تقاطع: وزیر بهداشت، درمان، و آموزش پزشکی در ایران از تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگانی از وزارت‌خانه‌های “بهداشت” و “ارتباطات و فناوری”، و سازمان‌های انرژی اتمی و محیط زیست برای بررسی کار‌شناسی اثرات پارازیت بر سلامت شهروندان خبر داد.

حسن قاضی‌زاده هاشمی، روز شنبه (۱۳ مهر-۵ اکتبر) به خبرگزاری فارس گفت که اطلاعاتش درباره «اثرات امواج ماهواره‌ای و پارازیت‌ها بر سلامت مردم در حد شایعاتی است» که به گفته‌ی او «در بین مردم رایج است».

وی در عین حال خاطرنشان کرد که برخی از این به گفته‌ی او شایعات ممکن است برای ترساندن مردم باشد و ربطی به پارازیت‌ها نداشته باشد.

آقای قاضی‌زاده با بیان این‌که «فعلاً باید منتظر اتمام کار کار‌شناسی این کارگروه باشیم» افزود: «پس از بررسی‌های دقیق و کارشناسی همه فرکانس‌ها، اگر ضرری متوجه مردم باشد بدون رودربایستی به مردم اعلام می‌کنیم.»

وزیر بهداشت دولت حسن روحانی در پایان با تاکید بر این‌که «گزارش اثرات پارازیت‌ها بر سلامت انسان محرمانه نخواهد بود» و «در زمان مقرر» به مردم اعلام خواهد شد، در خصوص چگونگی انتشار آن گفت: «ممکن است بعد از اتمام کار کارشناسی نتوانیم فی‌البداهه آن را منتشر کنیم، باید کار کارشناسی تمام شود و دستگاههای مختلف نظرشان را بدهند و مثلاً اعلام کنند فلان فرکانس که در این گزارش آمده اصلاً دستگاه آن را ما در کشور نداریم یا ممکن است دستگاه اندازه‌گیری فرکانس‌ها در کشور استاندارد نباشد.»

این اظهارات در حالی است که معصومه ابتکار، رییس کنونی سازمان محیط زیست که اخیرا به عضویت این کارگروه ویژه نیز درآمده سال گذشته در سمت دبیری کمیته محیط زیست شورای شهر تهران بار‌ها درباره اثرات مخرب پارازیت بر سلامت شهروندان، هشدار داده بود.

خانم ابتکار، از جمله در یکی از اظهاراتش گفته بود: «این امواج بر سلامت انسان و سلول‌های بدن تاثیر می‌گذارند و من به عنوان یک متخصص ایمونولوژی و محقق می‌گویم که سرمنشاء بسیاری از عوارض و بیماری‌های بدن می‌تواند این امواج باشد.»

خانم ابتکار با بیان این‌که «به طور قطع و یقین می‌توانیم بگوییم تشعشع می‌تواند موجب اختلال در سیستم ایمنی بدن شود» افزوده بود: «امروز متخصصان می‌گویند سونامی سرطان در راه است، می‌تواند یکی از نتایج تشعشعات یا آلودگی هوا یا استرس باشد.»

حکومت ایران برای جلوگیری از دسترسی مردم به شبکه‌های رادیو و تلویزیونی ماهواره‌ای، بر روی امواج این شبکه‌ها پارازیت ارسال می‌کند. گفته می‌شود که سپاه پاسداران مسوول ارسال این پارازیت‌ها از روی دکل‌های مخابراتی تحت اختیارش است؛ گزارشی که هنوز به طور رسمی تایید نشده است.

معصومه ابتکار پیش‌تر در خصوص منبع ارسال پارازیت گفته بود که «نه بخش دولتی حاضر به پذیرش این مسوولیت است و نه مدیریت شهری می‌تواند به آن ورود پیدا کند». به گفته‌ی او «متخصصان مخابراتی نیز با وجود تاکید بر استاندارد بودن دستگاه‌های مخابراتی از ارسال پارازیت‌های بی‌منشا ابراز نگرانی می‌کنند».

این درحالی است که بر اساس گزارش‌ها، تشدید این پارازیت‌های ماهواره‌ای که از پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر در ایران آغاز شده بود، تا به امروز ادامه دارد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com