هر وضعیت اجتماعی – سیاسی آرشیوی مختص‌به‌خود را ایجاد می‌کند.

اگر وضعیت پس از شهادت مهسا امینی را سرآغاز شکل‌گیری یک انقلاب و دگرگونی ارزش‌های نفرت‌انگیز حاکم بر وضعیت بدانیم، این وضعیت انقلابی نیز آرشیوی مختص‌به‌خود را ایجاد کرده است. آرشیوی موسیقیایی.

هر فرد یا گروهی در این دوران تلاش کرده تا به‌واسطه‌ی فعالیت‌های هنرمندانه‌ی خود صدای این انقلاب را بازنمایی کند و به زیبایی‌های آن پرتو بیفکند و شنوندگان گمنام ‌و متکثر را مخاطب قرار دهد تا بلکه انقلاب بدین‌شکل تکثیر شود و عمق پیدا کند و زبان بی‌لکنت‌تری و صریح‌تری بیاید.
حال افرادی فعال‌تر از این هزاران شنونده‌ی گمنام تلاش کرده‌اند تا مجموعه‌ای از این خوانده‌ها را گردآوری کنند و آرشیوی از هزاران فریاد برآمده را شکل دهند. آرشیوی انقلابی که صرفاً به فریادها و سروده‌های امروز بسنده نمی‌کند، بلکه از زبان و فریاد انقلابی‌های گذشته نیز کمک می‌گیرد و آن‌ها را به امروز فرامی‌خواند.

بااین‌حال هر آرشیوی، به‌خصوص آرشیوهایی که با وضعیتی خاتمه‌نایافته سروکار دارند، را می‌توان مجموعه‌ای ناتمام و باز دانست و نمی‌توان برای آن‌ها نقطه‌ی پایانی متصور شد. چرا که وضعیت فاشیستی حاکم توسط ارزش‌های نو روزانه‌روز شخم می‌خورد و خوانده‌های جدیدی تولید می‌شود.

آرشیو انقلاب آرشیوی متکثر است. تلاش کرده در حد توان خود فریادهای تمام ذوق‌های تشنه و جان‌به‌لب‌رسیده را پوشش دهد.

کانال “داد: موزیک انقلاب” را اینجا دنبال کنید.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)