حبیب‌الله گُلپری‌پور، زندانی کُردی که به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب مسلح “حیات آزاد کردستان”، پژاک، به اعدام محکوم شده بود، ۱۲ شب جمعه  (۳ آبان،-۲۵ اکتبر) در زندان مرکزی ارومیه به دار آویخته شد. پدر آقای گلپری‌پور در گفتگو با شبکه‌ی تلویزیونی بی.بی.سی فارسی، اعدام فرزندش را تایید کرد و گفت که این حکم بدون اطلاع خانواده‌ی این زندانی اجرا شده است.

حبیب‌الله گلپری‌پور ۵ مهرماه ۱۳۸۸ در شهر مهاباد توسط مأموران حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شده و بنا بر گزارش نهادهای حقوق بشری، وی در مدت بازداشت در بازداشتگاه‌های شهرهای مهاباد، ارومیه، سنندج و سمنان، تحت شکنجه‌ روحی و جسمی قرار گرفته بود.

شعبه یک دادگاه انقلاب شهر مهاباد به ریاست قاضی خدادادی در ۲۴ اسفندماه سال ۸۸ آقای گلپری‌پور را به اتهام محاربه از طریق عضویت در حزب “حیات آزاد کردستان”، پژاک، و “اقدام علیه امنیت ملی” و “محاربه”، به اعدام محکوم کرد که این حکم در دیوان عالی کشور در ایران تایید شد.

با این وجود خانواده‌ی حبیب‌الله گلپری‌پور با رد این اتهامات می‌گویند که او در مراحل بازجویی در اداره اطلاعات و دادگاه، شرکت در فعالیت مسلحانه را رد کرده بود. پدر این زندانی اعدام‌شده به بی.بی.سی فارسی گفته که اداره اطلاعات فرزندش را تنها به دلیل داشتن کتاب و ارتباط با گروه «مادران آشتی شهر مهاباد»، به همکاری موثر با «پژاک» متهم کرده بود.

حبیب‌الله گلپری‌پور که در هنگام مرگ ۲۹ سال داشت، خود نیز پیش‌تر درباره شرایط حبس‌اش از درون زندان نوشته بود: «علی‌رغم بازداشت‌های طولانی‌مدت و شکنجه‌های فیزیکی و روحی من را تا حد مرگ پیش بردند که شکایت آن را به ارگان‌های گوناگون دولتی ارسال کرده‌ام ولی در این مملکت صدای ما از سلول‌های زندان‌مان هم عبور نمی‌کند چه برسد به این‌که شنونده داشته باشد.»

پیش از این وبسایت هرانا گزارش کرده بود که حبیب‌الله گلپری‌پور از صبح روز جمعه، از بند عمومی زندان ارومیه به سلول انفرادی در بند قرنطینه‌ی این زندان منتقل شده بود.

پدر حبیب‌الله گلپری‌پور به هرانا گفته است که پس از اعدام، مسوولان جسد فرزندش را به او تحویل نداده‌اند. وی در واکنش به اعدام فرزندش گفته است: «کتاب خواندن و کتاب نوشتن کجای دنیا جرم است؟ حبیب‌الله هیچ‌گاه دست به اسلحه نبرده بود و کارش چاپ و نشر کتاب بوده است.»

بر اساس آخرین گزارش‌ها خانواده‌ی حبیب‌الله گُلپری‌پور بامداد امروز یکشنبه در مقابل بیمارستان «امام» شهر ارومیه تجمع کرده‌اند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com