روند اخراج اساتید از دانشگاه‌های ایران ادامه دارد

رسانه‌های حکومت ایران در روزهای اخیر از اخراج و بازنشستگی زودتر از موعد برخی از اساتید دانشگاه آزاد تهران خبر دادند.

می‌شود نام ادامه‌ی کودتای «انقلاب فرهنگی» را بر آن نامید، اقدام شومی که طی آن حکومت ولایت فقیه در آغاز عمر خود و هنگامی که دید دانشگاه‌ها تبدیل به سنگری علیه پیشبرد مطامع حکومت ولایت فقیه شده‌‌اند اقدام به تعطیلی دانشگاه‌ها کرد.

در ادامه و در دوران تعطیلی دانشگاه‌ها، بسیاری از اساتید و دانشجویان مخالف مقاصد حکومت ولایت فقیه از دانشگاه‌ها سرکوب و اخراج شدند. این روند با کمیت و کیفیت متفاوت و کم و بیش در سال‌ها و دهه‌های بعد نیز ادامه پیدا کرد.

با شروع اعتراضات سراسری مردم ایران که از شهریور ماه سال ۱۴۰۱ به دلیل قتل مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد» حکومت ایران آغاز گشت بسیاری از اساتید دانشگاه‌های کشور در جبهه مردم و جوانان معترض ایران در مقابل حکومت صف‌آرایی کردند.

نتیجه این اقدام آنها برکناری از کار و یا به عبارت بهتر اخراج از کار به بهانه‌های جور واجور و رنگارنگ بود اما هر چه بود منجر به اخراج استادان و دانشجویان از دانشگاه گردید. [اخراج اساتید دانشگاه؛ تبر خامنه‌ای بر پای خود]

در آخرین سری از این گونه اقدامات حکومت ولایت فقیه علیه دانشگاه‌ها و اساتید و دانشجویان، رسانه‌‌های حکومت ایران خبر دادند که ۹ تن از اساتید دانشگاه آزاد تهران از کار به بهانه بازنشستگی پیش از موعد اخراج شده‌اند.

استادان اخراج شده «انقلابی» نبودند!

سوسن صفاوردی یکی از این استادان دانشگاه پیرامون این موضوع اعلام کرده از دانشگاه اخراج شده‌‌اند چرا که به زعم حکومت‌گران ولایت فقیه «انقلابی» نبوده‌اند!

وی این اقدام حکومت ولایت فقیه را پاکسازی نرم در دانشکده علوم سیاسی تهران واحد مرکز نامید که در حال اجراء می‌باشد.

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ایران علاوه بر خانم صفاوردی، دکتر ساجدی، علیرضا رادمهر، علی اکبر امینی، دی‌دخت صادقی، حسین تفضلی، ملک‌ تاج خسروی، محمد علی خسروی و بیژن نیری نیز از دانشگاه اخراج شده‌‌اند.

خانم صفاوردی در سایت خبری رویداد ۲۴ اعلام کرده است یک پاک سازی نرم در طی چند ترم گذشته در این دانشگاه در حال اجراء بوده و کاری که با وی و ۸ استاد دیگر این دانشگاه انجام شده است تصفیه و پاکسازی می‌باشد.

خانم صفاوردی در ادامه افزود کاری که با ما کرده‌اند اخراج محترمانه است و ما ۹ نفری که حکم بازنشستگی اجباری را به بهانه سن بازنشستگی تامین اجتماعی ابلاغ کردند، بارها و بارها مورد تهمت قرار رفتیم که «ضد انقلاب» هستیم!

وی همچنین افزود رئیس دانشکده علوم سیاسی به کرات اعلام کرده که افرادی که «انقلابی» و «پیرو ولایت فقیه» می‌باشند باید در این دانشکده تدریس کنند!

وی همچنین ضمن اشاره به این واقعیت که در چند ترم گذشته دانشکده علوم سیاسی اقدام به کادرسازی و کادربندی کرده افزود طبق مصوبات ابتدا باید استادان هیات علمی ساعت‌های موظفشان پر شود و اگر خواهان حق‌التدریس هستند باز هم اولویت‌ها با هیات علمی می‌باشد اما در چند سال اخیر و در سیاست ریاست جدید دانشگاه، این رویه به گونه‌یی انجام شد که بیش از ۱۵ نفر از افراد خارج از دانشکده که حق‌التدریسی بودند به دانشگاه آمدند و بعضا دروس تخصصی ما را به آنها می‌دادند!

سابقه استادان اخراجی به ۳۰ سال نرسیده بود!

نکته حائز اهمیت آنجاست که هیچ یک از استادان از کار برکنار شده در این دانشکده سابقه‌شان به ۳۰ سال نرسیده بود.

در مدت اخیر این تنها روند تصفیه استادان دانشگاه در دانشگاه‌های ایران نیست چندی قبل نیز جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه با انتشار اطلاعیه‌یی به روند تصفیه استادان دانشگاه، تحت نظر رئیس بنیادگرای دانشگاه اشاره نموده و اعلام کردند در این دوران، تعداد اساتید اخراج شده به بیش از ۱۰۰ نفر می‌رسد! کسانی که به عنوان بازنشستگی اجباری آنها را از کار برکنار کردند دلیل این کار را عدم کسب صلاحیت در تبدیل وضعیت و دلایلی از این دست عنوان کرده و با این دلیل آنها را اخراج کردند.

همچنین در ماه‌های اخیر اساتید بسیار دیگر از جمله در دانشگاه‌های حکیم سبزواری، دانشگاه بهشتی، دانشکده موسیقی دانشگاه تهران، دانشکده ریاضی دانشگاه تهران، دانشگاه باهنر کرمان، دانشگاه جهرم و… از آغاز قیام و اعتراضات سراسری مردم ایران از کار تعلیق، اخراج یا از ورود به دانشگاه منع شده‌‌اند.

بی‌شک این اقدامات سرکوبگرانه در راستای جلوگیری از تحکیم روابط اساتید با دانشجویان و پشتیبانی آنان از اعتراضات سراسری از جمله اعتراضات دانشجویان در دانشگاه‌ها و تبدیل‌سازی دانشگاه‌ها به حوزه‌های آخوندی! صورت می‌گیرد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)