اعدام مجیدرضا رهنورد و واکنش‌های جهانی

به دنبال اعدام مجیدرضا رهنورد، دومین معترض ایرانی، موجی گسترده از واکنش‌‌های جهانی در کشورهای مختلف جهان برانگیخته شده است.

در طول یک هفته اخیر ۲ معترض ایرانی، محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد به دست قضائیه خامنه‌ای اعدام شدند. این اعدام‌ها محکومیت‌‌های گسترده‌ ی جهانی را علاوه بر محکومیت داخلی به همراه داشته است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در آخرین نمونه از این محکومیت‌ها، صدور احکام سنگین و در حال حاضر اولین اعدام در ملاء عام علیه معترضان ایرانی را امری برای ارعاب مردم ایران و سرکوب مخالفان دانست و اعلام کرد که «واقعا رهبران ایران چقدر از مردم خود می‌ترسند».

پرایس در جریان نشست خبری هفتگی خود اعلام کرد که رهنورد معترض مشهدی، پس از محاکمه‌یی ساختگی به سرعت اعدام شد.

پرایس ضمن اشاره به اینکه حکومت ایران هزاران نفر را تا کنون به دلیل شرکت در تظاهرات دستگیر کرده است افزود بسیاری از آنها اکنون با احکام سختی مواجه هستند از جمله مجازات اعدام و محاکمه‌های ساختگی که فاقد هر گونه روند قانونی می‌باشد ما این رفتار ظالمانه را به شدت محکوم می‌کنیم.

محکومیت اعدام مجیدرضا رهنورد توسط دبیر کل سازمان ملل

در همین حال آنتونیو گوترز، دبیر کل سازمان ملل متحد در واکنش به اعدام مجیدرضا رهنورد، ضمن محکوم کردن این اعدام، از مقامات حکومت ایران خواست تا فورا اجرای مجازات اعدام معترضان را متوقف نمایند.

افزون بر این اتحادیه اروپا نیز در واکنشی مشابه از مقامات حکومت ایران خواست تا احکام اعدام معترضان ایرانی به دلیل شرکت در اعتراضات اخیر را متوقف سازد.

هم زمان دفتر حقوق بشر سازمان ملل در ژنو نیز اعدام رهنورد را محکوم کرد. دفتر حقوق بشر سازمان ملل در واکنش به اعدام رهنورد اعلام کرد «از ادامه اعدام معترضان و اعدام رهنورد تنها سه هفته پس از بازداشت وحشت‌زده شدیم».

این نهاد سازمان ملل روز دوشنبه ۲۱ آذر ضمن تقبیح مجازات اعدام در پیام توییتری خود تاکید کرد: «نگران جان سایر معترضان محکوم شده به اعدام هستیم، استفاده از مجازات اعدام با حق حیات سازگار نیست..»

محکومیت اعدام مجیدرضا رهنورد توسط سازمان عفو بین‌الملل

در همین راستا سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به اعدام هولناک مجیدرضا رهنورد در ملاء عام، اعلام کرد این اقدام، قوه قضاییه‌ی حکومت ایران را رسوا می‌کند.

عفو بین‌الملل درباره اعدام رهنورد توسط قضائیه‌ی خامنه‌ای در توئیتی نوشت: «قوه قضاییه‌ی ایران ابزار سرکوب است که افراد را به پای چوبه دار می‌فرستد تا ترس ایجاد کند و انتقام‌جویی از معترضانی که جرأت ایستادگی در برابر وضعیت موجود را دارند. اعدام هولناک رهنورد در ملاء عام، امروز قوه قضاییه ایران را رسوا می‌کند.»

محکومیت اعدام مجیدرضا رهنورد توسط دیده‌بان حقوق بشر

افزون بر این دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی به جزئیات اعدام‌های ناعادلانه محسن شکاری و مجیدرضا رهنورد پرداخت و نوشت در حال حاضر چند نفر دیگر در خطر هستند. این سازمان این اعدام‌ها را «نقض فاحش عدالت و تشدید خطرناک وضعیت» توصیف کرد.

محکومیت اعدام مجیدرضا رهنورد توسط فرانسه و پرتغال

فرانسه و پرتغال نیز اعدام رهنورد، دومین شهروند ایرانی را محکوم کردند. دولت فرانسه اعدام رهنورد دومین شهروند ایرانی در پی شرکت در تظاهرات را محکوم می‌کند.

سایت وزارت ‌خارجه فرانسه روز دوشنبه ۲۱ آذر در بیانیه‌ای نوشت: «فرانسه اعدام در ملأ عام امروز یک شهروند ایرانی که در پی شرکت در تظاهرات جاری در این کشور به مرگ محکوم شده بود را به شدیدترین نحو محکوم می‌کند. این اعدام که دومین مورد اعدام در کمتر از یک هفته است، به دیگر موارد پرشمار نقض جدی و غیرقابل قبول حقوق و آزادی‌های بنیادین توسط مقامات ایرانی اضافه شده است.»

وزیر امور خارجه پرتغال، ژوائو گومز کراوینیو نیز در روز دوشنبه ۲۱ آذر اعدام رهنورد را محکوم کرد و در توئیتی نوشت: «از اخبار ایران شوکه شدم. شهروند دومی که به سرکوب اعتراض کرده بود در شرایط ناگواری اعدام شد. اعدام‌ها باید فوراً متوقف شود، همه بازداشت شدگان باید به روند قانونی و حفاظت از تمامیت جسمانی خود دسترسی داشته باشند».

محکومیت اعدام مجیدرضا رهنورد توسط وزیر خارجه سابق سوئد و نماینده پارلمان آلمان

مارگوت والستروم، وزیر خارجه سابق سوئد با محکوم کردن اعدام مجیدرضا رهنورد، از جامعه بین‌المللی خواست سپاه پاسداران را به عنوان یک «سازمان تروریستی» شناسایی کنند.

خانم والستروم در توییتی درباره اعدام رهنورد نوشت که تنها محکوم کردن این اقدام «ظالمانه و شیطانی» کافی نیست. او از جامعه جهانی خواست علاوه بر اقدام فوری علیه سپاه، ویزای مقام‌های حکومت ایران و خانواده‌های آنها در خارج از ایران را لغو کنند.

هانا نیومن، نماینده آلمان در پارلمان اروپا نیز، در توییتی با اشاره به اعدام مجیدرضا رهنورد بدون آخرین ملاقات با خانواده نوشت که این «بی‌رحمی محض است»

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)