اعلام آمادگی سازمان ملل برای بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان

سازمان ملل متحد برای بررسی موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در ایران اعلام آمادگی کرده است.

فرحان حق، معاون سخنگوی دبیر کل سازمان ملل متحد در روز پنجشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۱، اعلام کرد که سازمان ملل برای بررسی دقیق موضوع مسمومیت دانش‌آموزان در ایران اعلام آمادگی می‌‌کند و مهم این است که مقامات حکومت ایران این موضوع را به طور کامل و شفاف بررسی کنند.

فرحان حق معاون سخنگوی سازمان متحد در مورد حملات شیمیایی به مدارس عمدتا دخترانه در ایران گفت ما قطعا گزارش‌های مربوط به مسمومیت دانش‌آموزان ایرانی را دنبال می‌کنیم و تیم کشوری سازمان ملل متحد در ایران برای بررسی سریع و دقیق واقعیت‌های این موضوع اعلام آمادگی کرده است.

فرحان حق در ادامه اظهارات خود افزود مهم است که مقامات حکومت ایران این موضوع را به طور کامل و شفاف بررسی کنند ولی ما همچنان به نظارت بر آن چه در آن جا رخ می‌دهد ادامه خواهیم داد.

طبق آنچه در پایگاه اطلاع‌ رسانی ملل متحد درج شده است فرحان حق در پاسخ به این سوال که آیا ملل متحد به مقامات حکومت ایران کمک می‌کند و یا در هر تحقیقی در مورد مسمومیت دختران دانش‌آموز شرکت خواهد کرد؟ اعلام کرد تیم کشوری سازمان ملل در ایران آمادگی خود را برای کمک به مشخص‌شدن واقعیت این موضوع، به مسئولان اعلام کرده است بدیهی است که باید ببینیم چه می‌شود؟ اما این بر عهده مقامات حکومت ایران است که به طور کامل و شفاف این موضوع را بررسی کنند.

فراخوان شورای حقوق بشر ملل متحد به اشترا‌ک‌گذاری اطلاعات نقض حقوق بشر در ایران

در همین حال و اندکی پیش از اظهارات فرحان حق، معاون سخنگوی سازمان ملل، ارگان‌ دیگر این سازمان، یعنی شورای حقوق بشر، فراخوان به برای اشتراک‌گذاشتن اطلاعات در مورد نقض حقوق بشر مربوط به اعتراضات در ایران داد.

حساب توئیتری شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در روز ۱۷ اسفند با عنوان «فراخوان برای به اشتراک‌ گذاشتن اطلاعات در مورد نقض حقوق بشر مربوط به اعتراضات در ایران» نوشت هیئت حقیقت‌یاب سازمان ملل متحد در مورد ایران FFMI به زنان و دختران فراخوان می‌دهد تا اطلاعات مربوط به نقض حقوق بشر مربوط به اعتراضات در ایران را با این هیئت به اشتراک بگذراند… صدای شما مهم است.

فراخوان دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل ‌متحد

شایان ذکر است پیش از این نیز دفتر کمیساریای عالی ملل‌متحد، فراخوان هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی، برای جمع‌آوری اطلاعات مربوط به نقض حقوق ‌بشر در ایران، در رابطه با تظاهرات و اعتراضات اخیر را منتشر کرده بود.

هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی مستقل که توسط شورای حقوق‌ بشر ملل‌ سازمان متحد و بر اساس قطعنامه شماره «اس. ۳۵ ممیز یک» S-۳۵/۱ در مورد نقض حقوق ‌بشر در حکومت تشکیل شده بود، در روز ۱۰ اسفند ۱۴۰۱ یک فراخوان بین‌المللی را برای جمع‌آوری اطلاعات به ‌منظور ثبت گزارش صادر کرد.

در این فراخوان از افراد، گروه‌ها و سازمان‌ها دعوت شده است تا اطلاعات و اسنادی که در راستای ماموریت این هیئت می‌توانند کمک کنند را به آن ارائه دهند. [تشکیل هیئت حقیقت ‌یاب؛ کمترین خواسته مردم ایران از شورای حقوق بشر]

در این فراخوان از جمله خواسته شده بود که اطلاعاتی در این موارد ارسال شود: «نقض حقوق ‌بشر توسط حکومت ایران در ارتباط با اعتراضات اخیر از شهریور سال جاری، از جمله در مورد زنان، کودکان و افراد متعلق به اقلیت‌ها»

«سرکوب خشونت‌آمیز اعتراضات توسط نیروهای امنیتی حکومت ایران، از جمله حبس و بازداشت‌های خودسرانه، خشونت جنسی، استفاده از زور، ارتکاب شکنجه و سایر رفتارهای غیرانسانی و ناپدیدسازی اجباری و نیز مرگ صدها معترض و بازداشت هزاران نفر»

«بازداشت، حبس و آزار جسمی، روانی و جنسی زنان و دختران در ایران به‌ دلیل استفاده از حقوق‌ بشر و آزادی‌های اساسی خود»

«دستگیری خودسرانه کودکان در رابطه با اعتراضات، از جمله یورش به مدارس و محبوس‌سازی کودکان در مراکز روانی»

«اتهام‌زنی‌های ساختگی برای معترضان و ایجاد محدودیت در ارتباطات، از جمله قطع اینترنت و مسدودسازی رسانه‌های اجتماعی»

هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی از داوطلبان خواسته است تا هویت آمران این اقدامات، از جمله نیروهای امنیتی، نهادهای قضایی، مؤسسات و افرادی که در جایگاه‌های گوناگون، اقدام به نقض حقوق‌ بشر کرده یا شرایط آن را آماده کرده‌، را شناسایی کرده و برای این نهاد بین‌المللی تا روز ۱۰ دی ۱۴۰۲ ارسال کنند تا دبیرخانه هیئت حقیقت‌یاب بتواند اطلاعات را پردازش کرده و هر گونه پیگیری دیگر را به جریان بیندازد. این اطلاعات و مدارک می‌تواند به زبان انگلیسی یا فارسی ارسال گردد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)