غلامحسین محسنی‌‌ اژه‌ای، رئیس قوه قضائیه فاسد ایران روز دوشنبه ۵ تیر (۲۶ ژوئن) در همایشی سراسری این نهاد ادعا کرد که قوه تحت امرش از شروع انقلاب ژینا در ۲۶ شهریور ۱۴۰۱ تا کنون به ۲۰ هزار پرونده ی مربوط به اعتراضات رسیدگی کرده است. او اضافه کرد که در اواخر سال گذشته ۹۸ هزار نفر عفو شده اند. او گفت عفو شدگان “در زندان مانده بودند و دشمن دنبال سوژه‌سازی برای آنها بود”. پیشتر در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۱ گفته شده بود ۲۲ هزار نفر معترضان مورد عفو قرار گرفته‌اند. فعالان حقوق بشر می‌پرسند، اگر شمار زندانیانی که فقط شامل “عفو” شدند به ۹۸ هزار نفر می‌رسد پس تعداد واقعی این زندانیان چقدر می‌تواند باشد؟

این اطلاعات و آمار نمایانگر گسترش و قدرت انقلاب “زن، زندگی، آزادی” از یکطرف و میزان سرکوبگری و عمق دیکتاتوری حکومت اسلامی از طرف دیگر می باشد. ازشروع انقلاب ژینا تاکنون سران رژیم تمام توان خویش را در پنجه های خونینشان جمع کرده و کوشیده و نیز وانمود کرده اند که انقلاب مردم ایران را به شکست کشانده اند. اما حقایق و وقایع اشکاری نشان می دهند که این داوری برای فریب نیروهای خودشان است و بس. شکست سیاست های سرکوبگری رژیم چنان آشکار است که خود سران در جلسه مشترک امنیتیِ ۲۵ خرداد در مشهد به طور ضمنی بر شکست تمام تلاش های ددمنشانه سرکوبگری و صرف دهها میلیارد دلار در این زمینه اعتراف کردند. شکست سرکوبگری های رژیم در مقابله با انقلاب ژینا در عرصه های گوناگونی نمایان شده است.

تداوم اعتصابات و مبارزات کارگری با شعار افزایش دستمزد، امنیت شغلی، طرد پیمانکاران و بستن قرارداد دائمی با کارفرماهای اصلی به صورت مبارزات روتین درآمده و هیچگونه سرکوبی مانع از پیشروی جنبش کارگری نشده است. تداوم جمعه های اعتراضی در بلوچستان یکی از برجسته ترین نمونه هائیست که نشان می دهد که این حکومت علیرغم به کار بردن آن همه نیروی سرکوب، دستگیری های وسیع، اعدام به بهانه های مختلف، شکنجه های ددمنشانه، فریب و تبلیغ نتوانسته است مردم مبارز را از اعتراضات خیابانی دور نگه دارد. تمام گزارشات حاکیست که اولویت همه مقامات امنیتی، نظامی و سیاسی از جمعه خونین زاهدان ببعد این بوده که مردم را از بیان و تکرار شعار “مرگ بر خامنه ای” بازدارند. اما قادر به این کار نشده اند هیچ بلکه مبارزین با شعار “مرگ بر کلیت رژیم” از شعار قبلی عبور کرده اند. با با پیش کشیدن شعارهای «وقت اتحاد، وقت انقلاب»، «ایرانی! اتحاد، انقلاب، آزادی»، راه حل مردمی و مستقل رسیدن به هدف مذکور را نیز روشن کرده اند. آنها با شعار “مرگ بر ستمگر + چه شاه باشه، چه رهبر” بدرجاتی نوع حکومت مورد نظر خود را هم به جامعه شناسانده اند. مبارزین بلوچ با شعار «کرد و بلوچ و آذری + آزادی و برابری» که در جمعه های اعتراضی ۳۸ گانه تکرار کرده اند بصیرت بالای سیاسی خود هم را نشان داده اند.

شکست سیاست های رژیم در مقابله با جنبش دانشجوئی و بویژه مبارزات همبسته جوانان زن و مرد علیه حجاب اجباری اشکار است. تحصن و مبارزات دانشجویان در دانشگاهها و در راس آنها مبارزات و تحصن دانشجویان دانشگاه هنر علیه حجاب اجباری عمق ناکامی سرکوبگری های رژیم را آشکار کرد. وسعت حمایت های تشکل های کارگری، زنان، بازنشستکان، فرهنگیان از مبارزات دانشجویان دانشگاه هنر یکی دیگر از نشانه شکست سیاست ارعاب و تغییر تناسب قوا به نفع مردم می باشد.

تحرکات جنبش دادخواهان، بویژه در کردستان، دلیل دیگری به ناکام ماندن سیاست سرکوب است. یکی از آخرین اقدامات سرکوبگرانه رژیم دستگیری ۴۰ تن از اعضای جنبش دادخواهان سنندج، دیواندره و دهگلان در روز ۱۹ خرداد بود. نتیجه این دستگیریها رسوائی بیشتر برای رژیم و شناخته شدن بیشتر جنبش دادخواهان در کردستان بود. دستگیری اعضاء جنبش دادخواهان سنندج نتوانست از حضور عده بسیار بیشتری بر سر مزار جانباختگان انقلاب و بویژه مظهر آن انقلاب ژینا امینی جلوگیری کند.

اما ضربات انقلاب ژینا در سیاست های خارجی جمهوری اسلامی نیز اشکار است. زانو زدن در برابر امپریالیسم آمریکا و خالی کردن پشت حوثی ها در یمن و بر قراری مناسبات سیاسی زبونانه با عربستان و چند شیخ نشین خلیج از شواهد این مدعاست. رژیم میخواهد از این به اصطلاح تسلیم طلبی ها به نفع خود استفاده کند. یکی از این ها بازگرداندن بخشی از پولهای بلوکه شده مردم ایران است که رژیم میخواهد آنرا عامل توسعه جا بزند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)