سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۶ دی ۱۴۰۱: کیوان مهتدی نویسنده، مترجم و عضو کانون نویسندگان ایران در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران به ریاست علی مظلوم، به شش سال حبس تعزیری محکوم شده است. یک منبع مطلع از وضعیت این نویسنده زندانی که نخواست نامش فاش شود، به سازمان حقوق بشر ایران گفت: «کیوان مهتدی در حالی به شش سال حبس تعزیری محکوم شده که دادگاه انقلاب هیچ‌گونه مدرک محکمه پسندی دال بر اتهامات انتسابی علیه او ارائه نداده است».
کیوان مهتدی

به‌گفته این منبع، «بخش‌هایی از نوشته‌ها و ترجمه‌های کیوان مهتدی» که در صفحه شخصی اینستاگرام او منتشر شده، در دادگاه به‌عنوان مصداق «تبلیغ علیه نظام» در نظر گرفته شده است.

این منبع مطلع درباره جزئیات حکم صادر شده علیه کیوان مهتدی در دادگاه انقلاب گفت:

«تبلیغ علیه نظام و اجتماع و تبانی به‌قصد اقدام علیه امنیت ملی، دو اتهام انتسابی به کیوان مهتدی است. قاضی دادگاه برای اتهام اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی، هیچ‌گونه مدرک محکمه پسندی ارائه نکرده است و صرفا حضور کیوان به‌عنوان مترجم در کنار فعالان کارگریِ سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در دیدار با دو سندیکالیست فرانسوی را مصداق این اتهام قرار داده است. این در حالی است که طبق تعهدات بین المللی حکومت ایران از جمله پذیرش معاهدات سازمان جهانی کار ILO، دیدار فعالان کارگری و سندیکالیست‌ها باید کاملا آزاد باشد».

کیوان مهتدی و همسر او، آنیشا اسداللهی روز ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ به دست مأموران وزارت اطلاعات در منزل شخصی خود در تهران بازداشت شدند.

بازداشت این نویسنده و مترجم، در ارتباط با پرونده بازداشت دو فعال سندیکاییِ فرانسوی روی داد. سسیل کولر، مسئول روابط بین‌الملل فدراسیون ملی آموزش، فرهنگ و آموزش حرفه‌ای فرانسه و عضو سازمان آموزش جهانی (IE) به همراه همسرش ژاک پاریس که با ویزای گردشگری و به قصد دیدار با فعالان صنفی معلمان به ایران سفر کرده‌ بودند، توسط نیروهای وزارت اطلاعات، در یکی از روزهای اردیبهشت‌ ۱۴۰۱ بازداشت شدند.

اواسط مهر ماه ۱۴۰۱، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) با انتشار بخشی از ویدئوی اعترافات اجباری این دو شهروند فرانسوی، ادعا کرد که این «دو جاسوس فرانسوی» برای «زمینه‌سازی برای آشوب» و «به‌عنوان توریست» به ایران سفر کرده‌اند. این رسانه حکومتی در ایران، در گزارش خود تلاش کرد حضور این دو فعال سندیکالیست را به خیزش سراسری مردم علیه حکومت جمهوری اسلامی که چند ماه بعد از بازداشت این دو شهروند فرانسوی آغاز شد، مرتبط کند.

در ویدئوی منتشر شده از سوی خبرگزاری ایرنا، سسیل کولر و ژاک پاریس، ابتدا خود را یک «مامور اطلاعات عملیاتی در اداره کل امنیت خارجی DGSE، سرویس اطلاعاتی فرانسه معرفی کرده و در برابر دوربین اعلام کردند که سفر آنها به ایران «به قصد آماده کردن شرایط برای انقلاب و سرنگونی رژیم اسلامی ایران» بوده است.

بنا بر اطلاعات رسیده به سازمان حقوق بشر ایران، این دو شهروند فرانسوی، با وجود تفهیم اتهام و تشکیل جلسه دادگاه، همچنان در بند امنیتی ۲۰۹ در زندان اوین و زیر نظر مأموران وزارت اطلاعات در حبس به‌سر می‌برند.

در جریان سفر این دو سندیکالیست فرانسوی به ایران، کیوان مهتدی به‌عنوان مترجم رسمی فعالان صنفی فرهنگیان و آنیشا اسداللهی، به‌عنوان مترجم رسمی سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه در جلسات جداگانه با چند تن از معلمان و فعالان کارگری حضور داشته‌اند.

