مراسم پایانی هفتمین دوره‌ی فستیوال فیلم ابوظبی، پنج‌شنبه‌شب (۳۱ اکتبر-۹ آبان) با اهدای جوایز برندگان این فستیوال برگزار شد و در بخش مسابقه‌ی فیلم‌های بلند، فیلم “سرزمین تلخ شیرین من” (My Sweet Pepperland) با بازی گلشیفته فراهانی و به کارگردانی هینر سلیم، کارگردان کرد عراقی، جایزه‌ی ۵۰ هزار دلاری ویژه هیات داوران را از آنِ خود کرد. این فیلم نخستین بار در فستیوال فیلم کن به نمایش درآمده بود.

گلشیفته فراهانی در فیلم “سرزمین تلخ شیرین من” نقش گوند (Govend)، یک معلم جوان کرد را بازی می‌کند که در یک روستای مرزی میان ایران، عراق، و ترکیه با فرهنگی متفاوت از فرهنگ سنتی روستاییان زندگی می‌کند و به همین خاطر از سوی آن‌ها و از جمله دوازده برادرش طرد شده است. در سوی مقابل، باران (کورکماز ارسلان)، پلیس شهر اربیل قرار دارد که یک قهرمان مستقل جنگ است و او نیز با مشکلات مشابهی چون گوند، در برخورد با روستاییان روبه‌رو است. این دو وارد یک ماجرای عشقی می‌شوند که در این روستای بدون قانون، برای‌شان بی‌خطر نیست.

گلشیفته در هنگام دریافت جایزه‌ از سوی هینر سلیم، در کنار او بر روی سن حاضر شد.

اما جایزه‌ی “مروارید سیاه” بهترین فیلم بلند این جشنواره به همراه جایزه‌ی نقدی ۱۰۰ هزار دلاری آن، به فیلم «لمس گناه» ساخته ژیا ژانگکه، کارگردان چینی رسید.

جودی دنچ، برای بازی در “فیلومنا” جایزه‌ی بهترین بازیگر زن را به خود اختصاص داد و جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد به دیه‌گو پرتی، تعلق گرفت.

در بخش “افق‌های نو” این فستیوال فیلم ابوظبی نیز مروارید سیاه و جایزه اصلی به فیلم “طبیعت بی‌جان” ساخته اوبرتو پازولینی تعلق گرفت و جایزه‌ی ویژه‌ی ۵۰ هزار دلاری نیز به یک فیلم‌ساز کرد دیگر به نام هشام زمان برای فیلم “پیش از بارش برف” رسید.

در بخش مسابقه‌ی فیلم جهان عرب، فیلم “شن‌های بابل” ساخته‌ی محمدجبار الدراجی، به عنوان بهترین فیلم انتخاب شد و جایزه بهترین کارگردانی هم در این بخش به “مرزاک آلوش” برای فیلم “بالای پشت‌بام‌ها” تعلق گرفت.

سینمای ایران در دو بخش مسابقه‌ی فیلم‌های مستند و فیلم‌های کوتاه نیز دو نماینده داشت. یکی مستند «انقلاب دزدیده‌شده من» ساخته ناهید پرشون سروستانی بود که خاطرات زنان زندانی را از زندان‌های جمهوری اسلامی در دهه شصت روایت می‌کند. این فیلم هرچند از دریافت جایزه‌ی نقدی باز ماند اما دیپلم افتخار هیات داوران این بخش را به دلیل پرداخت انسانی به مساله حقوق بشر در ایران از آنِ خود کرد.

فیلم ۱۵ دقیقه‌ای «خاطرات انقلاب بهمن عاشق لیلا» ساخته فرحناز شریفی نیز در دریافت جایزه‌ی ۲۵ هزار دلاری بخش مسابقه‌ی فیلم‌های کوتاه ناکام ماند.

تصاویر حضور گلشیفته فراهانی بر روی فرش قرمز جشنواره ابوظبی را در ادامه ببینید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com