یک رفتار‌شناس می‌گوید که در حال حاضر سالانه ۷۰ هزار طلاق در کشور ثبت می‌شود که معادل ۱۷ طلاق در هر ساعت است و از این میزان، ۱۲ هزار طلاق تنها در تهران رخ می‌دهد.

دکتر مجید ابهری، کارشناس مسائل اجتماعی، روز شنبه (۱۱ آبان- دوم نوامبر) در گفتگو با خبرگزاری “مهر” از طلاق گرفتن روزانه ۴۱۱ زن از همسران‌شان در کشور خبر داد و گفت که با توجه به افزایش ۱۳ درصدی طلاق و کاهش ۱/۵ درصدی ازدواج در کشور آمار زنان مطلقه و مردان جداشده به مرز «هشدار» رسیده است.

وی با اشاره به اینکه هم‌اکنون تعداد زنان مطلقه، دو برابر مردانِ جدا شده است، افزود: «علت این موضوع از نگاه رفتار‌شناسان، تجدید فراش مردان بعد از طلاق است.»

دکتر ابهری ضمن تاکید بر اینکه «این معضل اجتماعی با همایش، جلسه، مقاله و مصاحبه حل نمی‌شود»، از مواردی هم‌چون «همسرگزینی اشتباه»، «مشکلات اقتصادی»، «تورم»، «اعتیاد» و «کمبود مسکن» به عنوان دلایل رخ دادن طلاق‌ها در کشور نام برد.

وی با اشاره به «نقش تاثیرگذار اخبار داخلی» بر افزایش «تنش» در سطح جامعه گفت: «مثلا وقتی اعلام می‌شود آمار رسمی تورم ۴۰ درصد است، دیگر نمی‌توان بهانه نقطه‌ به نقطه یا خط به خط را برای توجیه آن آورد و این مسأله در جدایی زوج‌ها تاثیرگذار می‌شود.»

دکتر ابهری از نهادهای متولی، خانواده‌ها، رسانه‌ها و به ویژه «صدا و سیما» خواست تا با یک «جهاد اجتماعی» برای کاهش آمار طلاق در جامعه تلاش کنند.

این کارشناس اجتماعی پیش‌تر نیز روز ۱۶ شهریورماه (۷ سپتامبر) در گفتگو با خبرگزاری “شبکه ایران” وابسته به دولت، از شیوع پدیده‌ای به نام «پیر دختری» در کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: «۴ تا ۶ میلیون “پیر دختر” در کشور وجود دارند که این می‌تواند تبعات اجتماعی بدی را برای جامعه رقم زند.»

علی‌اکبر محزون، مدیرکل دفتر آمار جمعیتی ثبت ‌احوال کشور نیز ۱۵ تیرماه درباره آمار ازدواج و طلاق گفته بود که در سه ماهه اول امسال به طور متوسط در هر ساعت ۹۵ ازدواج و ۱۶ طلاق و به عبارتی، به ازای هر ۶ ازدواج یک طلاق رخ داده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com