تلاش های متحد حزب جمهوری خواه آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی برای جلوگیری از برگزاری کنفرانس ژنو ٢ در سطح بین المللی و لابی گری و حمله نظامی اخیر اسرائیل به سوریه و نوار غزه به مطبوعات داخلی ایران این امکان را داده است تا در سایه عملیات ناتان یاهو مشغول ساختن شیطان جدیدی بجای شیطان قبلی شوند وبا خیال راحت تمام بدختی ها را گردن اسرائیل بیاندازند و این تصور را ایجاد کنند که گویا این اسرائیل است که سیاست خود را بر امپریالیسم آمریکا دیکته کرده و میکند، اغراق در لابی گری ایپک و دیگر تشکلات صهیونیستی باید در این راستا کمک کند.
در حالیکه پشت سر تمام این حرکات جناح های معینی از گرایشات سیاسی و اقتصادی امپریالیستی در خود آمریکا نقش اصلی را بازی میکنند.
در اینجا ترجمه ای از نیویورک تایمز منتشر میشود که در داخل منتشر شده را منتشر میکنیم، لازم به تذکر است که در داخل این مقاله به عنوان سندی برای چرخش سیاست آمریکا از طرفداری از اسرائیل به مخالفت با آن استفاده میشود!
اخیرا مطبوعات اصلاح طلب در داخل با طرح نزدیکی نظامی چین با ترکیه! جبهه جدید دیگری را برای مطالب از این دست باز کرده اند!

حمله بی سابقه نیویورک تایمز به به تسلیحات اتمی اسرائیل

ظاهرا تایمز ، انتخاب دیگری جز اعتراف به این حقیقت ناخوشایند نداشته زیرا برخی از سوری ها شکایت کرده بودند که
دولتشان ، در مورد تسلیم قابلیت سلاح های شیمیایی خود و توافق با سازمان ملل متحد، اشتباه کرده، چرا که در اختیار داشتن سلاح های شیمیایی برای جلوگیری از حمله هسته ای احتمالی اسرائیل ضروری بود.

نیویورک تایمز ، در گزارشی کم سابقۀ ازخشم و غضب برسر اینکه چه کسی درخاورمیانه سلاح های کشتار جمعی دارد ، روز جمعه اذعان کرده که، بله! اسرائیل دارای زرادخانه هسته ای و اعلام نشده است .
به گزارش بولتن نیوز، ظاهرا تایمز ، انتخاب دیگری جز اعتراف به این حقیقت ناخوشایند نداشته زیرا برخی از سوری ها شکایت کرده بودند که دولتشان ، در مورد تسلیم قابلیت سلاح های شیمیایی خود و توافق با سازمان ملل متحد، اشتباه کرده، چرا که در اختیار داشتن سلاح های شیمیایی برای جلوگیری از حمله هسته ای احتمالی اسرائیل ضروری بود.
“اما مقامات سوریه گفته اند که این سلاح ها استفادۀ عملی کمی داشته و تسلیم آنها این امکان را برایشان ایجاد می کند که موضع اخلاقی جدیدی به خود بگیرند و توجه همگان را به سمت اعمال فشار برای از بین بردن سلاح های هسته ای اسرائیل جلب خواهد کرد. ” در مقاله ای به قلم آن بارنارد آمده:” برخی از حامیان دولت – و در واقع، برخی از جنگجویان شورشی – این معامله را مورد انتقاد قرار داده اند چرا که موجب تسلیم سلاح هایی شده که متعلق به مردم سوریه بوده و وجود آنها به عنوان عاملی بازدارنده، در برابر زرادخانه هسته ای و اعلام نشدۀ اسرائیل لازم و حیاتی بوده است.”
عجبا ! اشاره به سلاح های هسته اسرائیل آنهم در پاراگراف های پی در پی شگفت آور است ! به طور معمول، تایمز و دیگر رسانه های خبری ایالات متحده از اشاره به زرادخانه پنهان هسته ای اسرائیل اجتناب می کنند! حتی زمانی که شرایط و جو حاکم ایجاب می کند و اشاره به این موضوع را می طلبد ، مثل زمانی که در مورد دلایل سوریه برای در اختیار داشتن سلاح های شیمیایی می نویسند و یا در مورد اینکه چرا ایران باید به دنبال ساخت بمب هسته ای باشد قلم فرسایی می کنند. در واقع این رسانه ها با نادیده گرفتن سلاح های هسته ای پنهان اسرائیل ، افکار عمومی امریکا را از درک این واقعیت محروم می کنند که چرا وحشت کشورهای مسلمان ،از اینکه مبادا اسرائیل با سلاح های هسته به آنها حمله کند، وحشتی معقول و منطقی است.

مطبوعات ایالات متحده معمولا زرادخانۀ هسته ای اسرائیل را نادیده می گیرند ، حتی زمانیکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، کشورهای دیگر را تهدید به حمله می کند تا آنها را به خاطر داشتن سلاح های کشتار جمعی و یا احتمال در اختیار داشتن آنها در آینده ، تنبیه کند.

