وب می‌تواند گیج کننده باشد و همه ما با اصطلاحاتی مواجه شده‌ایم که معنای آن را درک نمی‌کنیم. مانند ویروس‌ها. یا آدرس‌های IP. یا جاسوس‌افزار. ما در اینجا لیستی از برخی کلمات فنی عمومی را ایجاد کردیم و آنها را تا جایی که ممکن بود به سادگی و با دقت شرح دادیم.

مرورگر

برنامه‌ای در رایانه شما است که از آن برای دیدن وب‌سایت‌ها استفاده می‌کنید. برخی مرورگرهای محبوب عبارتند از Chrome، ‏Firefox، ‏Internet Explorer، ‏Opera و Safari.

DNS

از آنجا که وب‌سایت‌ها و آدرس‌های IP فراوانی در اینترنت وجود دارند، مرورگر شما خودبه‌خود نمی‌داند که کدام وب‌سایت در کجا قرار گرفته است. باید هرکدام از آنها را جستجو کند. اینجاست که DNS (سیستم نامگذاری دامنه) به کار می‌آید. DNS اصولاً مانند دفترچه تلفن برای وب است. در این سیستم، به جای اینکه «پگاه ایرانی» به یک شماره تلفن تبدیل شود، در عوض یک نشانی اینترنتی مانند www.google.com به یک آدرس IP تفسیر می‌شود و شما را به سایت مورد نظرتان می‌برد.

آدرس IP

هر آدرس وب (مثلاً «www.google.com») یک آدرس عددی دارد که آدرس IP نامیده می‌شود. آدرس IP چیزی شبیه به ۷۴.۱۲۵.۱۹.۱۴۷ است. آدرس IP یک سری از اعداد است که مشخص می‌کند یک رایانه یا دستگاه همراه در کجای اینترنت قرار دارد. این شماره کمی شبیه شماره تلفن مادرتان است: دقیقاً همانگونه که شماره تلفن به اپراتور می‌گوید که تماس را به کدام منزل هدایت کند تا به مادر شما برسد، آدرس IP نیز به رایانه می‌گوید که چگونه با یک رایانه دیگر در اینترنت ارتباط برقرار کند.

بدافزار

بدافزار، نرم‌افزاری است که برای تحت کنترل قراردادن و آسیب‌رسانی به رایانه یا دستگاه همراه شما طراحی شده است.

می‌تواند شامل این موارد باشد:

  • تبلیغ‌افزار

    نرم‌افزاری است که به طور خودکار تبلیغات را در یک رایانه پخش می‌کند، نمایش می‌دهد یا دانلود می‌کند.

  • جاسوس‌افزار

    نرم‌افزاری است که قطعات کوچک اطلاعاتی در مورد کاربران را بدون اطلاع آنها جمع‌آوری می‌کند.

  • اسب تروا

    نرم‌افزاری مخرب است که وانمود می‌کند یک برنامه مفید است. این نرم‌افزار در ابتدا به نظر می‌رسد که کاری مفید انجام می‌دهد، اما در عوض اطلاعات را می‌رباید یا به رایانه یا دستگاه همراه شما آسیب می‌رساند.

  • ویروس

    بخشی مضر از یک نرم‌افزار رایانه‌ای است که می‌تواند رایانه شما یا فایل‌های روی آن را آلوده کند.

  • کرم

    یک قطعه نرم‌افزاری مضر است که می‌تواند به طور خودکار خود را در رایانه‌های دیگر پخش کند.

فیشینگ

فیشینگ نوعی از کلاهبرداری آنلاین است که در آن فردی تلاش می‌کند قربانی را به گونه‌ای فریب دهد که اطلاعات حساسی مانند گذرواژه یا اطلاعات کارت اعتباری خود را به اشتراک بگذارد. فیشینگ معمولاً از طریق ایمیل، تبلیغات یا روش‌های ارتباطی دیگر مانند پیام فوری انجام می‌شود. برای مثال، فردی ممکن است ایمیلی را که به نظر می‌رسد از طرف بانک قربانی است به او ارسال کند و اطلاعات شخصی را درخواست کند.

رمزگذاری SSL

یک فناوری است که یک مسیر ارتباطی امن را بین رایانه‌ها برقرار می‌کند. اگر یک وب‌سایت از رمزگذاری SSL پشتیبانی کند، داده‌های ارسال شده به آن وب‌سایت یا دریافت شده از آن باید در برابر جاسوسی در اینترنت محافظت شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com