مهدی خزعلی، وبلاگ نویس و فعال سیاسى منتقد بر این باورست که امنیتی‌ها در همه‌جا نفوذ کرده‌اند؛ به گفته وى “حتی از برخی قضات شنیده میشود که ما کاره ای نیستیم و متاسفانه باندهای قدرت وجود دارند که اکثر ارکان را تحت کنترل خود دارند”.

فرزند آیت الله خزعلى (از روحانیون اصولگرا و عضو پیشین شوراى نگهبان) با رای جدیدی از دادگاه انقلاب مواجه شده است؛ ۶ سال حبس به جرم تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور. وی با این حال و با وجود آنکه مجموع احکام صادره علیه وی به ۳۴ سال و نیم محرومیت های مختلف می رسد، تاکید کرد که بر مواضع قبلی خود اصرار دارد.

به گزارش کلمه، وى که پس از جنبش سبز بارها بازداشت و تحت فشارهای سنگین قرار داشته و جهت اعتراض به این وضعیت غیر قانونی دست به اعتصاب غذا زده است تاکید کرده که کسانی که در پی جایگزینی اعتدال در برابر افراطی گری هستند، بر اصلاح کجروی ها و انحرافات پیش آمده در مسیر نظام برآمده از انقلاب اسلامی و خون شهدا اصرار کنند و خود او نیز در این مسیر همچنان استوار است.

وی در ابتدای گفتگو با وبسایت کلمه، از پوشش اخبارش در دوران حبس خود از کلمه تشکر کرد و با آرزوی روزهای خوب آزادی برای همگان، درباره حکم هفته پیش خود که در مرحله بدوی و غیر قطعی است، اظهار داشت: اولا نکته جالب برای من عجله ای بود که برای ابلاغ این حکم داشتند و در این باره مرتبا از سوی دادگاه تماس گرفته می شد. بعد هم پیش از ابلاغ به خودم یا وکیل، حکم را بر روی سایت خبرگزاری فارس و سپس سایت های وابسته مانند بولتن نیوز دیدم که بلافاصله آن را پوشش دادند. این عجله در صدور و ابلاغ آن معنی دار است.

وی در بیان دلیل این عجله، با اشاره به فضای عمومی کشور که پس از انتخابات امسال انتظار آرامش از آن می رفت، تصریح کرد که این حرکت ها برای تاثیرگذاری منفی بر این روند است و افزود: در فضایی که جامعه با حضور دولت یازدهم به سمت اعتدال هدایت می شود، اصرار زیادی به برجسته کردن این حرکت غیر عقلاییست.

وی درباره نحوه ابلاغ حکم خود، با توجه به اینکه قوه قضائیه احکام صادره علیه زندانیان سیاسی را به آنها تحویل نمی دهد و صرفا به رویت آنها می رساند تا مستندی در اختیار این زندانیان نباشد و جامعه از سطح منطق و قانونمداری کمتر مطلع می شود، اظهار داشت: سه حکم قبلی را به من تحویل ندادند، لذا این بار گفتم، حق قانونی ام که تحویل حکم است را خواستارم. آنها هم چون عجله برای ابلاغ داشتند، گفتند کپی حکم را می دهیم که البته باز هم حق من که دریافت اصل حکم است، ادا نشد. هرچند نسبت به قبل که کپی هم نمی دادند و باید رونویسی می کردیم، غنیمتی است.

خزعلی درباره این پرونده خود که آن را دهمین پرونده خود معرفی کرد، گفت: این پرونده از آبان ماه سال قبل، به دنبال بازداشتی که در سرای اهل قلم صورت گرفت شروع شد. به دنبال آن ۸ ماه در انفرادی بودم و چند بار اعتصاب غذا کردم. وکیل من آقای مجید سعید عرب را بازداشت و مجبور به استعفا کردند و وکلای جدید را به اوین راه ندادند تا بتوانند از من امضا بگیرند.در حالی که آن ها مکرر به نزد قاضی و دادگاه مراجعه کردند تا اعلام وکالت کنند، اما این اعلام وکالت مقدور نشد تا این که بعد از آزادیم توانستم وکالت بدهم.

وی افزود: دفاعیات ما به گونه ای بود که قاضی پروند آقای احمدزاده گفت که دفاعیات بسیار موجه است، اما جالب است حکمی که داده شد شدیدترین حکم برای اتهام اقدام علیه امنیت ملی بود، که علاوه بر پرونده های قبلی است.

وی تصریح کرد که با احتساب این حکم، جمع حکم های محرومیت و زندان و تبعیدش به حدود ۳۴ سال و نیم می رسد.

خزغلی خاطرنشان کرد: این نشان می دهد که نمی خواهند به اعتدال باز گردند و هنوز در بدنه و یا راس جناح اصلی حاکم کسانی هستند که باور نکردند که مردم از رفتارهای آنها آزرده هستند.

