کارگران قربانی همیشگی شورای عالی کار حکومت ایران

در آخرین روزهای پایانی سال ۱۴۰۱، خبرها حاکی از آن است که جلسه‌ی اخیر شورای عالی کار حکومت ایران، برای افزایش حقوق کارگران، با بن‌بست مواجه شده و حکومت ولایت فقیه قصد دارد تا در سال ۱۴۰۲، حقوق کارگران و حداقلی‌بگیران را تنها به میزان ۲۴ درصد افزایش دهد.

آمار و ارقامی که از افزایش نرخ تورم به گوش می‌رسد، غیرقابل باور است و در چنین شرایطی، کارگران و حداقلی‌بگیران در ایران، چشم‌هایشان را به جلسات شورای عالی کار حکومت ایران دوخته‌اند تا ببینند که آیا از این شورا، آبی برای کارگران گرم خواهد شد یا نه؟

اما اخبار رسانه‌یی‌شده حاکی از آن است که جلسه اخیر شورای عالی کار، با وجود طول کشیدن نزدیک به ۱۵ ساعت! بی‌نتیجه مانده است.

روش‌ مرسوم و روتین در سال‌های اخیر بدین گونه بوده است که ابتدا سبد معیشتی، بر اساس استانداردهای جهانی مشخص می‌گردد، سپس در جلسه شورای عالی کار، با شرکت ۳ گروه نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت، حداقل حقوق کارگران برای سال آتی خورشیدی مشخص و مورد تصویب قرار می‌گیرد.

کارشکنی حکومت پیش از برگزاری جلسه شورای عالی کار

اما در امری نادر و عجیب تا روزهای پایانی سال، هنوز در مراجع حکومتی، توافقی بر روی سبد معیشتی صورت نگرفته و نمایندگان دولت رئیسی و کارفرمایان، اقدام به کارشکنی در این زمینه کرده‌اند، به نحوی که یکی از نمایندگان کارگران در کارگروه تعیین سبد معیشتی اعلام کرده است که نماینده دولت و کارفرمایان در یک کارشکنی عملی و واضح، حاضر به تعیین سبد معیشت، با هیچ یک از روش‌های شناخته‌شده و استاندارد جهانی نشده‌اند.

ضایعات این کارشکنی در جلسه شورای عالی کار سرریز شده و جلسه اخیر این شورا که از صبح روز جمعه ۲۶ اسفند تا بامداد روز شنبه ۲۷ اسفند به طول انجامید، بدون نتیجه‌یی، به کار خود پایان داد.

این جلسه که با حضور صولت مرتضوی، وزیر کار دولت رئیسی  و نمایندگان کارگران و کارفرمایان برگزار شد، با وجود چانه‌زنی‌های مختلف بدون نتیجه ماند، اما برخی منابع غیررسمی از تعیین حداقل حقوق تنها به میزان ۸ میلیون تومان خبر داده‌اند که نمایندگان کارگران با این مبلغ مخالفت کرده‌اند.

این در حالی است که اخبار درزکرده در رسانه‌های حکومت ایران حکایت از آن دارد که صالح‌آبادی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی حکومت ایران، پیش از این و در آذرماه ۱۴۰۱، اعلام کرده بود که دولت رئیسی هرگز اجازه نمی‌دهد که دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۲، بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کند!!!

این در حالی است که بسیاری از اقتصاددانان و کارشناسان در حکومت ایران بر این اعتقادند که با وجود افزایش ۵۷ درصدی حداقل حقوق در سال ۱۴۰۱، حداقل فاصله‌ی حقوق با سبد معیشت، در ابتدای سال جاری ۳ میلیون تومان بوده که با افزایش نرخ ارز، این فاصله افزایش یافته و در بهترین حالت دستمزد کارگران در ماه‌های پایانی سال، تنها کفاف هزینه‌های ۱۰ روز خانوار کارگری را می‌داده است!

برای سال ۱۴۰۲، نیز کمیته مزد، سبد معیشت را در حداقلی‌ترین حالت ۱۷.۵ میلیون تومان اعلام کرد که این رقم نیز مورد قبول نمایندگان دولت و کارفرمایان قرار نگرفت در حالی که برخی منابع آماری فعال در این زمینه‌، رقم‌های بالاتری و تا بیشتر از ۲۰ میلیون تومان را برای سبد معیشتی سال ۱۴۰۲، تعیین کرده‌اند.

افزایش بودجه دولت متناسب با نرخ تورم ۵۰ درصدی اما کارگران…

با این حال پس از جلسه اخیر شورای عالی کار، صولت مرتضوی، وزیر کار رئیسی، اعلام کرده است که حداقل حقوق کارگران برای سال آتی خورشیدی، باید به اندازه حقوق کارمندان، یعنی ۲۰ درصد افزایش، داشته باشد که این بدان معناست که این رقم ۳۰ درصد کمتر از نرخ تورم کنونی می‌باشد!

در همین حال دولت رئیسی بودجه سال آتی مالی خود، یعنی سال ۱۴۰۲ را متناسب با نرخ تورم ۵۰ درصدی افزایش داده است اما زمانی که به تعیین حداقل دستمزد کارگران نوبت رسیده، خواهان آن شده که حقوق و دستمزد‌ها تنها باید بین ۲۰ تا ۲۵ درصد برای سال ۱۴۰۲، افزایش داشته باشد!

مرتضوی علاوه بر این اعلام کرده است که نمایندگان گروه‌های کارگری و کارفرمایی و دولت به نقطه نظرات مشترکی دست یافتند و جلسه بعدی شورای عالی کار عصر روز یکشنبه ۲۸ اسفند برگزار خواهد شد. [اختلاف سر حداقل دستمزد کارگران؛ چانه‌زنی باندهای قدرت و ثروت]

اما در همین حال اخبار منابع غیررسمی حکایت از آن دارد که بر خلاف اظهارات مرتضوی،‌ اختلافات شدیدی بین نماینده گروه کارگری با نمایندگان کارفرمایان و دولت وجود دارد و به نظر نمی‌رسد که در صورت برگزاری جلسه روز یکشنبه نیز، توفیقی برای افزایش حداقل حقوق کارگران در شورای عالی کار حکومت ایران رقم بخورد.

با این اوصاف ۱۴.۵ میلیون کارگر ایرانی و خانواده‌های آنها در حالی وارد سال جدید می‌شوند که وضعیت آینده‌ی حقوق آنان، در زیر سایه‌ی شوم حکومت ولایت فقیه، در زیر پرده‌یی از ابهام و تشویش قرار دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)