رئیس سابق مجلس سنای بلژیک در مصاحبه با المنار به پشت پرده سناریوی حمله شیمیای درسوریه و نقش انگلیس، فرانسه و آمریکا در این موضوع اشاره کرد.
 ”آنه ماری لیزین” رئیس پیشین مجلس سنای بلژیک  و عضو حزب سوسیالیست بلژیک در مصاحبه با شبکه المنار گفت: یک گروه کوچک در سرویس جاسوسی فرانسه مسئله استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه را مطرح کرد.
آنچه می‌خوانید متن کامل مصاحبه این مقام سابق اروپایی در مورد تحولات سوریه و مواضع کشورهای غربی در قبال این کشور است.
نظر شما درباره مخالفت افکار عمومی اروپا با جنگ علیه سوریه چیست؟
معتقدم واتیکان با طرح ایده هدفمندانه دعا برای رفع مشکل سوریه بر افکار عمومی اروپا بسیار تأثیر گذاشت. این اقدام در زمان مناسب انجام شد، چرا که ملت‌های اروپا خواهان نبرد نیستند و در فرانسه این اقدام، با استقبال راستگرایان که متأثر از مسیحیان شرق بخصوص مسیحیان سوریه هستند، روبرو شد. در بلژیک موضع مسیحیان و واتیکان بر افکار عمومی ( بخصوص کسانی که هیچ شناختی نسبت به اوضاع سوریه ندارند و فکر می‌کنند مسیحیان شرق در خطر هستند) تأثیر گذاشت.
در اروپا اشتون در وضعیت مطلوبی به سر نمی برد. ۲۸ کشور عضو اتحادیه از جنگ استقبال نمی‌کنند و وی باید آنها را بترساند. البته موضع فرانسه را نیز باید مد نظر قرار داد. اشتون انگلیسی و وابسته به حزب کارگر است. گفته می‌شود حزب کارگر، کامرون را از ورود به جنگ منصرف کرد. بنابراین اشتون نمی‌تواند پا را از آنچه انجام داده، فراتر بگذارد هر چند فرانسه بیش از این را از اتحادیه مطالبه نماید.
۸۰ درصد بلژیکی‌ها مخالف جنگ هستند و هیچ بحث جدی در این باره صورت نگرفته است. در بلژیک، شخصیت‌های برجسته ‌کرد وجود دارد که با هیئت‌ها و شخصیت‌های سیاسی در تعامل هستند. کردها در همایش‌های عمومی و تخصصی خود به تبیین نبردهای خود با مخالفان و جبهه النصره می‌پردازند و به نظر من این موضوع در فهم آنچه در جریان است، بسیار تأثیرگذار است.
کردها دارای نیروی شبه نظامی هستند. با این حال آنها برخلاف دولت سوریه که به دیکتاتوری متهم می شود، دیکتاتور نیستند. آنها کشاورزان عادی هستند که سایه جبهه النصره و افراطیون را بر بالای سر خود برنمی تابند. بلژیکی‌ها نسبت به مشکلات منطقه‌ای بسیار حساس هستند و به خوبی موضع کردها را درک می‌کنند.
سرسختی فرانسوی‌ها در مواضع خود را چگونه تفسیر می کنید؟
دوستان فرانسوی من به خوبی از اوضاع سوریه مطلع هستند. آنها در آغاز موافق سیاست خارجی ( کی دورسیه)‌ نبودند. بنا به دلایلی که از آن بی‌خبریم عده‌ای در کنار سفیر فرانسه در سوریه قرار دارند که احساس می‌کنند در این موضوع به سمت افراطی‌گری سوق داده می‌شوند. آنها در مسائل خارجی به دور وزیر حلقه زده و ترکیب کاملی را بوجود آورده اند. بنابراین فابیوس (وزیر) و اریک شوالیه سفیر فرانسه در دمشق این راه را انتخاب کردند. معتقدم جان کری فرد محتاطی است و اطمینان بخشی فابیوس، جان کری را به سمت پافشاری بر استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه سوق داد. اوباما زمانی که احساس کرد هیچ یک از این مواضع، کمکی به وی نمی‌کند بیش از زمانی که گفت می‌خواهم بر اساس رأی و نظر جمهوری خواهان عمل کنم، راه احتیاط را در پیش گرفت.
یک مشکل در فرانسه به وجود آمد که چنین تمایلی به سمت سرسختی بر موضع استفاده از سلاح شیمیایی را ایجاد کرد. در اینجا باید گفت رژیم صهیونیستی، فابیوس را تحریک کرد. این موضوع ضروری نیست اما آنچه باید بر آن تأکید کرد این است که رژیم مذکور از طولانی شدن بحران سوریه و افزایش تعداد کشته شدگان ناراحت نمی‌شود. طبیعی است که آشکارا این موضوع را بیان نکند اما در جلسات خصوصی خود آن را مطرح می کند.
