از مرگ ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویسی که قربانی خشونت و استبداد حاکم بر ایران شد، سالی گذشت. هر چند راز مرگ او توسط شهادت های پی در پی شاهدانی که در زندان او را دیده بودند زود از پرده بیرون افتاد، و توسط مادر داغ دیده و مبارزش پیگیری شد، اما دستگاه قضایی کشور، که این روزها بی وقفه مشغول کشت و کشتارهای تازه است، پرونده ی او را هم مانند پرونده های مشابه دیگر در مسیری قرار داد تا عدالت اجرا نشود.
مرگ ستار بهشتی، از جمله مرگ هایی بود که جامعه ی ایران را تحت تاثیر زیادی قرار داد و مورد دیگری را در فهرست طولانی دادخواهی در کشور ما به ثبت رساند.
دادخواهان نام او را به خاطر سپردند، تا دادخواهی اش را هیچ گاه فراموش نکنند.

گزارش زیر را سایت جرس از مراسم بزرگداشت جان باختن ستار بهشتی منتشر کرده است:
جرس: درحالیکه برخی نهادهای امنیتی خانواده ستار بهشتی، وبلاگ نویس جانباخته در بازداشتگاههای امنیتی را تهدید کرده بودند که حق ندارند مراسم سالگرد وی را برگزار کنند، این مراسم امروز پنجشنبه در مزار وی در رباط کریم برگزار شد.
به گزارش شبکه های اجتماعی، ماموران امنیتی طی روزهای گذشته دو بار به خانواده شهید ستار بهشتی هشدار داده بودند که نبایستی بر سر مزار وی مراسمی برگزار کنند. اما خانواده این وبلاگ نویس جانباخته گفته بودند ما روز پنجشنبه نهم آبان بعد از ظهر در رباط کریم، بر سر مزار ستار جمع خواهیم شد.
بر اساس آخرین گزارش ها، در این مراسم دهها تن از فعالان سیاسی و حقوق بشری، همچنین جمعی از خانواده های زندانیان سیاسی و جانباختگان قیامهای سالهای اخیر حضور داشتند.

ستار بهشتی کارگر وبلاگ نویس اهل رباط‌ کریم، منطقه محرومی در جنوب غرب تهران بود که به دلیل انتشار مطالب انتقادی علیه حکومت توسط پلیس فتا دستگیر شد. وی نهم آبان ۱۳۹۱ دستگیر و به زندان اوین تهران منتقل گردید، لیکن چهار روز بعد در حالی که به بازداشتگاه پلیس منتقل شده بود، در آنجا درگذشت.
خانواده ستار، هنگام دفن جسد وی آثار کبودی را در بخش هایی از بدن او مشاهده کرده بودند و محسنی اژه ای در اولین اظهار نظر خود وجود ضربه و کبودی بر بدن ستار بهشتی را تایید کرد.
هر چند همه شواهد و مدارک حاکی از کشته شدن ستار بهشتی در اثر شکنجه در زندان فتاست، اما تلاش های خانواده و وکیل این قربانی هنوز به نتیجه نرسیده است و در آخرین اقدام برای قاتل که شخصا از خانواده ستار بهشتی طلب حلالیت کرده بود قرار مجرمیت برای قتل غیر عمد صادر شده است.
علیرغم اینکه یکسال از پرونده قتل وی می گذرد٬ لیکن هنوز این پرونده به سرانجام نرسیده است.
در مراسم روز پنجشنبه‍ی سالگرد درگذشت ستار بهشتی، محمد نوری‌زاد، با اشاره به ضجه های مادر ستار بهشتی که بر سر مزار پسرش، طی سخنانی گفت:
چرا در این جمعیت یک نماینده مجلس نیست؟
کجا هستند نماینده‌های مجلس
که بیاید بگوید من یکی‌ از ۲۹۰ نفر نماینده‌ای هستم که صدای شما را شنیدم. یک قاضی بیاید بگوید من صدای شما را شنیدم. کجا هستند مسئولین ما؟
کجا هستند آقای رئیس جمهور، کجا هستند آقای خاتمی، … همهٔ آنهایی که فریادشون آسمان را کر می‌کند، اما شما را تنها گذاشتند …

* عکس ها: سایت فعالان در تبعید

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com