خودی‌های نظام نیز ادعاهای خامنه‌ای را به چالش می‌کشند

بعد از سخنرانی خمینی در جمع بسیجیان حکومتی برخی از خودی‌های حکومت ایران سخنان وی را به چالش می‌کشند.

خامنه‌ای ولی فقیه حکومت ایران در دیدار و سخنرانی اخیر خود با بسیجیان حکومتش، معترضان کف خیابان را عده‌یی «اغتشاش‌گر» و «تروریست» خواند. اما برخی از خودی‌های نظام، سخنان خامنه‌‌ای در این رابطه را به چالش کشیده‌اند. [خامنه ای؛ یک سخنرانی و یک صد دردسر!]

از جمله محمد سلامتی دبیر کل «سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی» حکومت ایران در مصاحبه‌یی با رویداد ۲۴، در مطلبی با عنوان «اعتراضات ۱۴۰۱ ربطی به خارجی‌ها ندارد/ محدودیت‌ها به بی‌اعتمادی بین مردم و حکومت دامن زده است» نه تنها علت اعتراضات را در اهمال‌‌های داخلی و عملکرد مسئولان حکومتی عنوان کرد بلکه عنوان ساخت که نباید این اعتراضات را به کشورهای خارجی نسبت داد.

ریشه‌های اعتراضات به مطالبات انباشته مردم مربوط می‌شود

سلامتی ریشه‌های اعتراضات اخیر در کشور را مطالبات به انباشته‌ی قشرهای وسیعی از جامعه که مستقیم یا غیرمستقیم در بروز حوادث اخیر موثر واقع شده‌‌اند نسبت داد.

شاید بتوان بخشی از این سخن سلامتی را به عنوان پارامتری جزئی در مورد اعتراضات اخیر محسوب کرد اما شدت و حدت اعتراضات جاری در کشور نشان می‌دهد که مردم ایران دیگر از موضوع مطالبه‌گیری در حکومت ایران ناامید شده و در پی تغییر حکومت ولایت فقیه هستند.

اعتراف خودی‌‌های نظام به اعتراضات مردمی بر خلاف خامنه‌ای

سلامتی علاوه بر، بر شمردن موضوعات و پارامترهای دخیل در بروز اعتراضات اخیر، موضوعات سیاسی چون محدودکردن آزادی‌های سیاسی، دخالت‌‌های نادرست در انتخابات‌های مختلف در کشور، محدودیت احزاب دست‌ساخته‌ی حکومت را، از عوامل نارضایتی مردم ایران برمی‌شمارد و بر خلاف خامنه‌ای اعتراف می‌کند که این اعتراضات از سوی مردم ناراضی کشور صورت گرفته و می‌گیرد.

سلامتی که از خودی‌های نظام به شمار می‌رود در ادامه مصاحبه خود می‌افزاید توضیح این شرایط نشان می‌دهد که علت اصلی اعتراضات مردمی را باید در کوتاهی و اهمال‌‌های داخلی و البته مرتبط با عملکرد دولت‌مردان  و مسئولان حکومت ایران جستجو کرد.

نباید اعتراضات را به خارجی‌ها نسبت داد

سلامتی به همین موضوع استناد کرده و مدعی می‌شود که پس به همین دلیل نباید دشواری‌ها و اعتراضات این روزها را به خارجی‌ها نسبت داد.

سلامتی در ادامه می‌افزاید شمولیت مطالبات فرهنگی از جمله حجاب در اعتراضات اخیر محدود است و نمی‌‌تواند پشتوانه اجتماعی بالایی در کشور داشته باشد و پشتوانه خارجی هم هر چقدر که قوی باشد نه تنها پایدار نیست بلکه در داخل حساسیت‌هایی را برمی‌انگیزد.

به بیان دیگر سلامتی، از خودی‌های نظام معترف می‌شود که موضوع ابتدایی، یعنی حجاب، که به عنوان نقطه آغاز قیام سراسری اخیر محسوب می‌شد، هدف غایی و نهایی معترضان در کف خیابان محسوب نمی‌شود و به زبان بی‌زبانی اذعان می‌دارد که خواسته مبرم معترضان، تغییر و براندازی حکومت ولایت فقیه می‌باشد.

یک سناریوی فریب

سلامتی همواره در طول مصاحبه خود می‌کوشد که موضوع و مطالبات معترضان در کف خیابان را به برخی موضوعات و مطالبات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی محدود کند، بدین وسیله وی در یک سناریوی فریب، می‌خواهد این امر را به مخاطب القاء کند که خواسته‌های مردم معترض در همین چارچوب قابل جوابگویی می‌باشد.

با این ترفند سلامتی از جانب خامنه‌ای و دیگر خودی‌های نظام می‌کوشد تا موضوع تغییر و براندازی را که خواست اصلی معترضان در کف خیابان است را نادیده انگاشته و اصلا بر روی آن مانور ندهد.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)