همچنین، اواخر اردیبهشت ۱۴۰۱، صداوسیمای جمهوری اسلامی، در گزارشی، از بازداشت سسیل کولر و ژاک پاریس خبر داد و اعتراضات معلمان ایران را به آن‌ها منتسب کرد. در فیلم منتشر شده از سوی صدا و سیما، سسیل کولر و ژاک پاریس به «سازمان‌دهی آشوب و بی‌نظمی» متهم شدند. همچنین چند تن از فعالان صنفی معلمان به نام‌های اسکندر لطفی، مسعود نیکخواه، شعبان محمدی و رسول بداقی، با این دو نفر مرتبط خوانده شدند. در گزارش منتشر شده از سوی صدا و سیما جمهوری اسلامی ایران، به ارتباط سسیل کولر و ژاک پاریس با رضا شهابی، فعال کارگری و عضو سندیکای شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه و همچنین آنیشا اسداللهی، مترجم رسمی این سندیکا اشاره شد.

امیر رئیسیان، وکیل دادگستری‌ای که وکالت پرونده کیوان مهتدی، آنیشا اسداللهی و هم‌پرونده‌ای‌های آنها را بر عهده دارد، در واکنش به پخش اعترافات اجباری این دو شهروند فرانسوی و همچنین پخش تصاویر موکلان خود توسط رسانه‌های دولتی در ایران، پیش از تشکیل جلسه دادگاه، در مصاحبه با رسانه‌ها گفته بود:

«مشخص نیست کدام مرجع ذی‌صلاح و با چه اجازه‌ای، تصاویر موکلان بنده و سایر بازداشتی‌ها را انتشار داده‌اند؛ چراکه بنا بر ماده ۹۶ قانون آیین دادرسی کیفری، انتشار تصویر متهم در این مرحله برای رسانه‌ها و مراجع انتظامی و حتی قضائی ممنوع است».

 

انتساب تبلیغ علیه نظام به کیوان مهتدی با دستاویز قرار دادن کتاب‌های او

 

منبع مطلع از وضعیت کیوان مهتدی درباره یکی دیگر از اتهامات منتسب به کیوان مهتدی یعنی اتهام «تبلیغ علیه نظام» و نحوه رسیدگی به این اتهام در شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، به سازمان حقوق بشر ایران گفت:

 «قاضی مظلوم برای اثبات اتهام تبلیغ علیه نظام، هیچ‌گونه مدرکی در اختیار نداشته است و در نهایت با رجوع به صفحه شخصی اینستاگرام کیوان مهتدی، نوشته‌ها و ترجمه‌های کیوان را که پیش‌تر در قالب کتاب در ایران منتشر شده است را به‌عنوان مصداق اتهام قرار اده است».

به‌گفته این منبع مطلع، کیوان مهتدی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام به‌طور مستقیم، هیچ‌گونه مطلبی خطاب به حکومت جمهوری اسلامی ننوشته و قاضی دادگاه با کلی گویی، نوشته‌های او را مصداق «انتشار افکار چپ» دانسته است.

در نهایت شعبه ۲۹ دادگاه انقلاب تهران، روز ۱۹ دی ماه ۱۴۰۱ کیوان مهتدی را به اتهام «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» به یک سال حبس، بابت اتهام «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم کرده است که درصورت تأیید این حکم در دادگاه تجدیدنظر، حکم پنج سال زندان برای این نویسنده قابل اجرا خواهد بود.

کیوان مهتدی و آنیشا اسداللهی، بیش از ۱۰۰ روز در بازداشت موقت به‌سر برده‌اند که حدود ۹۰ روز از این مدت را در سلول انفرادی در حبس بوده‌اند. آنیشا اسداللهی که در دادسرای اوین به «اجتماع و تبانی به قصد برهم زدن امنیت ملی» و «تبلیغ علیه نظام» متهم شده در روز ۲۹ مرداد ۱۴۰۱، با تودیع قرار وثیقه به صورت موقت و تا پایان مراحل دادرسی از زندان اوین آزاد شد.

ریحانه انصاری، اسکندر لطفی، واله زمانی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه، از جمله هم‌پرونده‌ای‌های او هستند که در حال حاضر به قید وثیقه آزاد شده‌اند. همچنین جعفر ابراهیمی، رسول بداقی، محمد حبیبی، حسن سعیدی، رضا شهابی و کیوان مهتدی، از دیگر متهمان پرونده مربوط به بازداشت سسیل کولر و ژاک پاریس، همچنان در زندان مانده‌اند.

برپایه اعلام منابع مطلع، پرونده آنیشا اسداللهی، ریحانه انصاری، اسکندر لطفی، واله زمانی، شعبان محمدی و مسعود نیکخواه با وجود گذشت ماه‌ها از آزادی موقت آنها، برای رسیدگی در دادگاه، هنوز تعیین شعبه نشده‌ است.

همچنین، محمود حاجی مرادی، بازپرس این پرونده، در مرحله دادسرا اجازه دسترسی بازداشت شدگان به بسیاری از حقوق خود نظیر حق داشتن وکیل انتخابی نداده است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)