سردرگمی اقتصاددانان حکومت ایران از آشفته بازار اقتصاد ایران

۲۶ تن از اقتصاددانان حکومت ایران در جلسه‌یی تحت عنوان «چالش‌‌های اقتصادی ایران» در خانه گفتگوی دانشگاه تهران به بحث و بررسی پیرامون مسائل و معضلات اساسی اقتصادی که حکومت ولایت فقیه گریبانگیر آن است پرداختند که برخی نکات آن قابل تامل است.

جملات و اظهارات که هر کدام به راحتی از دهان اقتصاددانان حکومتی در این گفتگو به بیرون می‌ریزد، خود حاوی خروارهای مصیبتی است که جامعه ایران مجبور به تحمل آن است.

مصیبتی که باعث و بانی آن نه این دولت و آن دولت ولایت فقیه که تمامیت حکومت ولایت است که دهه‌هاست ثروت‌های مردم ایران را تیول خود کرده و باعث و بانی وضعیت فعلی ایران شده است.

وحید محمودی یکی از اقتصاددانان حکومتی در این نشست اعلام کرد متاسفانه ما در همان مسیر و جاده مرگی که داریم حرکت می‌کنیم هم زمان سرعت‌مان را هم داریم افزایش می‌دهیم!

وی ضمن اشاره به اینکه «حکمرانان ما» گوش شنوایی ندارند افزود بودجه فربه‌یی که بر پایه تثبیت نرخ ارز ۲۸۵۰۰ تومانی بسته شده است برای کشور فراتر از معضل و چالش است.

آخوند ترابی‌فرد «امام جمعه تهران» نیز که با عنوان اقتصاددانان! در این نشست شرکت کرده بود در زمینه بودجه کشور اعلام داشت هزینه‌های کشور به شکل سرسام‌آوری رو به رشد است ناترازی بودجه در هر دوره‌یی به معنای واقعی کلمه، اگر بشود بودجه را به صورت واقعی تحلیل کرد، الان ما بودجه چند لایه داریم و از نظام بودجه ریزی محروم هستیم!

وی افزود در نتیجه یک ناترازی جدی در بودجه سالانه مشاهده می‌شود و این سیاست‌های پولی کشور را به طور جدی تحت تاثیر قرار می‌دهد و بدهی‌های دولت قبل را افزایش داده و زمینه استقراض دولت از بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها را فراهم می‌کند و ده‌ها مسئله و معضل دیگر نیز در کنار آن ایجاد می‌شود.

تورم ام الفساد عرصه اقتصاد ایران

اکبر کمیجانی رئیس سابق بانک مرکزی و از اقتصاددانان حکومت ایران در این جلسه ضمن توضیحات مفصلی، اعلام کرد تورم را به عنوان ام الفساد در عرصه اقتصادی می‌توانم بگویم که تمامی متغیرهای اقتصادی از ناحیه تورم نشات می‌گیرد!

سعید لیلاز دیگر اقتصاددانان این جلسه در سخنان خود با اشاره به اعتراضات اخیر اعلام کرد اوضاع دیگر مثل شهریور و قبل از اعتراضات نیست و دولت آن مشروعیت و استحکام لازم را ندارد… دیروز بحران دارو بوده، امروز گاز هست، فردا شب عید بنزین هست، پس فردا برق هست… اتحاد جماهیر شوروی سر ناکارآمدی فرو پاشید سرنگونی اتفاق نیفتاد… نمی‌شود که هر ۳ سال یک بار اصلاح قیمت بنزین بکنیم و ۱۰۰۰ نفر در خیابان کشته شوند… قیمت یک بطری آب ۳ برابر یک لیتر بنزین است! آیا این تقصیر مردم است؟ نه… ما به قدری رشد نقدینگی‌مان وحشتناک است که به نسبت سال ۸۸ سطح عمومی قیمت‌ها ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده، اصلاحات در دروه احمدی نژاد سخت‌تر شد، در دوره روحانی به جراحی کشید و الان داریم به قطع عضو فکر می‌کنیم… اگر این قطع عضو به گردن بیفتد تکلیف چیست؟!

