آیا سپاه پاسداران وارد لیست اتحادیه اروپا خواهد شد؟

با اوج‌گیری زمزمه‌ها مبنی بر لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران در اتحادیه اروپا و برخی از کشورهای اروپایی، ۶۰ سناتور فرانسوی نیز خواستار قرار گرفتن سپاه پاسداران در لیست تروریستی شدند. روند لیست‌گذاری در اتحادیه اروپا به چه صورت است؟

سایت رسمی سنای فرانسه در روز ۲۴ دی ۱۴۰۱، درخواست و تقاضای بیش از ۶۰ سناتور فرانسوی را بارگذاری کرد که خواهان لیست‌گذاری تروریستی سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا شدند.

این اقدام در ادامه سایر اقدامات مشابهی است که در روزها و هفته‌های اخیر از سوی برخی پارلمان‌ها و مقامات کشورهای اروپایی صورت پذیرفته است.

از سوی دیگر نشنال انگلستان نیز در روز دوشنبه ۲۶ دی ۱۴۰۱، با درج مطلبی در این سایت نوشت حزب کارگر انگلستان اعلام داشته است که سپاه پاسداران حکومت ایران باید در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گیرد.

حزب کارگر همچنین اعلام داشت که اعدام، یک لحظه وحشیانه در عداد رفتارهای نگران‌کننده‌ی مقامات حکومت ایران است و اقدام حزب کارگر پس از رای مثبت مجلس نمایندگان، به افزوده‌شدن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی ممنوعه در انگلستان، می‌تواند حمایت سیاسی داخلی گسترده‌یی در انگلستان را به همراه داشته باشد.

تفاهم نمایندگان دولت انگلیس و نمایندگان دولت سایه

این قطعنامه توسط باب بلکمن نماینده از حزب محافظه‌کار ارائه شد و وزرا هم چنان در حال بررسی آن هستند.

حزب کارگر انگلستان همچنین اعلام کرده است وزرا می‌توانند روند تحریم موجود را طی کنند، اما از سوی دیگر حزب کارگر پیشنهاد کرده است که اصلاحیه‌یی در لایحه امنیت ملی ایجاد شود که قدرتی موازی، برای ممنوعیت نهادهایی دولتی چون سپاه، بر اساس فعالیت‌هایشان ایجاد کند.

به موازات این اظهارات دیوید لامی، وزیر خارجه در دولت سایه و ایوت کوپر وزیر کشور در دولت سایه اعلام کردند که سپاه پاسداران، شاخه ویژه نیروهای مسلح حکومت ایران، مانند یک سازمان تروریستی عمل می‌کند و اکنون باید به عنوان چنین سازمانی شناخته و لیست‌گذاری شود.

آنها در بیانیه مشترک خود افزودند اقدامات حکومت ایران علیه معترضانی که به دنبال آینده‌یی بهتر هستند و همچنین علیه اتباع انگلستان که در ایران زندانی هستند، اکنون نیاز به اقدامی فوری هست و سپاه پاسداران باید توسط دولت انگلستان لیست‌گذاری شود.

شایان ذکر است پیش از این نیز ۴۳ نماینده پارلمان آلمان، بوندستاگ نیز خواستار نامگذاری سپاه در لیست تروریستی اتحادیه اروپا شده بودند.

سابقه ایجاد لیست تروریستی در اتحادیه اروپا

با توجه به اوج گرفتن زمزمه‌ها مبنی بر لیست‌گذاری نام سپاه در لیست اتحادیه اروپا، خوب است به پروسه و سابقه این امر در اتحادیه اروپا نگاهی بیندازیم.

برای نخستین بار بعد از حملات تروریستی ۱۱ سپتامبر در آمریکا، اتحادیه اروپا فهرستی را برای کشورها، سازمان‌ها، گروه‌ها، افراد و… که اقدام به عملیات تروریستی و یا حمایت مالی از آن می‌کنند، تهیه و تدوین کرد.

