تابوت برجام در انتظار دفن!

طرف‌های درگیر در موضوع برجام از جمله رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام داشته‌اند که چیزی از برجام نمانده است اما فقط کسی حاضر نیست مرگ آن را اعلام کند.

با تلاش تقریبا ۱.۵ ساله آمریکای بایدن و اروپا، تقریبا می‌شد با اطمینان گفت که دیگر رمقی برای برجام نمانده است، اما تمایل جبهه مماشات به ادامه امیدواری به مذاکرات و تاکید بر اینکه تنها راه حل برنامه اتمی ایران، دیپلماسی است، باعث شده است که تا کنون کشورهای غربی برجام را مرده و از دور خارج اعلام نکنند.

در عمل نیز آن چیزی که در طرف حکومت ایران انجام شده و می‌شود بارها بیشتر از آن چیزی است که می‌توان بر آن نام نقض فاحش برجام نهاد.

فقدان جدیت در برخورد با نقض فاحش برجام در جبهه کشورهای غربی

اما با وجود این از سوی کشورهای اروپایی تصمیمی جدی برای مقابله با این وضعیت دیده نمی‌شود.

در بین گزینه‌هایی که تروئیکای اروپایی می‌توانند آن را اجراء کنند می‌توان به فعال سازی روند مکانیسم ماشه و ارجاع برنامه هسته‌یی حکومت ایران به شورای امنیت ملل متحد و ذیل منشور هفتم ملل متحد اشاره کرد که اقدام نظامی را علیه برنامه اتمی ایران مجاز می‌شمارد.

اما بازی کج‌دار و مریز کشورهای اروپایی عضو برجام باعث جری‌تر شدن حکومت ایران در نقض فاحش برجام شده است.

آمریکای بایدن نیز که به دلیل خروج ترامپ از برجام، امکان استفاده از این ابزار را ندارد نیز با وجود اعترافات ضمنی به مرگ برجام، اما از اعلام آشکار پایان آن و مرگ آن خودداری می‌کند. [رابرت مالی هم متوجه شد که برجام یک جسد مرده است!]

روسیه و چین نیز که در این بین و در زیر لوای تحریم‌های غرب علیه حکومت ایران، سودهای فراوان اقتصادی از قبل حکومت ایران و البته از جیب مردم ایران می‌برند، بی‌تمایل به این امر نیستند که وضعیت فعلی ادامه پیدا کند تا منافع‌شان به خطر نیفتد.

برجام مرده است کسی حاضر به اعلام آن نیست

اما در این بین رافائل گروسی، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱، اعلام کرد که خطر ساخت سلاح اتمی از سوی حکومت ایران افزایش یافته است.

گروسی که روز سه‌شنبه در کمیته امور خارجی پارلمان اروپا درباره فعالیت‌های اتمی حکومت ایران سخنرانی می‌کرد اعلام کرد حکومت ایران غنی‌سازی اورانیوم را به سطح ۶۰ درصد رسانده است.

گروسی افزود وضعیت حکومت ایران بسیار چالش‌برانگیز است چرا که اکنون تقریبا هیچ رابطه‌یی بین آژانس انرژی اتمی و مقامات حکومت ایران وجود ندارد.

وی ضمن اشاره به کارشکنی‌های حکومت ایران و بن‌بست مذاکرات اتمی اعلام کرد با اقدامات حکومت ایران، عملا از برجام چیزی نمانده، فقط کسی حاضر نیست مرگ آن را اعلام کند.

گروسی با اشاره به کارشکنی‌ها و عدم پاسخگویی حکومت ایران به نهاد نظارتی و سؤالات آژانس افزود در سه سایت از پیش اعلام نشده و غیرهسته‌یی در ایران از جمله یک پارکینگ، آثار اورانیوم غنی شده یافت شده ولی حکومت ایران، هیچ توضیحی درباره این آثار به آژانس ارائه نداده است.

وی همچنین افزود وضعیت امیدوار کننده نیست، اما آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم‌چنان آماده است تا هر امکانی را برای رسیدن به راه‌حل دیپلماتیک، برای گفتگو و برای برقراری مجدد این اعتماد ارائه دهد.

گروسی در نشست پارلمان اروپا با هشدار به تلاش حکومت ایران به افزایش غلظت ۹۰ درصدی که لازمه تولید بمب اتمی است، اعلام کرد حکومت ایران ۷۰ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۶۰ درصد انبار کرده است.

ناگفته پیداست و تجربه نیز به کرات نشان داده است حکومت ایران تنها در صورتی از مطامع خود کوتاه می‌آید که در جبهه مقابل خود قاطعیت و قدرت را ببیند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)