دیوان عالی کشور با انتشار یک اصلاحیه اعلام کرد فرجام‌خواهی درباره حکم اعدام محمد قبادلو رد شده و حکم اعدام وی تایید شده است

کانون حقوق بشر ایران، شنبه سوم دیماه ۱۴۰۱؛ حکم اعدام محمد قبادلو ۲۲ ساله و از بازداشت شدگان اعتراضات سراسری در دیوان عالی کشور تایید شده و جان وی در خطر قریب الوقوع اجرای حکم اعدام قرار گرفت. این حکم درحالی تایید شد که به گفته وکیل وی؛ «پرونده این متهم دارای نواقص متعدد، مستندات ناکافی مبنی بر مجرم بودن و همچنین ابتلای موکلش به بیماری اعصاب است.»

محمد قبادلو ۲۲ ساله فرزند محمدعلی از بازداشت شدگان در اعتراضات سراسری ۱۴۰۱ است. اتهام وارد شده به وی «افساد فی الارض از طریق اقدام گسترده علیه ماموران موتوری نیروی انتظامی با اصابت خودروی سواری و کشتن استوار فرید کرم پور حسنوند و مجروح شدن ۵ مامور پلیس» اعلام شده است.

صبح امروز خبرگزاری قوه قضاییه (میزان) اعلام کرد که حکم اعدام محمد قبادلو و سامان صیدی (یاسین) توسط دیوان عالی کشور نقض شده است. امیر رئیسیان، وکیل مدافع آقای قبادلو نیز با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود، نقض حکم اعدام موکل اش را تایید کرد؛ با این حال ساعاتی بعد، این خبرگزاری به نقل از روابط عمومی دیوان عالی کشور، خبر نقض حکم اعدام محمد قبادلو را تکذیب کرد و نوشت حکم وی ابرام شده است.

جلسه دادگاه محمد قبادلو روز شنبه ۱۹ آذر۱۴۰۱، در دادگاه کیفری تهران در شرایطی کاملا ناعادلانه برگزار شد.

محمد قبادلو پیشتر در بخش نخست پرونده خود در دادگاه انقلاب از بابت اتهام افساد فی الارض از طریق «جنایت علیه تمامیت جسمانی افراد، تخریب و اقدام علیه امنیت ملی کشور که منجر به اخلال در نظم عمومی و ناامنی در کشور و وارد کردن خسارت به افراد و اموال عمومی» محاکمه و به اعدام محکوم شده بود.

یک منبع مطلع در این رابطه به کانون حقوق بشر ایران گفت: «محمد قبادلو ۲۲ ساله در یک دادگاه ناعادلانه بدون حضور وکلای مدافع انتخابی در یک دادگاه کوتاهی به اعدام محکوم شد.»

بنا بر اظهارات خانواده وی، محمد دچار بیماری دو قطبی بوده و در هنگام برگزاری جلسه دادگاه بدلیل نرسیدن داروهای وی حالت عادی نداشته و توان دفاع از خود را نداشته است و روانپزشک سازمان پزشکی قانونی در اظهاراتی خصومت آمیز در جلسه دادگاه گفته که وی میدانسته که چه کاری انجام میداده است در حالی که مدارک پزشکی قبلی وی حکایت از عدم سلامت روحی وی بوده است که اسناد آن نیز موجود است .

همچنین خود محمد قبادلو در این رابطه در دفاعیات خود گفت: «در زمان حادثه دو ماه بود که داروهایم را نخورده بودم و سه شب هم نخوابیده بودم و با فیلم‌هایی که در فضای مجازی دیدم عصبانی و تحریک شده بودم.»

پرونده محمدقبادلو دارای ایرادات بسیار زیادی بوده است و وکیل امیر رئیسیان ایرادات پرونده را همراه با مستندات کافی منتشر کرده بود.

 

با وجود تمام این ایرادات و تحت فشار و شکنجه، محمد قبادلو به اعدام محکوم شده و حکم او هر لحظه در شرف اجرا است.

رئیس قوه قضاییه و بسیاری مقامات بارها برای سرعت بخشیدن بر اجرای احکام اعدام معترضان بازداشت شده تاکید کرده اند.

شایان ذکر است، پیش از این نیز حکم اعدام دو معترض بازداشت شده اجرا شد؛ محسن شکاری سحرگاه پنجشنبه ۱۷ آذر در زندان گوهردشت (رجایی شهر ) با اتهام «محاربه از طریق مجروح کردن یک نیروی سرکوبگر و بستن خیابان» و مجیدرضا رهنورد روز دوشنبه ۲۱ آذر با اتهام «محاربه از طریق قتل دو بسیجی» در ملاءعام در مشهد اعدام شدند.

کانون حقوق بشر ایران را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید:
تلگرام / توییتر / اینستاگرام / یوتیوب / فیسبوک

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)