شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در ادامه گزارش های ماهانه خود، به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه شهریور ۱۳۹۲ پرداخت.

برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳ در گزارش خود که به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود، در سه بخش “حقوق مدنی و سیاسی”، “حقوق اقتصادی و اجتماعی” و “میراث فرهنگی و محیط زیست” به بررسی وضعیت حقوق بشر در ایران پرداخته است.

در بخش حقوق مدنی و سیاسی این گزارش به نام ۵ فعال سیاسی و مدنی که برای اجرای حکم به زندان منتقل شده اند، اشاره شده است.

همچنین خانم عبادی در گزارش خود به اعدام ۱۶ نفر در ماه شهریور اشاره کرده است. وضعیت اقتصادی و کارگران از دیگر مواردی است که در این گزارش به آنها پرداخته شده است.

به گزارش سایت کانون مدافعان حقوق بشر، متن گزارش ماه شهریور ۱۳۹۲ شیرین عبادی که در اول مهر ماه ۱۳۹۲منتشر شده، به شرح زیر است:

گزارشی مختصر از وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه شهریور ۱۳۹۲

 

مقدمه

وضعیت حقوق بشر در ایران در شهریور ماه ۱۳۹۲ که بر مبنای اطلاعات ارائه شده در سایت ها و رسانه های مختلف به ویژه رسانه های داخل کشور تهیه شده است، پس از تحقیقات به عمل آمده، صحت مطالب زیر محرز شد. این گزارش به شیوه سابق در سه بخش و به دو زبان فارسی و انگلیسی منتشر می شود.

وضعیت حقوق بشر در ایران در ماه شهریور ۱۳۹۲

بخش اول – حقوق مدنی و سیاسی و فرهنگی

الف- وضعیت فعالان سیاسی – اجتماعی دگر اندیش

۱) امید شاه مرادی- فعال سیاسی- برای گذراندن سه سال حبس تعزیری، آروین صداقت کیش- منتقد و پژوهشگر موسیقی- برای گذراندن سه سال حبس، مهدی دولتی دارآباد از فعالان مدنی برای گذراندن ۵ سال حبس تعزیری و سام کشمیری از هنرمندان برای گذراندن ۴ ماه حبس تعزیری به زندان اوین منتقل شدند. همچنین سید احمد موسوی- فعال سیاسی- برای گذراندن ۴ سال حبس تعزیری به زندان عادل آباد شیراز منتقل شد.

۲) علی هدایتی و یدالله دشتی دو تن از فعالان مدنی آذربایجان به ترتیب به پنج و شش ماه حبس تعزیری محکوم شدند. همچنین سلام گلنواز، امام جماعت یکی از مساجد سردشت به شش سال حبس و خلع دایم از لباس روحانیت محکوم شد. از سوی دیگر حکم چهار سال و چهار ماه حبس کسری نوری از دراویش گنابادی که اینک در زندان به سر می برد در دادگاه تجدیدنظر تایید شد.

۳) جلسه دادگاه تجدیدنظر پرونده اتهامی مهران رهبری از دراویش گنابادی برگزار شد.

۴) تعدادی از زندانیان سیاسی و عقیدتی بیمار هستند که نسبت به درمان آنها اقدامی به عمل نمی آید، از جمله: محمد حسن پورسیفی و محمدرضا پورشجری.

۵) مأموران امنیتی و انتظامی از برگزاری مراسم سالگرد اعدام زندانیان سیاسی و عقیدتی در سال ۱۳۶۷ در گورستان خاوران جلوگیری کردند. همچنین نیروهای امنیتی از سخنرانی لطف الله میثمی، فعال ملی- مذهبی در مراسم سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی در زنجان ممانعت کردند. از سوی دیگر مجوز برگزاری مراسم برای سالگرد درگذشت آیت الله طالقانی در حسینیه ارشاد تهران و آیت الله قدوسی داده نشد.

۶) ماموران یگان حفاظت اطلاعات زندان عادل آباد با حضور در بند عبرت این زندان، دراویش گنابادی محبوس در این بند را مورد ضرب و شتم قرار داده و با به کارگیری جبر و زور اقدام به تراشیدن سیبیل و ریش آنها کرده‌اند.

۷) فاطمه هاشمی- فعال مدنی- و محمد صالح نقره کار- فعال مدنی- به دادسرا احضار شدند.