در ابتدا این فهرست به عنوان سندی حمایتی طبق توافق با شورای امنیت ملل متحد تهیه شده و عمل می‌کرد اما در پروسه تکامل پیدا کرد تا سازمان‌‌های تروریستی و حامیان مالی آنها را مشخص ساخته و به مهار فعالیت‌های این سازمان‌ها و افراد و فعالیت‌‌های مالی آنها بپردازد.

فهرست سازمان‌های تروریستی اتحادیه اروپا هر ۶ ماه یک بار بروز می‌شود و در حال حاضر ۳۴ سازمان و شخص در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار دارند.

چنان چه سپاه پاسداران در لیست تروریستی اتحادیه اروپا قرار گیرد، وجوه، دارایی‌های مالی و حساب‌های بانکی‌اش در اتحادیه اروپا مسدود می‌شود.

در این صورت دسترسی اعضای سپاه پاسداران به دارایی‌هایشان در همه کشورهای عضو این اتحادیه قطع شده و سفر آنها به این کشورها قطع و یا محدود می‌شود.

همچنین در این رابطه ممکن است برخی از این افراد با اقدامات قضایی از سوی دستگاه قضایی کشورهای عضو اتحادیه اروپا و یا برخورد پلیس این کشورها روبرو شوند.

از سوی دیگر سازمان‌ها، گروه‌ها، افراد و… که از خاک کشورهای اتحادیه اروپا به سپاه پاسداران یاری رسانند، نیز شامل تحریم‌ها خواهند شد.

روند لیست‌گذاری سازمان‌ها و… تروریستی در لیست اتحادیه اروپا

هر یک از کشورهای عضو اتحادیه اروپا یا کشورهای ثالث می‌توانند پیشنهاد قرار گرفتن سازمان‌ها، گروه‌ها، افراد و.. در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا و دلایل خود را به این اتحادیه ارائه دهند.

بعد از آن یک کارگروه ویژه به نام «کارگروه محدود کننده در مبارزه با تروریسم» با نام اختصاری (CONET)  این پیشنهادات را بررسی کرده و زمانی که این کارگروه داده‌ها را معتبر تشخیص داد آن را به شورای اروپا (شورایی که از همه رهبران و روسای کشورهای عضو تشکیل شده است) ارجاع می‌دهد.

افزون بر همه رهبران و روسای شورای اروپا، ۲ مقام دیگر نیز هستند که در تصمیم‌گیری در این امر دخیل هستند؛ اول رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا و دوم رئیس شورای این اتحادیه که اکنون این دو مقام شامل، اورزولا فون در لاین و چارلز میشل، نخست‌وزیر سابق بلژیک می‌شود.

افزون بر روند داخلی در اتحادیه اروپا، چنانچه شورای امنیت سازمان ملل سازمان، گروه، اشخاص و… را در تروریستی بشناسد به طور اتوماتیک نام آنها در فهرست سیاه اتحادیه اروپا نیز قرار خواهد گرفت.

با وجود اینکه سازمان‌ها و گرو‌ه‌های مختلفی شامل ۱۳ شخص و ۲۱ گروه در لیست کنونی اتحادیه اروپا قرار دارند اما چنانچه نام سپاه وارد این لیست شود، برای نخستین بار خواهد بود که اتحادیه اروپا، بخشی از نیروی نظامی یک کشور مستقل را به عنوان گروه تروریستی نامگذاری می‌کند.

شایان ذکر است قبل از این، «اداره امنیت داخلی وزارت اطلاعات» حکومت ایران در جریان دستگیری اسدالله اسدی، دیپلمات تروریست حکومت ایران شاغل در وین، که قصد داشت بمبی را در گردهمایی سالانه مجاهدین خلق، سازمان اصلی اپوزیسیون حکومت ایران، در نزدیکی پاریس منفجر کند، در این فهرست قرار گرفت. اسدی از سوی این اداره، مامور به انجام این اقدام تروریستی شده بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)