تقاطع: هم‌زمان با آغاز سال تحصیلی جدید در ایران، علی‌رضا هاشمی، دبیرکل سازمان معلمان ایران، از سوی شعبه‌ی ۲۸ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس محکوم شد.

به گزارش تقاطع و به نقل از منابع نزدیک به معلمان ایران، قاضی مقیسه، در حکم صادره برای این فعال صنفی شناخته‌شده، وی را در اتهام “اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی” مجرم شناخته و با استناد به ماده ۶۱۰ قانون مجازات اسلامی به حداکثر مجازات پیش‌بینی شده در قانون برای این اتهام محکوم کرده است.

آقای هاشمی در اردیبهشت‌ماه ۸۹ و در جریان بازداشت فعالان صنفی معلمان ایران، توسط نیروهای امنیتی بازداشت شد و پس از یک ماه بازداشت در بند ۲۰۹ زندان اوین با قرار وثیقه آزاد شد.

او پیش از این نیز در اسفندماه ۸۵ به عنوان یکی از سازمان‌دهندگان تظاهرات اعتراضی معلمان در آن سال بازداشت و بعدها به سه سال حبس قطعی محکوم شده بود. هرچند که آن حکم تا به امروز به اجرا در نیامده است.

صدور حکم سنگین حبس برای علی‌رضا هاشمی، سومین مورد از این دست احکام در ماه‌های اخیر است.

پیش از این محمود بهشتی لنگرودی، سخن‌گو و بازرس کانون صنفی معلمان ایران، در هفته‌ی نخست خردادماه سال جاری، از سوی ابولقاسم صلواتی، قاضی شعبه‌ی ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ۵ سال حبس تعزیری محکوم شد. حکمی که با تایید در دادگاه تجدیدنظر به چهار سال حبس تعلیقی پیشین این معلم ۵۳ ساله اضافه گردید.

در آخرین روزهای مردادماه امسال نیز، علی‌اکبر باغانی، دبیرکل کانون صنفی معلمان ایران، از سوی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به ریاست پیرعباسی،  به یک سال حبس تعزیری و ۱۰ سال تبعید به شهرستان زابل محکوم شد. وی در ارتباط با بازداشت قبلی‌اش در جریان اعتراضات سال ۱۳۸۵ معلمان در مقابل مجلس شورای اسلامی نیز به ۵ سال حبس تعلیقی محکوم شده بود که با توجه به حکم پرونده‌ی تازه، این حکم نیز از حالت تعلیق خارج شده و به محکومیت یک سال حبسش اضافه شده است.

در حال حاضر رسول بداقی، محمود باقری، محمد داوری و عبدالله مومنی، چهار معلمی هستند که در در دو زندان اوین و رجایی‌شهر دوران حبس خود را می‌گذرانند. این چهار نفر پس از اعتراض‌های خرداد ۸۸ به دلایل سیاسی و صنفی، بازداشت شدند.

روز چهارشنبه (۲۵ سپتامبر-۳ مهر)، کانون صنفی معلمان ایران (تهران) با صدور بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید، نسبت به ادامه صدور احکام زندان، تبعید، و انفصال از خدمت برای معلمان «باوجود تغییر دولت و بهبود نسبی فضای سیاسی کشور» انتقاد کرد.

این تشکل صنفی، در بیانیه‌ی خود خواهان «توقف فوری اجرای حکم زندان آقایان باغانی و بهشتی» و «رفع کلیه‌ی احکام مبتنی برحبس تعلیقی، تبعید و… از معلمان فعال در نهادهای صنفی»، «پایان بخشیدن به دوره‌ی حبس تمامی معلمان زندانی در یک محدوده‌ی زمانی قابل قبول» و «رفع محدودیت‌ها و موانع فراقانونی، برای فعالیت‌های قانونی و آزادانه‌ی نهادهای صنفی فرهنگیان» شد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com