حمله شیمیامی به مدارس دخترانه و واکنش‌های جهانی

به دنبال ادامه حمله شیمیایی عوامل حکومت خامنه‌ای به مدارس دخترانه در شهرهای مختلف ایران، ارگا‌ن‌ها و کشورهای بسیاری در مقابل این اقدام جنایتکارانه موضعگیری و آن را محکوم کردند.

دیگر نمی‌توان نام مسمومیت بر اقدامی نهاد که مصداق جنایت می‌باشد؛ حمله شیمیایی علیه دانش‌آموزان مدارس دخترانه که اخبار آن مرزهای جغرافیایی ایران را درنوردیده و در بسیاری از کشورهای جهان طنین‌انداز شده است.

ادامه حملات شیمیایی به مدارس دخترانه در حالی صورت می‌گیرد که به رغم گذشت بیش از ۲ ماه از این پدیده شوم و جنایتکارانه، مقامات حکومت ایران از اعلام علل آن خودداری می‌کنند و فقط وعده‌های توخالی می‌دهند.

از جمله اخیرا دادستان تهران وعده داد که عامل یا عاملین این «عملیات‌های خرابکارانه» در اسرع وقت شناسایی و محاکمه می‌شوند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس حکومت ایران نیز در جلسه علنی مجلس حکومت در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد که این کمیسیون «حوادث مربوط به مسمومیت دختران دانش‌آموز را با قید فوریت» در دستور کار قرار داده است!

اما با وجود همه این وعده‌های با «قید فوریت»! اما حمله شیمیایی به مدارس دخترانه در روزهای اخیر نیز ادامه داشته و بر تعداد قربانیان این جنایت افزوده می‌شود. [مسمومیت دختران دانش‌آموز؛ یک جنایت سازمان‌یافته حکومتی!]

هشدار یونیسف به حکومت ایران

به دنبال ادامه‌دار شدن حمله شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران، یونیسف، صندوق کودکان سازمان ملل متحد به حکومت ایران هشدار داد که این اخبار را دنبال می‌کند.

یونیسف در حساب اینستاگرامی خود نوشت مدرسه پناهگاهی امن برای یادگیری کودکان و نوجوانان در محیطی ایمن و حمایت‌گر است… این گونه حوادث می‌توانند تاثیر منفی بر نرخ بالای آموزش کودکان به ویژه دختران که در دهه‌‌های اخیر به دست آمده، بگذارند. یونیسف آماده ارائه هر گونه حمایت مورد نیاز است.

در همین راستا تشکل صنفی فرهنگیان ایران نیز ضمن محکوم کردن حمله شیمیایی به مدارس دخترانه فراخوان به اعتراض داد و از همه فرهنگیان شاغل و بازنشسته خواست که در روز سه‌شنبه ۱۶ اسفند تجمع اعتراضی برگزار کنند.

این تشکل صنفی در اطلاعیه خود ضمن اشاره به ایجاد ناامنی در مدارس از طریق «مسمومیت‌های سریالی» اعلام کرد که سکوت معنادار مسئولان و مقامات امنیتی حکومت ولایت فقیه در این رابطه به هیچ وجه قابل توجیه نیست.

شایان ذکر است حمله شیمیایی به مدارس عمدتا دخترانه در ایران تا کنون در بیش از ۵۰ مدرسه در شهرهای مختلف استان‌ها و شهرهای مختلف منجمله قم، تهران، بروجرد، ساری و قزوین صدها دانش‌آموز را راهی بیمارستان کرده و بیش از ۸۰۰  دانش‌آموز در این حمله شیمیایی صدمات جسمی و روحی دیده‌اند.

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل

کانون مدافعان حقوق بشر نیز با ارسال نامه‌یی به کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرد که پس از حوادث فوق به نظر می‌رسد برای ایجاد رعب در بین خانواده‌ها و خصوصا دختران جوان، در این ماه «مسمومیت دسته‌جمعی» تعداد زیادی از دانش‌آموزان در دبیرستان‌ها و هنرستان‌های دخترانه اتفاق افتاده است تا حدی که برخی خانواده‌ها دیگر جرات نمی‌کنند فرزندان‌شان را به مدرسه بفرستند… مسمومیت از طریق استنشاق گاز است.

کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه نامه‌ی خود بر روی یک تناقض آشکار انگشت گذاشته و اعلام کرده است که از سوی حکومت ایران هیچ گونه اقدام موثری در جهت کشف و علت ارتکاب چنین جرم و جنایتی به عمل نیامده و این در حالی است که اکثر نقاط شهرها به دوربین مجهز بوده و در اعتراضات اخیر و تجمعات خیابانی، معترضان به راحتی توسط این دوربین‌ها مورد شناسایی و دستگیری قرار گرفته‌اند.

کانون مدافعان حقوق بشر حمله شیمیایی به مدارس دخترانه در ایران را با اقدامات طالبان در افغانستان، در مورد اعمال تبعیض و ظلم علیه دختران و زنان مقایسه کرده و افزوده است مردم ایران… با توجه به عدم خشنودی سران حکومت ایران از اعتراض دختران جوان علیه حجاب اجباری، بر این باور هستند که تکرار چنین اتفاقاتی نهایتا برای کشاندن زنان و دختران به انزوا و کنج خانه صورت می‌پذیرد.

ادامه اعتراضات بین‌المللی به حمله شیمیایی به مدارس دخترانه

مضاف بر این وزیر خارجه آلمان نیز در مورد حمله شیمیایی به مدارس دخترانه، ضمن محکوم کردن این اقدام جنایتکارانه اعلام کرد دختران ایران باید بدون ترس به مدرسه بروند.

آنالنا بربوک افزود گزارش‌ها در مورد مسمومیت دختران دانش‌آموز در ایران تکان دهنده است و باید به همه موارد به طور شفاف رسیدگی شود.

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، آدرین واتسون نیز خواهان تحقیقات معتبر و مستقل درباره این حمله شیمیایی و پاسخگو کردن عاملان آن شد.

خبرگزاری فرانسه نیز در روز جمعه ۱۲ اسفند اعلام کرد «آلمان و سازمان ملل خواستار بررسی مسمومیت‌های مدارس ایران شدند. سازمان ملل از فراخوان دیپلمات ارشد آلمان که خواستار تحقیقات کامل و شفاف درباره مسمومیت گزارش‌شده صدها دختر دانش‌آموز در ایران شد، حمایت می‌کند.»

عفو بین‌الملل نیز در روز پنجشنبه ۱۱ اسفند اعلام کرد مسمومیت صدها دانش‌آموز دختر در مدارس ایران به مرحله هشدار رسیده است. دانش‌آموزان دختر در خط مقدم اعتراضات اخیر ایران، برای احقاق حقوق مردم قرار داشتند و بسیاری از آنها شجاعانه از قوانین تبعیض‌آمیز حجاب اجباری سرپیچی کردند این حملات نگرانی از افزایش خشونت علیه زنان و دختران برای دفاع از حقوق خود را افزایش می‌دهد.

مایک مک‌کال رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا نیز اعلام کرد از گزارشات مبنی بر اینکه صدها دختر دانش‌آموز در سراسر ایران عمداً در معرض گاز سمی قرار گرفته‌اند، عمیقاً نگران شدم. هر کودکی شایسته آموزش در امنیت است. من شدیداً این حملات شنیع را محکوم می کنم.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)