تقاطع: سایت تابناک، در یک افشاگری علیه خالد مشعل، رییس دفتر سیاسی حماس، وی را به خیانت به فلسطینی‌ها متهم کرد و از مقام‌های حکومت ایران خواست تا از او در تهران استقبال نکنند.

این سایت خبری نزدیک به محسن رضایی با انتقاد از همراهی اعضای حماس در سوریه با مخالفان مسلح بشار اسد نوشته است: «‌وجود هزاران سند و مدرک، نشان می‌دهد اعضای حماس ‌کاملاً سازمان‌یافته راهی سوریه شده و علیه ارتشی که آن‌ها را برای نبردهای ۲۲روزه و هشت روزه علیه رژیم صیهونیستی آموزش داده ‌و موشک‌ و سلاح در اختیارشان گذاشته بود، وارد نبرد شدند.»

بنا بر این افشاگری، تاکنون بیش از ۱۲۰۰ فلسطینی عضو حماس به دست ارتش سوریه کشته شده‌اند که برخی از کشته‌شدگان از افسران پلیس و فرماندهان گردان‌های قسام بوده‌اند.

به نوشته‌ی این سایت، اعضای حماس، «سلاح‌های اهدایی ارتش سوریه را از خانه‌های خود بیرون کشیدند و در اردوگاه‌های یرموک و الحسینیه، نه تنها فلسطینی‌کشی کردند، بلکه صاحبان سلاح را هم از پای درآوردند و امروز در به در دنبال جایی هستند تا یک ‌بار دیگر دفتر و دستک خود را در آنجا راه بیندازند».

تابناک هم‌چنین خالد مشعل را به سکوت در قبال سرنگونی محمد مرسی در مصر متهم کرده و نوشته است که او در دوحه در ویلایی که سران قطر در اختیار وی قرار داده‌اند زندگی می‌کند.

این سایت، عمل‌کرد خالد مشعل بعد از سفر دو سال پیش او به تهران را مصداق بارز «نمک خوردن و نمکدان شکستن» خوانده و پرسیده که «مشعل با چه رویی می‌خواهد به ایران بیاید و در تهران نیز با چه استدلالی می‌خواهند از او استقبال کنند».

رییس دفتر سیاسی حماس دو سال پیش در جریان سفرش به تهران، در یک سخنرانی در دانشگاه تهران به طور ضمنی از حکومت ایران خواسته بود تا «اسراییل را بر سر فلسطینی‌ها خراب نکنند».

پس از آن بود که وی که در سوریه اقامت داشت، با حمایت از مخالفان اسلام‌گرای بشار اسد در اخوان‌المسلمین و نیز نزدیکی به حامیان آن‌ها در ترکیه به تدریج از جمهوری اسلامی فاصله گرفت.

مشعل، در مهر ماه ۹۱ و پس از آن‌که سوریه را به مقصد قطر ترک کرد، در جریان سفری به ترکیه در کنفرانس حزب آزادی و عدالت این کشور، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه را “رهبر جهان اسلام” خواند و گفت که ترکیه به رهبری او نمونه‌ای از اسلام مدرن و میانه را ارائه داده است.

به دنبال این تحولات بود که در خردادماه امسال، روزنامه‌ی انگلیسی تلگراف به نقل از رهبران حماس، از توقف کمک ماهانه‌ی ۲۳ میلیون دلاری حکومت ایران به این سازمان خبر داد.

به نوشته‌ی این روزنامه، حکومت ایران هم‌چنین، به دلیل حمایت حماس از مخالفان رژیم سوریه، آموزش جنگجویان حماس و هم‌کاری‌های نظامی خود با این سازمان را نیز متوقف کرده است.

حال با تغییرات صورت‌گرفته در مصر و قطر، روزنامه‌های السفیر و الاخبار لبنان روز سه‌شنبه (۲۳ مهر-۱۵ اکتبر) اعلام کردند که خالد مشعل به منظور ترمیم روابط حماس با رژیم ایران به زودی به تهران سفر خواهد کرد.

خبری که با واکنش سایت تابناک روبه‌رو شده که به مقام‌های حکومت ایران توصیه کرده است از خالد مشعل در تهران در حد مدیرکل یکی از دفا‌تر وزارت خارجه استقبال شود و تجدید رابطه با حماس را به برکناری او و «موسی ابومرزوق» منوط کنند.

این درحالی است که دفتر سیاسی حماس خبر سفر خالد مشعل به ایران را تکذیب کرده است.

یک عضو دفتر سیاسی حماس، روز چهارشنبه (۲۴ مهر-۱۶ اکتبر) در صفحه فیسبوک خود اعلام کرد بر خلاف آن‌چه رسانه‌های خبری آن را منتشر کرده‌اند هیچ زمان مشخصی برای سفر خالد مشعل به تهران تعیین نشده و هیچ مقدماتی نیز بدین منظور ترتیب داده نشده است. این خبر هم‌چنین می‌افزاید که هیچ تغییری در محل اقامت خالد مشعل و سایر اعضای جنبش حماس که در حال حاضر در قطر به سر می‌برند صورت نگرفته است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com