ضرورت انحلال سپاه پاسداران اولین گام برای تغییر و براندازی

از مدتی پیش زمزمه‌هایی در مورد انحلال سپاه پاسداران در سپهر سیاسی ایران از سوی سازمان‌های و اشخاص مختلف سیاسی عمدتا اپوزیسیون مطرح شده است، در این مطلب به چرایی و ضرورت انحلال سپاه پاسداران می‌پردازیم.

می‌توان گفت حکومت ولایت فقیه از این حیث نمونه‌یی شاذ و نادر است؛ دو ارتش در یک کشور، ارتش رسمی کشور و دیگری سپاه پاسداران.

آن گونه که از اساس‌نامه و نام سپاه پاسداران برمی‌آید این ارگان نه سپاه رسمی کشور ایران، بلکه سپاه پاسداران «انقلاب اسلامی»، [بخوانید حکومت ولایت فقیه] می‌باشد.

سپاه در نقش نگاهبان اصلی خامنه‌ای

در این شکی نیست که سپاه نیروی اصلی حافظ و نگاهبان حکومت ولایت فقیه است که زائیده و رشد یافته در بطن جنگ خمینی با عراق بوده است.

به بیان دیگر خمینی که نمی‌توانست برای تحقق رویاهایی که در سر خود داشت به ارتشی که از نظام سلطنتی باقی مانده بود، اعتماد کند، چاره را در این دید که ارتش دیگری را با نیروهای وفادار به خودش تاسیس و تقویت کند.

پیشینه تشکیل سپاه پاسداران تقریبا در دسترس همگان قرار دارد و به آسانی با اندکی جستجو می‌توان درباره آن تحقیق کرد.

اما آنچه که امروز در مورد سپاه حکومت ایران می‌‌توان گفت به معنای اخص کلمه اختاپوسی است که بر تار و پود صحنه سیاست، اقتصاد و اجتماع ایران چنگ انداخته است.

به طور خلاصه می‌توان گفت که اصلی‌ترین کارکرد سپاه پاسداران در دهه‌های اخیر و به خصوص در سال‌های اخیر، سرکوب مردم ایران و خاموش‌ ساختن هر صدایی است که به مخالفت با حکومت ولایت فقیه برخاسته است.

سپاه پاسداران و زیرمجموعه‌هایش شامل بسیج، لباس شخصی‌ها، اطلاعات سپاه و… از اصلی‌ترین بازوهای سرکوب مخالفان حکومت اخیر در اعتراضات سال‌های اخیر محسوب می‌شوند.

بخشی از سپاه پاسداران نیز در کسوت «ضابط قضائی» پا را از این نیز فراتر گذاشته و علاوه بر سرکوب مستقیم مردم ایران و معترضان، در پرونده‌سازی و اجرای احکام اعدام و زندان برای مخالفان حکومت ایران نقش فعال داشته و دارد.

بودجه سپاه بیشتر از بودجه ارتش رسمی کشور

در خدمتگزاری سپاه برای حکومت ولایت فقیه همین بس که باید به این واقعیت اشاره شود که بودجه رسمی سپاه، در بودجه مالی کشور در سال‌های اخیر بیش از ۱.۵ تا ۱.۸ برابر بودجه ارتش رسمی کشور بوده است.

این خاصه‌ خرجی برای سپاه در حالی است که این اختاپوس، با استیلاء بر بخش عمده‌یی از ثروت‌های کلان کشور و در اختیار گرفتن بخش قابل توجهی از اقتصاد کشور، خود درآمدهای به مراتب بیشتر و هنگفتی را تحصیل کرده و آن را خرج مطامع نظامی، سرکوب و تروریستی‌اش می‌کند.

اما با گذشت بیش از ۴ دهه از عمر فاجعه‌بار سپاه، مردم ایران به خوبی دریافته‌اند که سپاه دشمن اصلی و شماره یک مردم ایران به شمار می‌رود و در حالی که حکومت ولایت فقیه در اثنای قیام سراسری، مردم ایران را از آینده‌یی تیره و تار و از استقرار داعش در ایران می‌ترساند، مردم ایران این وارونه‌گویی و ترفند حکومت ولایت فقیه را با شعار کلیدی «بسیجی، سپاهی، داعش ما شمایی» به خود حکومت‌گران برگرداندند.

قطع یقین و در امتداد این شعار و در پهنه عمل سیاسی و اجتماعی باید از این «داعش ولایت فقیه» خلع ید شده و انحلال آن تبدیل به یک خواست عمومی و اجتماعی در ایران شود. [چرا سپاه پاسداران باید منحل شود؟]

چرا سپاه باید منحل شود

خمینی در ۲۹ مرداد ۱۳۵۸ راجع به سپاه گفته بود «اگر سپاه نبود کشور [بخوانید حکومت ولایت فقیه] نبود».

این گفته‌ی خمینی در شرایطی بود که این ارگان غارت و سرکوب به تازگی تاسیس شده بود و مانند امروز تسلط کامل بر سیاست، اقتصاد و جامعه ایران نداشت.

اما اکنون و با توجه به نقش اخص سپاه، بسیج و نیروهای لباس شخصی سپاه در سرکوب مردم ایران، دیگر محرز گشته است که سپاه پاسداران به روشنی، دشمن مردم ایران است.

از این رو خواست مردم ایران و ضرورت مبرم تاریخی در این مرحله ایجاد می‌کند که انحلال سپاه پاسداران در دستور کار مردم ایران و یکی از اهداف اعتراضات سراسری لحاظ شود.

در این شک و شبهه‌یی نیست که با انحلال سپاه پاسداران به هر طریق ممکن، تغییر و براندازی حکومت ولایت فقیه و حکومت ملایان برای مردم ایران به مراتب سهل‌تر و آسان‌تر از گذشته خواهد بود.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)