در جنگ ایران و عراق ما از یک طرف برای تضعیف طرف دیگر حمایت می‌کردیم. این فرایند همچنان برای طولانی کردن جنگ ادامه دارد. به اعتقاد من بعد از گذشت چند ماه از جنگ، موضع اسرائیلی‌ها این خواهد بود که: بگذارید همدیگر را بکشند.
آیا انگلیسی‌ها بر خلاف آمریکائی‌ها موضع دیگری را اتخاذ می کنند ؟
من دوستان خود در پارلمان انگلیس را می‌شناسم؛ من معتقد نیستم که موضع آنها بر خلاف مواضع آمریکائیهاست. این موضوع مورد بحث نیست. موضوع مورد بحث، بازیچه ساخته و پرداخته سرویس‌های جاسوسی است. انگلیسی‌ها با انجام عملیات ترور وزیری که در مسئله سلاح شیمیایی عراق تحقیق می‌کرد، خیلی بد این بازی را تجربه کردند. بخصوص آنکه فضاحت این مسئله آشکار شد. انگلیسی‌ها می‌دانند که سرویس جاسوسی تنها مرجعی است که می‌تواند تصاویر حمله شیمیایی را تولید کند. آنها زمانی این فیلم‌ها را تولید کردند که بازرسان در مکانی نزدیک حضور داشتند. هر شخص انگلیسی آگاه می داند که این مسائل بازیچه ساخته و پرداخته سرویس‌های جاسوسی است.
چرا فرانسوی‌ها دارای چنین وضعیتی نیستند؟
ممکن است دارای چنین وضعیتی باشند هسته کوچکی در این بازی شرکت کرده‌اند. اگر این بخش از سرویس جاسوسی فرانسه در عملیات تهیه فیلم شرکت کرده باشند، می توان گفت آنها از تغییر افکار عمومی استقبال نمی کنند. من معتقدم سرویس‌های جاسوسی نقش مهمی را ایفا کرده‌اند.
در این باره باید بگویم که رادیو رسمی بلژیک هفته گذشته اعلام کرد که یک فرد فرانسوی با یک شرکت خصوصی امنیتی کار می کند. فرد مذکور گفت: مسئولیت من آموزش جنگجویانی است که زبان آنها عربی نیست. این فرد با چه کسی کار می‌کند؟ از او نپرسیدیم اما مشخص است که وی از همان ابتدا با سرویس جاسوسی فرانسه همکاری داشته است. وی تأمین مالی این کار را برعهده داشت. احتمالاً اعضای پارلمان فرانسه از این موضوع مطلع هستند. این شرکت خصوصی با دریافت هزینه مالی، مأموریت یافته بود تا به جوانان مسلمان آموزش دهد تا برای مبارزه راهی سوریه شوند. یکسال بعد از آموزش جوانان مذکور، این فرد به رادیوی رسمی بلژیک می‌گوید: ( این طرح به شکست انجامید زیرا آن جوانان، توانایی ورود به جنگ را ندارند و وقتی مأموریتی به آنها محول می‌شود توانایی انجام آن را ندارند. آنها خیلی از شهروندان وحشت دارند از همین رو خسارات زیادی را بر شهروندان تحمیل می‌کنند. من به زودی به این کار بی فایده و بی نتیجه پایان می دهم)
آیا به اعتقاد شما این هسته باعث خلق مسئله شیمیایی سوریه شد؟
من متوجه شدم تصاویر ویدیویی در شکل‌گیری حمله شیمیایی مؤثر بوده است. این تصاویر توسط فردی تهیه شده است که نه در بالکن و نه در طبقه همکف ساختمانی حضور داشته است. با مشاهده تصاویر پرتاب و به هدف خوردن موشک در می‌یابیم که دوربین چهار تا پنج ثانیه قبل از پرتاب موشک، کوک شده است. بنابراین بدیهی است که این موضوع ساختگی است و ما بعد از پنج تا ده سال آینده به واقعیت‌های پشت پرده این بازیچه پی خواهیم برد. در حال حاضر اذهان برای پذیرش استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه آماده شده و عملیات فابیوس و تیم کوچک تأثیرگذار وی بر جان کری آغاز شده است. از هم اکنون عملیات تأثیرگذاری بر اوباما که در نهایت گفت به سوریه حمله نمی‌کنم آغاز شده است. اوباما با حضور در یک برنامه تلویزیونی در آمریکا نظر خود را اعلام کرد و گفت نظر همسر من عدم حمله به سوریه است. ما در اروپا نمی توانیم به این مسئله فکر کنیم اما در آمریکا چنین نیست چرا که افکار عمومی مخالف جنگ است و جامعه سیاهپوست این کشور کاملاً با جنگ افروزی مخالف است.

نظرات

نظر (به‌وسیله فیس‌بوک)

این یک مطلب قدیمی است و اکنون بایگانی شده است. ممکن است تصاویر این مطلب به دلیل قوانین مرتبط با کپی رایت حذف شده باشند. اگر فکر می‌کنید که تصاویر این مطلب ناقض کپی رایت نیست و می‌خواهید توسط زمانه بازیابی شوند، لطفاً به ما ایمیل بزنید. به آدرس: tribune@radiozamaneh.com