زاکانی و اعتراضات علیه شهرداری تهران و عملکرد آن

در روزهای اخیر که بحران آلودگی هوای تهران مانند سال‌‌های قبل به معضلی بحرانی برای شهروندان پایتخت تبدیل شده است، نوک پیکان اعتراضات و انتقادات به سوی زاکانی، شهردار تهران گرفته شده است.

در روزهای گذشته شاخص‌های آلودگی هوای تهران در برخی از مناطق پایتخت، از عدد ۲۰۰ نیز بالاتر رفته که این هشدار و علامت خطر جدی برای سلامت شهروندان تهرانی به شمار می‌رود.

در همین حال منابع اطلاع‌رسانی در این زمینه اعلام کردند که وضعیت آلودگی هوای تهران برای تمامی گروه‌های سنی ناسالم بوده و حتی قرار شده است در برخی از روزها کارمندان برخی ادارات دورکاری داشته باشند.

موضوع آلودگی تهران موضوعی محدود به امروز و امسال نیست و سالیان سال است که شهروندان پایتخت را آزرده ساخته و می‌سازد و بسیاری را راهی بیمارستان‌ها کرده و برای بسیاری از شهروندان مشکلات تنفسی حاد ایجاد کرده است.

در زمان تصدی شهرداری تهران توسط مرتضی الویری در شورای شهر تهران و همچنین در هیئت دولت آن زمان، مصوبه‌یی تصویب شد که ظرف مدت ۱۰ سال از آن تاریخ، وضعیت هوای تهران به حالت نرمال رسیده و میزان آلاینده‌ها کاهش یابد.

اما طبق روال مرسوم در حکومت ولایت فقیه که مصوبه‌ها تنها بر روی کاغذ ثبت می‌شوند و در اجرا یا به کلی اجراء نمی‌شوند یا در مراحل ابتدایی اجراء توقف می‌خورد این مصوبات نیز در همان ابتدای امر دچار توقف شده و به فراموشی سپرده شد.

افزایش ارائه سوخت‌های آلاینده در تهران!

توقف خوردن اجرای این مصوبات در حالی بود که به موازات آن، ارائه سوخت‌های با آلایندگی بالا به مصرف‌کنندگان باعث افزایش آلودگی تهران شده است.

همچنین در کنار این مصوبات مقرر شده بود که اقداماتی چون تزریق اتوبوس‌های نو، به ناوگان حمل و نقل عمومی انجام شود که این امر نیز هیچ مجالی برای تحقق نیافته است.

عدم تحقق این مصوبات و طرح‌هایی که باید اجرایی می‌شد و نشد باعث شده است که آلودگی هوای تهران امسال نسبت به سال‌های پیشین در وضعیت خطرناکتری قرار بگیرد به نحوی که بنا بر آمار اعلام شده، پایتخت در سال جاری تنها، ۲ روز هوای پاک داشته است. [آلودگی هوای تهران و جنایتی مستمر و خاموش]

در چنین وضعیتی به دلیل عدم فراهم بودن زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی برای جابجایی روزانه شهروندان، استفاده از خودروهای شخصی به شدت افزایش یافته به طوری که میزان مصرف میزان انرژی در ایران ۴ برابر نرم و استاندارد جهانی می‌باشد.

در همین حال مصرف میزان گاز طبیعی نیز ۵.۵ برابر متوسط جهانی می‌باشد. این داده‌ها همه حاکی از آن است که سیستم‌های مصرف انرژی به دلیل فراهم نبودن عوامل زیرساختی که بدان اشاره شد، از بهره‌وری پایین و حداقلی برخوردار بوده و نتیجه آن وضعیتی است که پیرامون آلودگی هوای تهران شاهد آن هستیم.

این وضعیت بحرانی هوای تهران در حالی است که شهردار فعلی تهران یعنی زاکانی،‌ در هفته‌های اخیر تقریبا درباره همه موضوعاتی چون عدم خرید ارز توسط شهروندان و… اظهار نظر کرده اما در مورد آلودگی هوای تهران هیچ سخنی بر زبان نرانده است.

۱۸ هزار میلیارد تومان بودجه توسعه حمل و نقل عمومی تهران در سال ۱۴۰۱ کجا رفته؟

این در حالی است که بنا بر اظهار نظر مهدی پیرهادی عضو شورای شهر تهران، در زمان تصدی شهرداری تهران توسط زاکانی و در سال ۱۴۰۱، ۱۸ هزار میلیارد تومان به بخش حمل و نقل عمومی و توسعه ناوگان آن اختصاص یافته است.

پیرهادی افزوده است که این بودجه افزون بر بودجه سالانه فقط ۵ هزار میلیارد تومانی، اعتبار مازاد برای حمل و نقل در اختیار زاکانی و شهرداری تهران قرار گرفته است و زاکانی پیش از این گفته بود که از سوی رئیسی مسئولیت مستقیم دریافت کرده و حکم دارد که درباره آلودگی هوای تهران مسئول مستقیم باشد اما وی نه تنها کاری انجام نداده، بلکه زمانی که در این مورد مورد پرسش قرار گرفت مدعی شد که وظیفه این کار تنها بر عهده شهرداری تهران نیست و این یک کار ملی است.

وضعیت آلودگی شهر تهران و عدم پاسخگویی زاکانی درباره آن، صدای اعتراض برخی در درون حکومت ایران را درآورده است به نحوی که مرتضی الویری، شهردار پیشین تهران اخیر در مصاحبه‌یی که با روزنامه حکومتی ستاره صبح انجام داده در مورد عملکرد زاکانی در مقام شهردار تهران گفته است «به اعتقاد بنده زاکانی از ابتدا به هیچ وجه شرایط احراز این مسئولیت را نداشت… سازمان بازرسی کل کشور هم اعتراض کرد… زاکانی خارج از نرم و ارزیابی‌های دقیق قرار می‌گیرد… نمی‌توان عملکرد وی را علمی و یا با شاخص‌های دقیق مدیریت شهری ارزیابی کرد… امیدواریم شاهد محاکمه وی به دلیل فعل یا ترک فعل‌ها باشیم».

اظهارات الویری در مورد وضعیت زاکانی و مدیریت وی واضح و بی‌نیاز از توضیح است و ماندن او مانند بسیاری دیگر از مقامات حکومت ایران در مناصب کلیدی هیچ محلی از اعراب ندارد، در جایی که بی‌کفایتی وی به قیمت جان انسان‌ها تمام می‌شود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)