این فعال سیاسی با اشاره به فراخوانی که سال گذشته برای حضور در راهپیمایی ۱۳ آبان ماه با شعار صلح و دوستی داده بود، ادامه داد: بعد از این فراخوان بازجو تماس گرفت و گفت این راهپیمایی بوی خون می دهد، من هم پاسخ دادم که شعار ما صلح و دوستی است و اگر نمی توانید امنیت راهپیمایی را فراهم کنید آن را برگزار نمی کنیم. این راهپیمایی لغو شد اما بابت آن به من حکم دادند.

خزعلی در توضیح حکم هایی که تا کنون دریافت کرده است که مجموع آنها به ۳۴ سال و نیم می رسد گفت: در اولین دادنامه ای که به من دادند ۱۴ سال زندان در برازجان و بعد از آن ۱۰ سال تبعید در برازجان به علاوه ۹۰ ضربه شلاق حکم من بود، این دادنامه مربوط به ۵ پرونده بود که با هم تلفیق شده بودند. در دادنامه بعدی ۲ سال حکم داده بودند و برای بعدی ۶ ماه حبس داده بودند. اتهامات من در این پرونده ها عبارت بودند از اهانت به امام راحل، اهانت به رهبری، اهانت به رییس جمهور، مصباح یزدی ، آیت الله مهدوی کنی، جنتی، لاریجانی و هر مسئولی که نقد کرده بودم.

وی ادامه داد: مثلا در سال ۸۸ رهبری سفری به آستان قدس رضوی داشت و جلوی تریبون ایشان ۶ متر گل بود. من انتقاد کردم که اگر جای رهبری بودم اصلاح الگوی مصرف را از همین گل ها شروع می کردم. برای این حرف ۲ سال حکم گرفتم ، آن هم برای انتقادی که به گل های مقابل تریبون رهبری بود نه خود ایشان. الان هم معتقدم همچنان که حضرت امیر شمع بیت المال را خاموش می کرد اگر پروژکتورهای نصب شده را که برای مسوولین توسط برنامه ریزان تدارک دیده می شود را خاموش کنیم با پولش می توانیم فحشا را رفع کنیم. مسوولین در این موارد باید به برنامه ریزان تذکر دهند همانگونه که حضرت امیر عمل می نمود.

خزعلی گفت: هر چقدر هم چنین حکم هایی صادر کنند، ما برای انقلاب و اعتقاداتمان باز هم این انتقادها را خواهیم گفت. باز هم می گوییم مملکت ما نباید هزینه اش برای عکس صرف شود.

وی در مورد بررسی احکام صادر شده علیه خود در دادگاه تجدید نظر گفت: دادگاه باید از استقلال لازم برخوردار باشد این اصل مسلم در الفبای حقوق است. دیده شده که آبدارچی نهادی به مقام قضایی امر و نهی میکند. حتی از برخی قضات شنیده میشود که ما کاره ای نیستیم. متاسفانه باندهای قدرت وجود دارند که اکثر ارکان را تحت کنترل خود دارند. اخیرا نمونه انرا در مورد نمایندگان و برخی مسیولین و ونهادها شاهد بودیم که تحت فشارهای امنیتی و شنود هستند.به قاضی می گویم نامه ای که برای ملاقات با من داده اید را ماموران امنیتی جلوی چشم همسر و فرزندم پاره کردند، این توهین به دستگاه قضایی است.

خزعلی تصریح کرد: درد ما این است که نیروهای امنیتی در همان باندهایی که اشاره کردم و در ارکان نظامی نیز نفوذ کرده اند بر سایر قوا تسلط دارند. آقای مقیسه (یکی از قضات دادگاه انقلاب که احکام بسیاری را علیه فعالان جنبش سبز صادر کرده است) به من گفت “ما سال ۸۸ حکم هایی دادیم تا فتنه جمع شود این حکم ها چندان مبنا ندارد، حالا که فتنه جمع شده باید این زندانی ها را آزاد کنند”، این حرف به این معناست که ما حکم زیاد دادیم حالا یکی دیگر باید جمعش کند. به آقای احمد زاده قاضی پرونده ام می گویم شما که گفتی دفاعیات موجه است چرا انقدر حکم دادی می گوید، این حکم که قرار نیست اجرا شود.

وی گفت که قاضی پرونده به صراحت می گوید که ما حکم را می دهیم، انشالله که در دادگاه تجدید نظر بشکند! خزعلی در برابر این منطق قضات گفت: شما به چه حق شرعی حکمی می دهید به این امید که در دادگاه تجدید نظر بشکند؟

وی در خاتمه درباره حکم اخیرش، آن را نوعی واکنش در برابر گفتگوی تلفنی اخیر روحانی و اوباما و دیدار وزاری خارجه ایران و آمریکا دانست. چرا که دلیل اصلی برخورد با وی دعون به شرکت در راه پیمایی ۱۳ آبان با شعار صلح و دوستی بوده است.

وی بر این مبنا تاکید کرد که من باز هم معتقد به حضور در راه پیمایی ۱۳ آبان امسال با شعار صلح و دوستی برای کمک به دولت و رفع تحریمها هستم تا سایه جنگ و تهدید و تحریم از سر کشور برداشته شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com