تقاطع: سایت خبری بامدادخبر، ارگان خبری گروه دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران، با انتشار دو گزارش که توسط سعید قاسمی‌نژاد، دبیرکل این گروه نوشته شده، به بررسی سهام بانک‌هایی پرداخته که اگرچه به ظاهر خصوصی هستند، اما در حقیقت «بخشی از امپراطوری مالی رهبر جمهوری اسلامی ایران» محسوب می‌شوند.

یکی از این دو گزارش با عنوان «آیت‌الله خامنه‌ای؛ کارآفرین معظم در بانک کارآفرین»، با اشاره به اطلاعات بورس تهران، نشان می‌دهد که «خامنه‌ای و سپاه پاسداران مستقیما ۳۱% سهام بانک کارآفرین را کنترل می‌کنند و بزرگ‌ترین بلوک سهام‌داران در این بانک را تشکیل می‌دهند».

این گزارش هم‌چنین اضافه می‌کند که «۷% دیگر از سهام بانک کارآفرین نیز در کنترل شرکت‌هایی است که امپراطوری مالی آیت‌الله خامنه‌ای در آن‌ها سهام دارد» و سیاست‌های کلی این بانک توسط رهبر جمهوری اسلامی کنترل می‌شود چون «هیچ سهام‌دار عمده دیگری که میزان سهامش به این حد برسد در بانک وجود ندارد».

قاسمی‌نژاد از مقام‌های بلندمرتبه این بانک از جمله علی‌اشرف افخمی (رییس هیأت‌مدیره)، علی بقایی (عضو هیأت مدیره) و جواد شکرخواه (عضو هیأت مدیره) به عنوان افرادی نام برده است که تقریبا تمام سوابق کاری‌شان در شرکت‌های تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی بوده است.

بامدادخبر در گزارش دیگری که روز شنبه ۱۳ مهرماه با عنوان «بانک پارسیان: سید خراسانی و خزانه پارسی» منتشر شده، می‌نویسد که نگاهی به سهام‌داران بانک پارسیان «با ارزش بازاری بیش از چهار هزار میلیارد تومان که با احتساب دلار ۳۰۰۰ تومانی حدود یک میلیارد و سیصد و پنجاه میلیون دلار می‌ارزد»، گویای آن است که «شرکت‌های وابسته به بنیادهای تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران ۴۰.۷۵% این بانک را تحت کنترل خود دارند».

بر اساس این گزارش، شرکت‌های «سرمایه‌گذاری تدبیر»، «مهرآفرینان دوران»، «توسعه اقتصاد آینده»، «تک‌آوران شرق»، «کشاورزی مدبرکشت توس»، «ایده‌گستر دوراندیش» و «موسسه رفاه و تامین آتیه امید» به عنوان شماری از شرکت‌های تحت کنترل خامنه‌ای و سپاه پاسداران، مهم‌ترین بلوک موثر در میان سهام‌داران بانک پارسیان را تشکیل می‌دهند. این شرکت‌ها عموما از جمله شرکت‌های زیرمجموعه‌ی “ستاد اجرایی فرمان امام” هستند که مستقیما زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی اداره می‌شود.

به نوشته‌ی سعید قاسمی‌نژاد، علاوه بر بانک‌های پارسیان و کارآفرین، «بانک سینا» و «بانک انصار» نیز به عنوان مجموعه‌ای از بانک‌های به ظاهر خصوصی در بازار بورس تهران هستند که «مستقیما توسط آیت‌الله خامنه‌ای و سپاه پاسداران کنترل می‌شوند».

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com