به عنوان مثال، با وجود تضمین های مکرر ایران مبنی بر اینکه این کشور فقط به دنبال برنامۀ صلح آمیز هسته ای است، نتانیاهو ایران را تهدید کرده که چنانچه در پالایش سوخت هسته ای ، از «خط قرمز» او عبور کند این کشور را بمباران خواهد کرد.

موضوع استفادۀ اسرائیل از حملات تهاجمی هوایی تنها یک فرضیه نیست. جت های اسرائیلی به اهداف نظامی سوریه حمله کرده اند ، آنهم احتمالا برای از بین بردن مثلا موشک های زمین به هوای ساخت روسیه، یعنی آنچه که در درجه اول نوعی سلاح دفاعی بوده است. در آن موارد، اسرائیل ادعا کرد که ممکن بود این موشک ها به حزب الله لبنان منتقل شود،یعنی شبه نظامیان لبنانی که علیه اشغال جنوب لبنان توسط اسرائیل ، در دهۀ ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ جنگیدند و در سال ۲۰۰۶ هدف حملات هوایی اسرائیل واقع شدند.

رسانه های خبری ایالات متحده به این حملات اسرائیل اشاره ای سطحی و گذرا کردند . به عنوان مثال ، روز جمعه چند اشاره کوتاه در برخی از رسانه های خبری ایالات متحده به چشم می خورد که، حملۀ روز پنجشنبۀ هواپیماهای جنگی اسرائیل علیه شهر بندری لاذقیه سوریه را توصیف می کرد.
به من گفته شده که برخی از تحلیلگران اطلاعاتی آمریکا بر این باورند که حملات اخیر نوعی نمایش خشم اسرائیل از شکست رئیس جمهوری آمریکا، باراک اوباما در مداخله نظامی در جنگ داخلی سوریه بوده است – و البته برای نمایش این معنا به متحد جدید اسرائیل ، یعنی عربستان سعودی ، که اسرائیل برای کمک به برهم زدن و یک طرفه کردن درگیری های سوریه به نفع شورشیان مورد حمایت عربستان سعودی آماده است .
اصول روزنامه نگاری
عدم بی طرفی در گزارش جریان اصلی اخبار ایالات متحده در مورد خاور میانه – و به ویژه مسائل مربوط به اسرائیل- نوعی تحریف و ایجاد سردرگمی در سطح ادراک مردم آمریکا از مسائل این منطقۀ استراتژیک است. مبلغان طرفدار اسرائیل به خصوص در مرعوب کردن سردبیران و روزنامه نگاران بسیارموثر بوده اند و همواره آنها را متهم کرده اند که اگر روایت مورد نظر اسرائیل را از تحولات خاور میانه مطرح نکنند، قطعا به عنوان ” ضد اسرائیلی ” یا ” ضد سامی ” شناخته خواهند شد.

این گرایش تبعیض آمیز و جانبدارنۀ هوادار اسرائیل، اغلب نه تنها در آنچه که سردبیران می نویسند نمود می کند بلکه در آنچه که نمی نویسند هم منعکس می شود. این گرایش تحریف آمیز بیش از همه در هشدار های بی پایانی مشاهده می شود که در صفحات اخبار روزنامه های اصلی آمریکا در مورد امکان ساخت بمب هسته ای توسط ایران نوشته می شود، آن هم زمانی که اسرائیل خود دارای صدها سلاح هسته ای است. همچنین بسیار به ندرت ذکر می شود که ایران معاهدۀ منع گسترش سلاح های هسته ای را امضا کرده و بازرسی ناظران بین المللی را پذیرفته ، در حالی که اسرائیل همواره از اینکار سر باز می زند.

حتی زمانی که اسرائیل ایران را تهدید به بمباران می کند باز هم چنین پیش زمینۀ مرتبطی در رسانه ها منعکس نمی شود، مثلا اینکه بنویسند :” یک کشور مسلح به سلاح هسته ای اعلام کرده که برای حمله به یک کشور غیر هسته ای برنامه ریز می کند” . بنابراین ، برای خوانندگان گذری این رسانه ها ، این قبیل گزارش های گزینشی – یعنی نادیده گرفتن زرادخانه واقعی هسته ای اسرائیل و بزرگنمایی این احتمال که ایران روزی در آینده ای نامعلوم ممکن است یک بمب بسازد – این تصور را در ذهن خواننده ایجاد می کند که اسرائیل با انگیزۀ اصیل و اخلاقی جلوگیری از گسترش سلاح های هسته ای در خاور میانه ، یک تنه و قهرمانانه تلاش می کند. در حالیکه واقعیت این است که اسرائیل تنها به دنبال حفظ انحصار هسته ای خود در خاور میانه است.

شاید برخی از آمریکایی ها این ایده را بپسندند و به اسرائیل اعتماد کنند که مسئولیت بمب های هسته ای خود را بپذیرد ، و در عین حال بیم آن داشته باشند که مبادا کشور مسلمانی دست به بی پروایی بزند . اما روزنامه نگار باید بیطرف باشد و اطلاعات مرتبط را با بدون تحریف به خواننده خود ارائه دهد، کاری که سرانجام نیویورک تایمز در گزارش روز جمعه خود انجام داد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com