آمریکا و اروپا: توضیحات ایران در مورد تغییرات در فردو کافی نیست

به دنبال اظهارات رافائل گروسی مبنی بر اینکه تغییرات در سایت فردو از سوی حکومت ایران با آنچه به سازمان انرژی اتمی گزارش شده تفاوت دارد، کمالوندی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ادعا کرد که اطلاعات آقای گروسی به روز شده نیست، اما اکنون آمریکا و کشورهای اروپایی عضو برجام اعلام کرده‌اند که توجیهات حکومت ایران در زمینه تغییرات اعلام نشده در سایت فردو کافی نیست.

آژانس انرژی اتمی در اطلاعیه‌یی در قالب یک گزارش محرمانه از سوی رافائل گروسی، مدیر کل آژانس اتمی، در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ به کشورهای عضو آژانس اعلام کرد که اتصال ۲ آبشار سانتریفیوژهای آی‌آر ۶ حکومت ایران در مرکز غنی‌سازی فردو با ادعایی که حکومت ایران اعلام کرده است تفاوت‌هایی اساسی دارد.

در همان روز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی حکومت با زیر علامت سوال بردن این اظهارات که اعلام کرد اگر آقای گروسی این مطلب را گفته باشد اطلاعات او به روز شده نیست. [گزارش جدید آژانس اتمی بار دیگر زنگ‌ها را بصدا در می‌آورد؟]

با این وجود و سایر توضیحاتی که کمالوندی ادعا کرده بود که به صورت سهوی توسط یکی از کارمندان آژانس ارائه و سپس تصحیح شده است، اما اکنون آمریکا و تروئیکای اروپایی اعلام کردند که توجیهات حکومت ایران در مورد تغییرات اعلام نشده در این سایت کافی نیست.

آمریکا و تروئیکای اروپایی: توضیحات ایران در مورد تغییرات در فردو کافی نیست

آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام در روز شنبه ۱۵ بهمن ۱۴۰۱، ضمن اشاره به این موضوع که توجیهات حکومت ایران در زمینه تغییرات در سایت فردو کافی نیست با انتشار بیانیه‌یی اعلام کردند که ما گزارشات رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در مورد اینکه حکومت ایران بدون اطلاع آژانس، تغییرات اساسی در پیکره‌بندی برخی از سانتریفیوژهای خود اعمال کرده را مورد توجه قرار می‌دهیم.

آمریکا و تروئیکای اروپایی در بیانیه‌ی خود افزودند این سانتریفیوژها در سایت هسته‌یی فردو اورانیوم با غنای بالا و تا ۶۰ درصد را تولید می‌کنند و همان گونه که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده این تغییرات اعلام نشده در مغایرت با تعهدات برجامی حکومت ایران بوده و ذیل توافق جامع پادمانی در چارچوب ان‌پی‌تی می‌باشد و فقدان چنین اطلاع رسانی از سوی حکومت ایران باعث ضعیف‌شدن توانایی آژانس در حفظ شناسایی به موقع در تاسیسات هسته‌یی حکومت ایران می‌شود.

بیانیه‌ی ۴ کشور غربی می‌افزاید تغییرات به تازگی اعمال و اعلام شده در پیکره‌بندی آبشارهای سانتریفیوژهایی که جهت تولید اورانیوم با درجه خلوص نزدیک به استفاده در زمینه تسلیحاتی به کار می‌روند، ضرورت و لزوم انجام تمامی تعهدات پادمانی از سوی حکومت ایران و پذیرش هر گونه نظارت و مانیتورینگ پادمانی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی لازم می‌داند را ضروری می‌سازد.

در ادامه این بیانیه آمده است ادعاهایی که حکومت ایران کرده است مبنی بر اینکه این اقدام به اشتباه انجام شده، کافی نمی‌باشد و ما اقدامات حکومت ایران را بر اساس گزارشات عینی و بی‌طرفانه‌ی آژانس قضاوت می‌کنیم و نه بر اساس مقاصد ادعا شده توسط حکومت ایران.

۴ کشور غربی در ادامه در بیانیه‌ی خود ضمن اشاره به اینکه حکومت ایران نزدیک به ۲ سال است که اجرای تعهدات خود در زمینه‌ی راستی‌آزمایی و شفافیت ذیل توافق برجام و از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف ساخته است، افزودند تغییرات جدید و تازه نگران کننده‌تر هستند.

سرپیچی حکومت ایران علیرغم صدور ۲ قطعنامه شورای حکام در سال ۲۰۲۲

بیانیه مذکور افزوده است حکومت ایران علیرغم تصویب ۲ قطعنامه توسط شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در سال ۲۰۲۲ هنوز جواب معتبر و درخوری به سوالات باقیمانده آژانس در مورد ۳ سایت اعلام نشده که محل اختلاف این حکومت با آژانس است، ارائه نکرده است.

۴ کشور غربی همچنین از حکومت ایران خواهان آن شدند که به تمامی تعهدات بین‌المللی الزام‌آور قانونی خود تحت توافق‌نامه پادمان جامع با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پایبند بوده و در به کارگیری پادمان‌‌های موثر در فردو به طور کامل با رافائل گروسی و آژانس تحت مدیریت وی همکاری کامل را انجام دهد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چنان که فوقا قید شد در گزارشی که در روز چهارشنبه ۱۲ بهمن ۱۴۰۱ به کشورهای عضو ارائه کرد اعلام نموده بود که تغییرات اعلام نشده و مغایر با چیزی که توسط حکومت ایران ادعا شده، در جریان یک بازرسی سرزده در روز ۱ بهمن ۱۴۰۱ از تاسیسات فردو منتج و گزارش شده است.

با وجود توقف مذاکرات اتمی از مرداد ماه سال جاری و فقدان اراده‌یی جدی از سوی کشورهای غربی به بازگشت به میز مذاکرات و از سوی دیگر گسترش برنامه اتمی حکومت ایران و نقض فاحش برجام در زمینه‌های مختلف، باید منتظر ماند و دید آیا غرب و کشورهای طرف حساب برجام در آینده تصمیم قاطع و بازدارنده‌یی در مورد برنامه هسته‌یی حکومت ایران اتخاذ خواهند کرد یا خیر؟

به رغم اینکه تا کنون شاهد اهمال و مماشات از سویی کشور‌های غربی پیرامون یک برخورد قاطع با حکومت ایران در قبال نقض فاحش برجام بوده‌ایم، اما آنچه که کشورهای غربی و حتی روسیه و چین بر روی آن تاکید موکد دارند این واقعیت است که همگی اتفاق قول و نظر دارند که اجازه نخواهند داد که حکومت ایران به سلاح هسته‌یی دست پیدا کند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)