در حالی که حدود ۹۰ درصد مناطق تهران از چند ماه گذشته به شبکه‌های ماهواره‌یی دسترسی ندارند، جمع آوری آنتن در مناطق مختلف از طرف نیروی انتظامی ادامه دارد.

به گزارش خبرنگار انصاف نیوز، در ابلاغیه‌ی «برابر دستور نیروی انتظامی» که در یکی از مجتمع‌های مسکونی تهران نصب شده، آمده است: «با سلام. احتراما با عنایت به قانون ممنوعیت نصب و استفاده از تجهیزات ماهواره، خواهشمند است حسب ابلاغ مقامات مسوول از تاریخ ۱۲ شهریور ۹۲ حداکثر ظرف یک هفته راسا بدون تاکید مجدد نسبت به جمع آوری تجهیزات دریافت ماهواره اقدام فرمایید. بدیهی است در غیر این صورت برابر قانون برخورد خواهد شد. مدیریت مجتمع …».

این در حالی است که یکی از نصب کننده‌های آنتن ماهواره که فعالیتی غیر قانونی دارند در گفتگویی با انصاف نیوز گفت: از سه چهار ماه پیش، شبکه‌های ماهواره‌یی در تهران تقریبا قابل دریافت نیست؛ شاید در ۹۰ درصد تهران این مشکل را دارند.

به گفته‌ی وی، البته این شبکه‌ها در همین مناطق که مشکل دارند، از حدود ساعت ۲ نصف شب تا ساعت ۹ صبح وصل هستند. هر چند تعدادی از شبکه‌های ایتالیایی اصلا قطع نیستند و همیشه قابل دریافت هستند. برای دریافت برخی شبکه‌ها نیز کسانی با چرخاندن آنتن به سمت‌هایی مثلا افغانستان مشکل خود را برطرف می کنند!

با توجه به اینکه نظرسنجی‌های رسمی نشان از بالا بودن آمار استفاده از شبکه‌های ماهواره‌ای در تهران و سایر شهرها و حتی روستاهای کشور دارد؛ یکی از مسایلی که در تبلیغات انتخاباتی مورد توجه بود، اظهارات کاندیداها درباره‌ی همین موضوع بود.

واکنش روحانی در نیویورک درباره آزادی ماهواره

در سفر نیویورک، در انجمن آسیا و اندیشکده شورای روابط خارجی نیویورک از روحانی سوال شد که آیا در ایران ماهواره ممنوع است؟ روحانی با خنده جواب داد: در ایران همه به راحتی به شبکه های ماهواره دسترسی دارند حتی روی پشت بام های هر روستایی آنتن ماهواره می بینید.

واکنش ناجا به نظر روحانی

سردار سعید منتظرالمهدی، معاون اجتماعی نیروی انتظامی در نشست خبری به مناسبت هفته ناجا در واکنش به سخنان روحانی، گفت: قانون استفاده از ماهواره تاکنون تغییری نکرده البته ممکن است برخوردها متفاوت یا تعدیل شده باشد. اما به طور کلی ناجا موظف به اجرای برنامه‌ای است که به آن ابلاغ شده است. به گفته معاون اجتماعی ناجا، پلیس به دنبال این است که مسائل فرهنگی و اجتماعی را از طریق اجتماعی حل کند و علاوه بر آن مسائل انتظامی را نیز تا حد ممکن به شکل اجتماعی برطرف کند.

بنا بر این گزارش، پیش از انتخابات با افزایش پارازیت‌ها، دریافت شبکه‌های ماهواره‌ای در اکثر مناطق تهران دچار اختلال شدید شده بود که موضوع انتخابات بیشترین گمانه زنی‌ها درباره‌ی علت آن بود اما این روند همچنان ادامه دارد؛ همزمان جمع آوری آنتن‌ها در مناطقی که این شبکه‌ها قابل دریافت نیستند هم ادامه دارد.

نصب کابل ماهواره در دفتر روحانی، سال ۱۳۶۹

هاشمی رفسنجانی روز یکشنبه ۲۷ خرداد ۱۳۶۹ در خاطرات خود می‌نویسد: بعد از نماز صبح دوش آب سرد گرفتم و تا ساعت شش خوابیدم. دکتر [حسن] روحانی [دبیر شورای امنیت ملی]، موقع صبحانه آمد و خواستار اجازه‌ی انتقال کابل ماهواره به دفترش شد.

البته دفتر خود آقای هاشمی و مقامات عالی رتبه‌ی آن زمان از سال‌ها قبل امکان دریافت شبکه‌ی ماهواره‌یی را داشت. او در خاطره‌ی روز یکشنبه ٣١ فروردین ١٣۶۵ می‌نویسد: «صبح زود به مجلس آمدم. از صدا و سیما آمده اند و از طریق ماهواره یک کانال به دفترم داده اند که شبکه تلویزیونی سی. ان. ان آمریکا را می گیرد. در دفاتر رئیس جمهور (آیت الله خامنه‌ای)، نخست وزیر (میرحسین موسوی) و رییس شورای قضایی (آیت الله موسوی اردبیلی) هم گذاشته‌اند».

در آن سال‌ها که ماهواره به اندازه‌ی امروز فراگیر نشده بود، تعمیرکار هم کم بود. هاشمی چهارشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۶۶ در خاطرات خود می‌نویسد که برای تنظیم گیرنده‌ی دفترش، از صداوسیما آمده بودند: «مهدی آمد. کارت جواز تردد در منطقه عملیاتی می خواست. یاسر آمد. دوربین فیلمبرداری برای جبهه می خواست؛ هر دو عازم جبهه اند. از صد ا و سیما برای تنظیم تلویزیون و گرفتن برنامه هایی که از ماهواره پخش می شود، آمدند اما درست نشد».

تصاویری از آنتن‌های ماهواره در تهران

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com