چکیده :پس از آنکه حداد عادل نگرانی زود هنگام خود را از احتمال از دست دادن مجلس ابراز کرد، رییس قوه قضاییه با تکرار این نگرانی گفته است: مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هرگز جای فتنه‌گران نیست و افرادی که پیش از این به صراحت ولایت فقیه را زیرسوال بردند اکنون نمی‌توانند مدعی حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شوند و به دروغ قسم یاد کنند که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند و به ولایت فقیه ملتزم‌اند. …

کلمه- گروه خبر: پس از آنکه حداد عادل نگرانی زود هنگام خود را از احتمال از دست دادن مجلس ابراز کرد، رییس قوه قضاییه با تکرار این نگرانی گفته است: مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان هرگز جای فتنه‌گران نیست و افرادی که پیش از این به صراحت ولایت فقیه را زیرسوال بردند اکنون نمی‌توانند مدعی حضور در مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی شوند و به دروغ قسم یاد کنند که نظام جمهوری اسلامی را قبول دارند و به ولایت فقیه ملتزم‌اند.

به گزارش کلمه آملی لاریجانی که به نظر می‌رسد هنوز از غافلگیری نهادهای خاص در انتخابات اخیر ریاست جمهوری ناراحت است نمی گوید که آیا بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس و خبرگان به عهده قوه قضاییه است یا شورای نگهبان و چگونه او می تواند نیت خوانی کند و مدعی شود که برخی افراد به دروغ قسم یاد کرده اند. از منظر فقه اسلامی اتهاماتی که رییس قوه قضاییه به فعالان سیاسی وارد می کند مستحق تعزیر و حد شرعی است.

او در ادامه برای شورای نگهبان هم تعیین تکلیف می کند و می گوید: شورای محترم نگهبان محکم در مقابل آنان خواهد ایستاد.

رییس قوه قضا که به سبب ماهیت کارش باید عدالت و بی طرفی در گفتار و کردارش نمایان باشد، در سخنانی تهدید آمیز خطاب به مردمی که نسبت به نتیجه انتخابات سال ۸۸ هنوز پرسش و اعتراض دارند گفته است: فتنه‌گران سال ۸۸ و تمام کسانی که خیال فتنه‌گری دوباره دارند، بدانند که دستگاه قضایی در مقابل آنان خواهد ایستاد و اجازه تحرک به آنان نخواهد داد

آملی‌لاریجانی که در جلسه مسئولان عالی قضایی سخن می گفت با اشاره به برخی اظهارنظرها و تحلیل‌ها در خصوص آزادی های اخیر برخی زندانیان سیاسی سال ۸۸ که در آن‌ مبنای این عفو و آزادی «باز شدن فضای کشور در اثر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری» اعلام شده است، اینگونه تحلیل‌ها را نادرست اعلام کرد و گفت: روند عفو و آزادی محکومان از سوی قوه‌ قضاییه روندی قانونی و مستمر بوده و موضوع جدیدی نیست و آزادی اخیر تعدادی از محکومان امنیتی فتنه ۸۸ ربطی به نتیجه انتخابات ندارد.

اظهارات رییس قوه قضاییه در خصوص عدم ارتباط این آزادی ها با نتیجه انتخابات در حالی عنوان می شود که تمام تلاش نظام تا کنون این بود که به دنیا نشان دهد این انتخابات تغییری در رویه و سیاست های پیشین بوده است.

تحلیلگران سیاسی بر این باورند که آزادی چند چهره شاخص از زندانیان سیاسی در آستانه سفر روحانی به نیویورک نشانگر این واقعیت بوده است که سیستم قضایی کشور هم در راستای نشان دادن چهره ای جدید از جمهوری اسلامی در عرصه جهانی با سایر نهاد های مربوط همکاری کرده است.

رییس قوه قضاییه که می گوید در طول سه سال اخیر در سه نوبت تعدادی از محکومان امنیتی(!) مربوط به فتنه ۸۸ مورد عفو (!) قرار گرفته و آزاد شده‌اند و روند بررسی عفو و آزادی اخیر محکومان نیز قبل از انتخابات ریاست جمهوری انجام شده است.