ب- وضعیت فعالان فرهنگی، کتاب و مطبوعات، نویسندگان و روزنامه نگاران

۱) احمدرضا نجداد، وب نگار و نویسنده منتقد بازداشت شد.

۲) نشریه «نگین کرمان» توقیف شد.

۳) پاسپورت و مدارک هویتی محمد رسول اُف، کارگردان ایرانی پس از بازگشت به ایران توقیف شد.

۴) کنسرت شهرام ناظری درکرمانشاه لغو شد.

پ- سایر موارد نقض حقوق بشر

۱) در ماه شهریور ۱۶ نفر اعدام شده اند که به شرح زیر است:

«رضا. ر»، « سمیر.ح» و « نبی» در اهواز، «ب.ع» در استان قزوین و «مهدی – ب» و «سلیمان. و» در تنکابن اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران، اتهام این افراد را قتل عنوان کرده اند. همچنین «سعید. گ» در اهواز و «د . ن»، «ر.م » و «ف. ق» در استان قزوین اعدام شدند. رسانه های وابسته به دولت ایران اتهام این افراد را حمل و نگهداری مواد مخدر اعلام کرده اند. از سوی دیگر دادستان قم از اعدام پنج نفر در قم به اتهام حمل و نگهداری مواد مخدر خبر داد. همچنین «عرفان – ق» در قائمشهر اعدام شد. رسانه های وابسته به دولت ایران، اتهام این افراد را تجاوز به عنف عنوان کرده اند.

۲) بازپرس شعبه هفتم دادسرای عمومی و انقلاب کرمان از صدور حکم اعدام برای چهار نفر خبر داد. این مقام قضایی اتهام این افراد را تجاوز به عنف اعلام کرده است.

بخش دوم – حقوق اقتصادی و اجتماعی

۱) وضعیت اقتصادی در ایران همچنان نامناسب گزارش می شود. این در حالی است که معاون قوانین مجلس گفته که هزینه های درمان سرطان ۵ برابر شده است.

۲) ۵۰ کارگر قرار دادی کارخانه غرب استیل سمنان تعدیل شدند.

۳) ۷۰ نفر از کارگران کارخانه پارلو ساوه، چهار ماه، ۵۰۰ کارگر شاغل در شرکت پایندان، ۴ الی ۵ ماه و ۶۷ کارگر شرکت معدنی ماسه ریخته‌گری چیروک در شهرستان طبس، سه ماه دستمزد دریافت نکرده‌اند. همچنین حقوق کارگران کارخانه آزمایش شرق تهران حدود ۸ ماه است که معوق مانده است.

۴) رضا (بهروز) نقوی، کارگری از اهالی رباط کریم به جرم شعارنویسی بر روی دیوار بازداشت شد.

۵) تعدادی از زندانیان کارگری بیمار هستند که نسبت به درمان آنها اقدامی به عمل نمی آید، از جمله: رضا شهابی

بخش سوم- میراث فرهنگی و محیط زیست

اخبار منتشر شده از میراث فرهنگی و محیط زیست در شهریور ماه نیز همچنان نشان از نامناسب بودن وضعیت این حوزه دارد. از جمله: دریاچه هامون با آب شیرین به بیابانی مملو از شن های روان تبدیل شده است. وزش توفان و افزایش گرد و غبار تا ۲۰ برابر حد استاندارد بیش از ۱۰۰ روستا در سیستان و بلوچستان را در محاصره شن قرار داد.

شیرین عبادی
مدافع حقوق بشر و برنده جایزه صلح نوبل ۲۰۰۳
اول مهر ۱۳۹۲

توضیح: علاقه مندان می توانند برای کسب اطلاعات بیشر در خصوص این گزارش به سایت ها و خبرگزاری های زیر مراجعه کنند: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، خبرگزاری رسمی ایران (ایرنا)، خبرگزاری کار ایران (ایلنا)، خبرگزاری فارس، خبرگزاری مهر و باشگاه خبرنگاران جوان و سایت های کانون مدافعان حقوق بشر، جرس، الف، کمیته گزارشگران حقوق بشر، ندای آزادی، بازتاب، هرانا، قانون، کلمه، محبت نیوز، سنی آنلاین، کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، مجذوبان نور، ملی- مذهبی، موکریان، ندای سبز آزادی، رادیو زمانه، رادیو فردا و بی بی سی.

 

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com