچوب مشخصی ندارد»، گفت: «اگر آمریکا می‌گوید که من حاضر به مذاکره در مورد محو سلاح‌های شیمیایی اسراییل نیستم، تحریم‌ها را کامل برنمی‌دارم، دارایی‌ها را آزاد نمی‌کنم، مذاکره چه معنا دارد؟»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com