جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا طی مصاحبه­ای با شبکه­ی اسکای نیوز در پاسخ به سوال مجری برنامه درباره­ی جام جهانی قطر در رابطه با همجنسگرایان گفت: «لازم است همجنسگرایانی که برای حضور در جام جهانی از اروپا به قطر سفر می­کنند، هویت خود را  به عنوان یک همجنسگرا در طول جام جهانی پنهان کنند زیرا قطر کشوری شرقی است که قانون اساسی متفاوتی با بریتانیا و اروپا دارد و مجازات­های سنگینی برای همجنس­گرایان در نظر گرفته است.»

این اظهار نظر از یک وزیر بریتانیایی جای تأمل دارد. چگونه ممکن است کشوری بدون رعایت فرهنگ و ارزش­های انسانی میزبان یک دوره­ی بزرگ جهانی باشد؟ اگر این ارزش­ها و حقوق انسانی را در نظر نمی­گیرد چرا میزبان یک دوره­ی جهانی می­شود؟ آیا معامله­ی فیفا و سازمان ملل با قطر فقط یک معامله اقتصادی و ورزشی تهی است؟ آیا آنها نمی­توانند برای کشوری مانند قطر شرایطی ایجاد کنند که به ارزش­های جهانی و انسانی دیگر کشورها احترام بگذارد؟ عجیب­تر این است که چرا این سخنرانی از زبان یک وزیر بریتانیایی بیرون می­آید، در حالی که مقامات قطری اخیراً فاش کردند که به هر کسی که در روند جام جهانی شرکت می­کند بدون در نظر گرفتن جنسیت به وی احترام می­گذارند.

آیا این جمله جیمز کلورلی اینگونه نیست که بگوید هیچ کس جنسیت و احساسات جنسی خود را در طول جام جهانی دنبال نکند؟! آیا دقیقا این معنی را نمی­رساند؟ اینکه به انسان بگوییم احساسات و هویت خود را بیان نکن چگونه توجیه می­شود؟!

این نهایت عقب ماندگی، تبعیض و محصول ذهنیت مرد سالارانه است. آیا این اظهارات وزیر خارجه بریتانیا توهین به قوانین اساسی کشوری نیست که اهل تبعیض قائل شدن نیست و به ارزش­های انسانی احترام می­گذارد؟!

اگر چه فعالان جامعه رنگین کمان­ها در بریتانیا و سایر کشورها سخنان جیمز کلورلی را محکوم کرده­اند و به مقابله با آن برخاسته­اند، اما باید اظهارات این وزیر در سطح جهانی پاسخ داده شود و اجازه ندهیم افراد به دلیل موقعیت دولتی خود چنین سخنانی را بیان کنند و تبعیض و سرکوب را توجیه کنند. هیچ کس مجبور نیست به بهانه قداست و فرهنگ بومی هویت جنسی و احساسات خود را پنهان کند، زیرا هویت و احساسات جنسیتی بی احترامی به هیچ فرهنگی نیست.  

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)