تقاطع: درحالی‌که واردات کالاهای اساسی و دارو به کشور با ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی تا مدت‌ها در هاله‌ای از ابهام قرار داشت و این موضوع باعث افزایش قیمت مواد غذایی و دارویی در کشور شده بود، تازه‌ترین آمار منتشرشده از سوی گمرک ایران نشان می‌دهد که در ۵ ماه اول امسال، معادل  ۲۶۵ میلیون دلار از این ارز، به واردات خودرو اختصاص داده شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، از آغاز سال جاری تا پایان مردادماه، ۱۵۷۰۰ دستگاه خودرو به ارزش ۳۴۱ میلیون دلار وارد کشور شده که ۷۸ درصد ارزش وارداتی آن‌ از محل ارز مرجع بوده است.

بر اساس این گزارش، در شش ماه اول امسال، رقم ثبت سفارش برای واردات کالا تا پایان سال، حدود ۵۰ میلیارد دلار بوده که از این رقم «تنها ۱۱ میلیارد دلار کالای اولویت یک و دو بوده است».

از سوی دیگر، میزان واردات کالا در سال ۹۱، ۵۶ میلیارد دلار بود که از جمله ۴۰ هزار دستگاه خودروی سواری به ارزش ۸۳۰ میلیون دلار را نیز شامل می‌شد. در این میان، حدود ۸۶ درصد از این رقم، یعنی ۷۱۶ میلیون دلار آن با ارز مرجع وارد شده بود.

پیش از این، و در جریان اختلاف میان بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی بر سر ترخیص کالاهای انبارشده در گمرکات کشور در آخرین روزهای دولت احمدی‌نژاد، محمود بهمنی، رییس پیشین بانک مرکزی ایران گفته بود که مقاومت این بانک تنها بر سر واردات کالاهای لوکسی است که واردکنندگان می‌خواهند به اسم دارو و کالای اساسی با ارز دولتی وارد کنند.

او مدعی شده بود که «عده‌ای با شلوغ‌کاری می‌خواستند ۷۵ کشتی خودرو و کالای لوکس را به‌ اسم دارو و کالای اساسی  با نرخ ۱۲۲۶ تومان ترخیص کنند و بعد در بازار آزاد با نرخ ۳۰۰۰ الی ۳۱۷۰ تومان بفروشند».

در تیرماه امسال نیز محمدعلی پورمختار، رییس کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری مجلس، “خانه ملت”، ترخیص خودروهای لوکس توسط دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های مختلف را «بدون ضابطه و قانون» دانسته و گفته بود: «بر اساس بررسی‌های انجام شده، بانک مرکزی حدود یک میلیارد دلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس به وزارت‌خانه‌های مربوط اختصاص داده است.»

در آبان‌ماه سال گذشته هم حسینعلی شهریاری، رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در گفتگو با خبرگزاری فارس، وابسته به سپاه پاسداران، ادعای نداشتن ارز برای واردات دارو از سوی دولت را زیر سوال برده و گفته بود: «این چه نداری است که ۶۰۰ میلیون دلار ارز مرجع برای واردات خودروهای لوکس اختصاص می‌دهند. آن وقت برای واردات دارو حتی با دلار ۳ هزار تومانی و ۴ هزار تومانی هم در بانک‌ها و گمرگ کارشکنی می‌کنند.»

خبر ورود خودروهای لوکس با ارز دولتی اختصاص‌ داده شده به واردات دارو، نخستین بار در ماه اکتبر سال ۲۰۱۲ در روزنامه‌ی تایمز لندن منتشر شد.

این روزنامه با بیان اینکه «نرخ ارز یارانه‌ای تعیین‌شده توسط دولت برای حفاظت از واردات غذا و دارو در برابر سقوط ارزش پول ایران، توسط شرکت‌های مرتبط با سپاه برای خرید ماشین‌های اسپورت و کالاهای لوکس مورد سوءاستفاده قرار گرفته» به نقل از یک منبع ایرانی نوشته بود که «تمام این فرآیند توسط سپاه پاسداران کنترل می‌شود. آنها غذاهایی مانند گوشت، برنج، آرد و شکر را که ممکن است موجب برانگیخته شدن و شورش مردم شوند، اولویت‌بندی کردند. آنها محاسبه کرده‌اند که دارو اولویت نیست چون بیماران شورش نمی‌کنند».

حال، خبرگزاری فارس، در گزارش روز دوشنبه (۱۵ مهر-۷ اکتبر) خود با انتقاد از «واردات بی‌رویه خودروهای لوکس خارجی» واردکنندگان را کسانی معرفی کرده که «به سودهای بادآورده دست پیدا کرده‌اند» و «در حالی که قدرت خرید حقوق بگیران هر روز در حال کاهش است، هر روز در خیابان‌های شهر به فخرفروشی می‌پردازند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com