سازمان حقوق بشر ایران؛ ۲۷ آذر ۱۴۰۱: درپی شورش روز شنبه در زندان مرکزی کرج (ندامتگاه) دست‌کم یک زندانی به‌نام محسن منصوری، با اصابت گلوله از پشت سر کشته شد و چندین زندانی مجروح شدند. همچنین طی روزهای شنبه و یکشنبه، دست‌کم ۱۷ زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده بودند، جهت اجرای حکم اعدام به سلول انفرادی منتقل شدند.
زندان مرکزی کرج (ندامتگاه)

روز شنبه ۲۶ آذر ماه، زندانیان بند ۱، ۳ و ۴ در زندان مرکزی کرج، درپی انتقال یکی از زندانیان محکوم به اعدام این بند به سلول انفرادی جهت اجرای حکم، دست به شورش زدند. طبق آخرین اخبار، درپی این ناآرامی‌ها دست‌کم یک زندانی به‌نام محسن منصوری، ۳۱ ساله جان خود را از دست داد.

منابع مطلع به سازمان حقوق بشر ایران گفتند: «محسن منصوری از پشت سر و به وسیله گلوله جنگی مورد اصابت قرار گرفته بود.»

از سوی دیگر دست‌کم چهار زندانی به‌نام‌های محسن قلی‌زاده، حسن عبدی، شهریار گنجی و فرزاد قبادی به‌شدت مجروح شده و به مراکز درمانی خارج از زندان منتقل شده‌اند.

درپی نا آرامی‌های روز گذشته، زندانیان دوربین‌های مداربسته زندان را شکسته، پتوها را آتش زده، راه‌های ورود به بند را بسته و شعارهای «مرگ بر خامنه‌ای»، «مرگ بر جمهوری اسلامی» و «مرگ بر دیکتاتور» سر دادند.

براساس آخرین گزارش‌ها، طی روز گذشته و امروز دست‌کم ۱۷ زندانی که با اتهامات مربوط به «مواد مخدر» به اعدام محکوم شده‌اند، در این زندان جهت اجرای حکم به سلول انفرادی منتقل شده‌اند. اسامی این ۱۷ زندانی عبارت است از: امید فتح زاده، صمد هاشمی، مصطفی نصیری، مسعود ساسانی، اکبر خلیلی، مهدی دوستداری، حسن گنجی، میلاد یاری، احسان بساطی، مازیار سلطان‌زاده، هادی نظری، رضا زائری، مهدی کامرانی فر، ابوالفضل برقانی نژاد، سابینا اسماعیل زاده، ابراهیم اجلی و علی تیموری.

لازم به ذکر است، از ابتدای ماه دسامبر تا امروز، دست‌کم ۴۲ تن در زندان‌های ایران اعدام شدند که ۱۹ تن از ایشان از محکومان جرایم مربوط به «مواد مخدر» بودند.

از ابتدای اعتراضات سراسری در ایران، دست‌کم چهار زندان در تهران رشت، کرج و قائمشهر دست به شورش زدند که درپی سرکوب این شورش‌ها، چندین زندانی جان خود را از دست دادند. 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)