هزینه زندگی در یک سال ۲.۵ برابر شده است!

در حالی که دولت ابراهیم رئیسی لایحه نصفه و نیمه کاره‌ی لایحه بودجه سال ۱‍۴۰۲، را در روز پنجشنبه ۲۲ دی به مجلس حکومت ارائه داد، رسانه‌های حکومت ایران از تشکیل نشدن کمیته تعیین دستمزد حداقلی کارگران خبر می‌دهند.

فرامرز توفیقی فعال کارگری، رئیس کمیته دستمزد کانون شورای کار و نماینده کارگران در کمیته تعیین دستمزد حداقلی کارگران، در مصاحبه‌یی با خبرگزاری ایلنا خاطر نشان کرده است که هر جور حساب کنیم تا پایان آذر ماه سال جاری سبد هزینه زندگی ۲.۵ برابر شده و کمترین معیارهای محاسبه نیز این واقعیت را نشان می‌دهد، اما صورت مسئله این است که چرا با وجود اینکه به پایان دی ماه نزدیک شده‌ایم، ولی کمیته دستمزد شورای عالی کار تشکیل نشده است!

توفیقی ضمن هشدار نسبت به صعود تند هزینه زندگی تا پایان آذر ماه سال جاری خاطر نشان کرد این هزینه‌ها در دی ماه نیز به میزان قابل توجهی بالاتر رفته‌اند.

وی با بیان این که با هر روش و شیوه‌یی که بخواهیم حساب کنیم سبد معیشت خانوار ایرانی را نمی‌توان کمتر از ۱۷ یا ۱۸ میلیون تومان در نظر گرفت، اظهار داشت که دومین هزینه بزرگ خانوارها پس از مسکن، مربوط به هزینه‌ی خوراکی‌ها می‌باشد.

تورم ۶۳.۶ درصدی اقلام خوراکی نسبت به یک سال پیش

طبق گزارشات مرکز آمار ایران، قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در آذر ماه سال جاری نسبت به بازه زمانی مشابه، یعنی آذر ۱۴۰۰، با تورم ۶۳.۶ درصدی مواجه بوده است.

بر اساس این گزارش در طول سال ۱۴۰۰، از کل هزینه‌های خانوارهای شهری ایران، چیزی در حدود ۲۶.۷ درصد آن مربوط به هزینه‌های خوراکی بوده و در این بین قیمت لبنیات با رشد ۷۳ درصدی در صدر افزایش قیمت کالاهای خوراکی قرار داشته است.

در ردیف بعدی افزایش اقلام خوراکی میوه‌جات و صیفی‌جات قرار دارند که رشد ۴۴ درصدی قیمت را تجربه کرده‌اند.

در این بین قیمت پیاز با رشد ۱۰۹ درصدی، قیمت برنج ایرانی با رشد ۱۲۳ درصدی و ماکارونی با افزایش قیمت ۱۳۸ درصدی همراه بوده است.

طبق اعلام رسانه‌های حکومت ایران، تنها طی ۱۵ روز گذشته، قیمت گوشت افزایشی ۴۰ درصدی را تجربه کرده! به نحوی که در روز ۱۷ دی سال جاری رئیس اتحادیه دام سبک اعلام کرد قیمت گوشت در حال حاضر در بازار کیلویی ۲۶۰ تا ۲۸۰ هزار تومان می‌باشد.

در همین حال نیما حبیب فر عضو هیئت مدیره اتحادیه فروشندگان گوشت گاو نیز اعلام کرده است که لاشه گوشت گوسفندی ۲۸۰ هزار تومان، ران گوسفند ۳۳۰ تا ۳۴۸ هزار تومان و لاشه گوشت گاو ۲۸۰ هزار تومان بوده است.

اما بنا بر مشاهدات و گزارشات میدانی شهروندان و همچنین برخی خبرهای رسانه‌یی رسانه‌های حکومت ولایت فقیه، قیمت‌های ذکر شده در مورد انواع گوشت در عمل و در بازار با قیمتی بسی بیشتر از قیمت‌های رسما اعلام شده عرضه شده است.

به نحوی که طبق برآوردها و محاسبات رسانه‌یی و با این قیمت گزاف گوشت و با توجه به دستمزد ۱۶۰ هزار تومانی روزانه‌ی کارگران برای سال ۱۴۰۰، دستمزد یک روز کارگر ایرانی تنها کفاف خرید نیم کیلو گوشت را می‌دهد!

قیمت مرغ ماشینی نیز طی یک سال اخیر ۸۰ درصد افزایش قیمت را نشان می‌دهد.

دولتی‌ها وارد بحث تعیین سبد هزینه زندگی نمی‌شوند!

با وجود این افزایش قیمت‌ها، توفیقی اعلام داشته است که به دلیل افزایش ۲.۵ برابری هزینه زندگی در سال جاری است که دولت رئیسی وارد بحث تعیین سبد معیشت نمی‌شوند و می‌دانند که اگر وارد این موضوع شوند و هر نوع جرح و تعدیلی که بکنند، نرخ سبد معیشت برای سال آتی حداقل ۲.۵ برابر سال جاری خواهد بود.

با وجود چنین آشفتگی در هزینه زندگی و وضعیت سبد معیشت جامعه‌ی شهروندی ایران، دولت رئیسی در لایحه بودجه‌ی سال ۱۴۰۲، که آن را در روز پنجشنبه ۲۲ دی به مجلس ارائه کرد حداقل حقوق کارمندان را برای سال آتی تنها ۷ میلیون تومان در نظر گرفته است! [لایحه‌ بودجه سال سرنگونی را چگونه می‌نویسند؟!]

این در حالی است برخی منابع حکومتی از جمله وحید محمودی یک اقتصاددان حکومت ایران اخیر اعلام کرده است که بر مبنای تورم سالانه‌ی ۴۵ درصدی سال ۱۴۰۱، میزان خط فقر مطلق برای یک خانوار شهری در کلانشهر پایتخت برابر با ۳۲ میلیون تومان می‌باشد!

به بیان دیگر مرز خط فقر مطلق مورد اشاره‌ی محمودی در کلانشهر تهران، چیزی در حدود ۴.۵ برابر بیشتر از حداقل حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۲ می‌باشد!!!

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)