اما نگفته است چرا برخی از زندانیان سیاسی به رغم اینکه بر اساس قانون آزادی شامل حالشان می شد و یا حتی مدت محکومیت شان خاتمه یافته است، طی سال های گذشته همچنان در زندان به سر می برند.

هر چند سر انجام آملی‌لاریجانی پذیرفته است که « فضای کشور عوض شده است» اما نقشی برای خود و قوه زیر نظرش در افراط کاری های گذشته قائل نشده و افزوه است: رأی مردم برای عوض شدن فضای عمومی کشور در نتیجه برخی بی‌تدبیری‌ها و بد‌اخلاقی‌های دولت گذشته و افراطی‌گری‌های آن دوره بود و مردم نیز برای عوض شدن آن فضا به عقلانیت و تدبیر و اعتدال رأی دادند و حماسه سیاسی آنها البته ربطی به فتنه‌گران ندارد.

رییس قوه قضاییه همچنین در سخنانی که به نظر می رسد سید محمد خاتمی را خطاب قرار داده است گفت: متاسفانه اخیراً در برخی گزارش‌ها و تحلیل ها آمده است که برخی مسببان فتنه ۸۸ مدعی شده‌اند که از آزادی اخیر محکومان خوشحالند و حتی ادعا کرده‌اند که اکثر این محکومان اتهامی نداشته‌اند و قوه قضاییه اتهام‌های غلطی به آنها وارد کرده و این افراد را بی‌گناه محکوم کرده بود، اما به صراحت اعلام می‌کنم که این شما مسببان فتنه ۸۸ هستید که با رفتار خلاف قانون و مجرمانه خویش اخلال در امنیت کشور نمودید و حال به غلط قوه قضاییه را به صدور احکام نادرست متهم می‌کنید.

آملی‌لاریجانی همچنین گفته است: کسانی که گمان می‌کنند رأی مردم به مسببان و طرفداران فتنه ۸۸ بوده است، در اشتباه‌ محض‌اند.

البته وی نمی گوید چگونه است به رغم همه تبلیغات سوئی که این سال ها وجود داشته است، مردم به کسی رای دادند که توسط افرادی که ” فتنه گر ” می‌خوانند مورد حمایت قرار گرفته بود.

هر چند رییس قوه قضاییه باید از اظهار نظرهای سیاسی خودداری کند، اما او مثل سال های گذشته بدون در نظر گرفتن شرط عدالت و بی‌طرفی برای قاضی، با تکرار سناریوهای امنیتی ها مدعی می شود که فتنه‌گران سال ۸۸ «خائنان به ملت ایران و‌ آرمان‌های انقلاب اسلامی و دروغ‌پردازانی بزرگ» هستند که «فریب بزرگی به نام تقلب در انتخابات را مطرح کردند و به استناد این دروغ و فریب بزرگ، قصد داشتند کشور را به آشوب بکشانند و البته اکنون به این خیال واهی افتاده‌اند که عوض شدن فضای جامعه به معنی رویکرد دوباره مردم و نظام به آنان است ».

وی به این هم بسنده نمی کند و بدون اشاره به کودتای انتخاباتی علیه رای مردم ادعا می کند: فتنه‌گران سال ۸۸ کودتاگران علیه آراء ملت بودند که قصد داشتند با بلوا و آشوب آراء مردم را تصاحب کنند و در زمان خنده‌های امثال اوباما علیه ملت ایران، همراه با آنان قهقهه سر می‌دادند.

ادعاهای رییس قوه قضاییه بدون اشاره به اعترافات دست اندرکاران برگزاری انتخابات و فعالان سیاسی برای بستر سازی غیرقانونی روی کار آمدن رییس دولت دهم است.

رییس قوه قضاییه بدون اشاره به نقش تیم طائب در داستانسرایی و انحراف افکار عمومی و نیز دهها کشته اعتراضات مسالمت آمیز مردم می گوید: فتنه‌گران کسانی هستند که به دروغ دختری فراری را شهیدی از ناحیه نظام معرفی کردند و برای او مجلس عزا به راه انداختند و در مجلس وی شرکت هم کردند.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com