وی افزود الان در دولت رئیسی عملکردش، عملکرد آتش‌نشان‌هاست! عملکرد دولت نیست… دائما یکجا بحران پیش می‌آید هجوم می‌آورند… تا ببینند کجا بحران جدید پیش می‌آید…

داوود دانش جعفری دیگر  اقتصاددانان حکومتی و عضو «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نیز در این جلسه اعلام کرد در بودجه پدیده‌یی دائمی داریم که بیش‌برآورد کردن درآمدها و کم‌برآورد کردن هزینه‌‌هاست… الان برخی شرکت‌‌های غیردولتی برق تولید می‌کنند اما دولت پول ندارد پولشان را بدهد… از صندوق توسعه ملی قرض می‌گیریم… خب چیکار کنند این شرکت‌ها تعطیل کنند نه نه! این امنیتی است!

وی افزود الان پوپولیسم توی اقتصاد ایران حاکم است، هم دولت و هم مجلس دارند به این دامن می‌زنند… باید سیاست‌ها عوض شود.

همه را گدا بار آورده‌ایم!

آخوند مصباحی مقدم عضو دیگر «مجمع تشخیص مصلحت نظام» نیز که با عنوان اقتصاددانان! در این جلسه سخن می‌گفت اعلام کرد کاری کرده‌ایم که همه یارانه‌بگیر شدند، ۱۰ دهک، ۷۸ میلیون یارانه‌بگیر از ۸۵ میلیون جمعیت کشور، این شوخی نیست! خب از اول خطا بود… همه را ما گدا بار آوردیم و این زشت است… خلق پول توسط همه بانک‌ها به نظر من سم مهلک است… آن هم با ناترازی که بانک‌ها دارند…

وحید محمودی دیگر اقتصاددانان حکومتی در این جلسه اعلام کرد این نگاهی که دولت در پیش گرفته این نوع نگاه صدقه‌یی و گداپروری… این فربه‌گی که در دولت است… ته آن به هر حال ناترازی در درآمدها و هزینه‌ها را ایجاد می‌کند… قبلا عرض کردم دولت در سال ۱۴۰۰ نمی‌تواند بودجه ببندد به خاطر اینکه اینقدر واگرایی در درآمدها و هزینه‌‌ها ایجاد می‌شود که دولت به جایی می‌رسد که با بحث ورشکستگی صندوق‌ها و سایر هزینه‌های دولت، دولت نمی‌تواند بودجه ببندد، سال ۱۴۰۰ دولت بودجه نبست با ۵۰ درصد کسری تحویل داد، در سال ۱۴۰۱ هم عملا همین است، سال ۱۴۰۲ را هم که داریم می‌بینیم همین طور است… حکمرانان ما گوش شنوایی ندارند… ناچارا به سیاست‌های سلبی روی آورده‌ایم برای اینکه تامین مالی کنیم… در سال ۱۴۰۰ نمونه‌اش همین تامین مالی سلبی و زدن از توی جیب مردم در بازار سرمایه (بورس) را دیدیم… اصلا می‌توانید جلو خلق نقدینگی را بگیرید آن رئیس قبلی بانک مرکزی می‌گفت با اسلحه می‌آیند سراغ‌مان!!!

به هر حال اینجا، این بانک‌ها کدامش خصوصی هستند؟ این بانک‌ها یک سری نهادهای عمومی غیردولتی! هستند که توی این اقتصاد به شدت فربه شده‌اند… [این سرطان چگونه در اقتصاد ایران ریشه دوانده است؟]

وی افزود توی همه جای دنیا خصوصی‌سازی یعنی واگذاری از استیت از حاکمیت به مردم نه واگذاری از گاورمنت به استیت… ما آمدیم ۸۵ درصد واگذاری‌هایمان را از گاورمنت دادیم به استیت… اینها روز به روز هم بزرگتر شدند هم فربه شدند… بالاخره ساختار اقتصادی ما به انحراف کشیده شد و این اصلاح حکمرانی دست آقای خاندوزی نیست… باید ساختارهای اقتصادی را اصلاح بکنیم، یعنی دست حاکمیت است و بالای دستگاه قدرت…

این اعترافات و اذعان‌ها بخشی کوچکی از واقعیات و جنایاتی است که خامنه‌ای و ارگان‌های قدرت و ثروت وی، نظیر سپاه پاسداران، بنیاد مستضعفان، «ستاد اجرایی فرمان امام» و دیگر ارگان‌های قدرت و ثروت زیر دست خامنه‌ای بر سر اقتصاد ایران آورده‌اند و حالا اقتصاددانان حکومتی از همان‌ها انتظار دارند که ساختارها را اصلاح کنند، یعنی از دزد انتظار دارند که جلو دزدی‌ها را بگیرد!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)