هشدار امام جمعه زاهدان به «قضات» درباره صدور احکام اعدام

مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان به صدور احکام «محاربه» و اعدام برای معترضان بازداشت‌شده در اعتراضات اخیر اعتراض کرد و خطاب به «قضات» دستگاه قضائیه‌ی خامنه‌ای هشدار داد.

قیام سراسری مردم ایران در حالی روزهای سومین ماه خود را پشت سر می‌گذارد که حکومت ولایت فقیه در روزهای اخیر در اقدام برای ایجاد رعب و وحشت در بین معترضان، اقدام به صدور احکامی چون «محاربه» و اعدام برای دستگیر شدگان اعتراضات اخیر کرده است.

بنا بر اعلام رسانه‌های حکومت ولایت فقیه و به نقل از قوه قضائیه حکومت ایران،‌ تا کنون حداقل ۶ نفر از معترضان دستگیر شده در اعتراضات اخیر به اعدام محکوم شده‌‌اند.

همچنین سازمان عفو بین‌الملل اخیرا اعلام کرده است که حداقل ۲۱ نفر دیگر از معترضان دستگیر شده در اعتراضات اخیر با خطر صدور حکم اعدام مواجهند.

محکومیت صدور احکام اعدام در ایران از سوی برخی کشورهای غربی

صدور احکام اعدام برای معترضان دستگیر شده در اعتراضات ایران در حالی است که برخی از کشورهای غربی از جمله کانادا و آلمان و برخی سازمان‌های بین‌المللی مانند سازمان ملل در طی هفته‌های اخیر از مقامات حکومت ایران خواسته‌اند از صدور حکم اعدام برای معترضان دستگیر شده خودداری کند.

صدور احکام اعدام برای برخی از معترضان دستگیر شده در اعتراضات اخیر در حالی صورت می‌گیرد که ۲۲۷ نفر از اعضای مجلس حکومت ولایت فقیه، در اقدامی بیشرمانه با صدور بیانیه‌یی جنجالی ضمن «محارب» خواندن برخی از معترضان، از قوه قضائیه‌ی خامنه‌ای خواستند که حکم اعدام را در مورد آنها اجرا کند.

اعتراض امام جمعه زاهدان نسبت به صدور احکام «محاربه» و اعدام برای معترضان

با بالا گرفتن موج اخبار صدور احکام «محاربه» و اعدام برای معترضان دستگیر شده در اعتراضات اخیر و شدت آن در برخی از استان‌های کشور نظیر استان سیستان و بلوچستان، مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی، امام جمعه اهل سنت زاهدان در نماز جمعه روز ۱۱ آذر ۱۴۰۱، نسبت به صدور احکام «محاربه» و اعدام برای بازداشت‌شدگان اعتراضات اخیر اظهار نگرانی کرده و به «قضات» دستگاه قضائیه خامنه‌ای در مورد صدور این احکام هشدار داد.

امام جمعه زاهدان ضمن اشاره به اینکه «همه ایرانی هستیم از زرتشتی و دراویش و بهایی. آنها هم انسان هستند و باید حق‌شان رعایت شود»، در مورد اخبار شکنجه و آزار و اذیت بازداشت‌‌شدگان قیام سراسری اخیر اعلام کرد «زندانی همان اسیر است، کتک‌ زدن، اهانت، ناسزا، تعرض به آنها خلاف تعالیم اسلامی است و باید با مخالف و منتقد اسلامی رفتار شود.»

برای زندانیان محاربه نزنید!

امام جمعه زاهدان در ادامه اظهارات خود افزود «برای زندانیان محاربه نزنید! معترض با محارب و مفسد فرق می‌کند، اینها اعتراض دارند، ۴۴ سال ملت تحمل کردند، حالا برای مردم اعتراضی پیش آمده… جلوگیری از انتقاد، استبداد به وجود می‌آورد».

امام جمعه زاهدان ضمن اشاره به این موضوع که حکم کسی که اعتراض کرده است «محاربه» نیست اعلام کرد «حکم محاربه برای فعالیت مسلحانه و جنگ است نه برای کسی که با سنگ و چوب و داد و بیداد اعتراضی بکند».

«قضات» باید جواب پس بدهند!

امام جمعه زاهدان ضمن هشدار به «قضات» دستگاه قضائیه خامنه‌ای که برای دستگیرشدگان حکم «محاربه» و اعدام صادر کرده و می‌کنند؛ اعلام کرد «صراحتا می‌گویم برای خیلی از قضات می‌ترسم… قضات باید توجه کنند و اگر کسی حقش اعدام و مرگ نباشد و به او حکم اعدام بدهند… باید… جواب پس بدهند».

امام جمعه زاهدان ضمن زیر علامت سوال بردن حکم اعدام در حکومت ولایت فقیه افزود «…بارها اعلام کردیم قوانین [جزائی] نیاز به تجدید نظر دارند، در این جزاهای سنگینی که برای برخی جرم‌ها دیده شده باید تجدید نظر شود…».

از ۴۴ سال از تبعیض و فشارها و فقر خسته‌ایم

امام جمعه زاهدان ضمن اشاره به این موضوع که «بعد از ۴۴ سال از تبعیض و فشارها و فقر خسته‌ایم»، مقامات حکومت ایران را خطاب قرار داد و افزود «ما را زندانی نکنید! مردم را نزنید! مردم گرسنه‌اند… اینها ملت ایران هستند».

امام جمعه زاهدان ضمن اشاره به جمعه خونین زاهدان که در آن بسیاری از نمازگزاران اهل سنت توسط نیروهای نظامی حکومت ایران به رگبار بسته شده و قتل عام شدند، گفت «بی‌جهت مردم را تیرباران کردند و بسیاری از ما کشته و زخمی شدیم… خواسته ما مجازات کسانی بود که مردم را زدند…». [جمعه خونین زاهدان و سراسیمگی و آشفتگی ولایت فقیه]

نگرانی جاوید رحمان از صدور احکام اعدام برای معترضین

اظهارات امام جمعه زاهدان درباره اعتراض و هشدار برای صدور احکام «محاربه» و اعدام برای معترضان در حالی است که جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر در ایران، در تاریخ سه‌شنبه ۸ آذر ۱۴۰۱، در مصاحبه‌یی با رویترز اعلام کرد که مقامات حکومت ایران «کارزار صدور حکم اعدام» برای معترضان به راه انداخته‌اند.

شایان ذکر است حکومت ایران از ابتدای روی کار آمدن و تثبیت قدرت در ایران، از مجازات اعدام به عنوان وسیله‌یی جهت ارعاب و وحشت در میان مردم ایران استفاده کرده و می‌کند، در حال حاضر نیز قصد دارد با صدور احکام اعدام، معترضان کف خیابان را خاموش و ساکت کند، اما استمرار قیام سراسری مردم ایران نشان داده است که این حربه حکومت ایران دیگر زنگ زده و کارایی ندارد، مردم ایران نشان داده‌اند برای رسیدن به آزادی حاضرند هر بهایی را بپردازند.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)