📚⭕️فردا سالگرد فاجعه ۲۱ آذر ۱۳۲۵ و جشن انسان کُشی شوونیسم است.

ارتش حکومت مرکزی ایران پس از ساقط کردن دولت قانونی «حکومت ملی آزربایجان» به رهبری سید جعفر پیشه وری در آذر ماه‌ سال ۱۳۲۵ و کشتار روشنفکران و مبارزین و هزاران نفر شهروند بیگناه آذربایجانی با‌ سوزاندن‌ کتابهای‌ تورکی‌ جشن‌ کتابسوزی‌ را‌ برگزار‌ کردند.
در آثار و مواضع پیشه‌وری هیچ موضوعی تحت عنوان «جدایی آذربایجان از ایران» وجود ندارد. وی در فعالیت‌های سیاسی خود، نه تنها نگاهی به جدایی آذربایجان وجود ندارد ، بلکه وی حتی در زمان حضورش در قفقاز در روزنامه «آذربایجان جزء لاینفک ایران» و مقالات پرشور و ایران‌دوستانه‌اش اندیشه‌های انترناسیونالیستی او را به نمایش می‌گذارند. وی پیکارگری بود که رهایی تمام شهروندان فلات ایران را می‌خواست.


پیشه‌وری در همه این روزگار تاکید داشت که «تمام خواسته‌های ما، خارج از این نقشه‌(نقشه ایران) نیست و در داخل سرحدات ایران است.‌(ابراهیم ناصحی، غائله آذربایجان در رهگذر تاریخ، تبریز، نشر ستوده، ۱۳۸۵، ص ۷۴).

«ریچارد کاتم» مامور  «سازمان سیا»، استاد دانشگاه و نویسنده کتاب «ناسیونالیسم در ایران» می گوید:
«کاری که فرقه در یک سال در تبریز کرد بیش از کارهایی بود که رضاشاه در طول بیست سال انجام داد»
شمردن همه کارهای مثبتی که در این یک سال در آزربایجان صورت گرفت خارج از محدوده این نوشته است، تنها اشاره به رسمی کردن و استفاده از زبان تورکی آزربایجانی در تمام ادارات، محاکمات، مکاتبات، مطبوعات و تدریس آن در همه مدارس آزربایجان و دانشگاه تبریز و انجام کلیه مقدمات و تهیه آنهمه نیازمندیها و تالیف و چاپ کتابهای درسی آنهم فقط در مدت چند ماه، سرعت و عظمت فوق العاده کار را نشان میدهد!

ملت آزربایجان در  پاییز سال ١٣٢۵ مورد قتل عام و کشت و کشتار دژخیمان و مرکزگرایان قرار گرفت

شوونیسم  روز ۲۱ آذر ۱۳۲۵ را به نام«روز نجات آذربایجان»جشن می گیرد! روزی که وحشیانه ترین جنایات را ارتش شاه و عواملش در آذربایجان مرتکب شدند و ۲۵۰۰۰ نفر را قتل عام کردند.

حتی ۲۵۰۰- ۲۰۰۰ سال پیش و در زمان بربریت هم وحشی ترین جنایتکاران در میدان جنگ هم دست به چنین جنایت وحشیانه نزدند اما ۷۲ سال پیش و در عصر مدنیت، ارتش متجاوز حکومت مرکزی در ۲۱ آذر ۱۳۲۵ و روزهای بعد با وحشیگری تمام و بدون هیچگونه محاکمه ای، انسانهای بی گناه آذربایجانی را جلو افسران متجاوز ارتش شاه در شهر خوی و پیش خود شاه در اردبیل سر بریدند و هلهله کنان شادی کردند!!!

رژیم نژادپرست در آن زمان و ایادی امروزی وی نام این وحشیگری تاریخ را «روز نجات آذربایجان» گذاشتد و هنوز هم بر این وحشیگری و بریدن سر انسانها در مقابل شاه با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی هلهله شادی سر می‌دهند و سوزاندن کتاب‌های ترکی را در ۲۶ آذر همان سال موفقیت و سربلندی خود می دانند

ملت آزربایجان در  پاییز سال ١٣٢۵ مورد قتل عام و کشت و کشتار دژخیمان و مرکزگرایان قرار گرفت که هنوز هم صاحبان چنین تفکر وحشیانه و راشیستی قتل عام آزربایجان را «روز نجات آزربایجان! » می نامند!

 

 

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)